حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!


حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

بازگشت رامبد جوان با «خندوانه» به تلویزیون، حاشیه فوتبالی و خشم هواداران و شکایت باشگاه استقلال، توقف ساخت «قبله عالم»، خلا برنامه‌های ویژه کودک و پخش «بسته پیشنهادی» اخبار مهم این هفته بود.

خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه می‌توانید با شماره ۹۷ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ رامبد جوان

خبری از خود رامبد جوان نیست اما برنامه‌اش زودتر از او به شبکه بازگشته است. برنامه «خندوانه» که با بازپخش چهره‌های درگذشته سینما و تلویزیون به شبکه نسیم بازگشت و قرار است پخش آن با قسمت‌های جدید ادامه پیدا کند و این در حالی است که مثل فصل‌های قبل، خود رامبد جوان هنوز هیچ اطلاع رسانی درباره فصل جدید برنامه‌اش در صفحات مجازی نداشته است.

رامبد جوان معمولاً در هر فصل تجربیات و اتفاقات تازه‌ای برای مخاطبانش تدارک می‌بیند و در فصل قبل هم از طراحی‌های تازه این برنامه خبر داده بود و ویدئوها و تیزرهایی هم در اینستاگرام خود به نمایش می‌گذاشت با این حال هنوز هیچ خبری از طراحی‌های فصل جدید نیست و مشخص نیست دستپخت جدید رامبد جوان چه طعم و رنگ و عطری دارد و چقدر به مذاق مخاطبانش خوش خواهد نشست.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

فصل پیش خندوانه خیلی هم ناگهانی به اتمام رسید درحالیکه هنوز قرار بود تیم سازنده برنامه ۶ قسمت دیگر برای مخاطبان در نظر بگیرند. با این حال با ابتلای رامبد جوان و برخی دیگر از عوامل برنامه به کرونا ادامه برنامه به زمانی دیگر و پس از ماه محرم و صفر موکول شد.

حضور رامبد و طراحی‌های او می‌تواند یکی از برگ برنده‌های تلویزیون در این شب‌ها باشد که تقریباً مخاطب هیچ برنامه شاد و سرگرم کننده‌ای در طول هفته ندارد. هرچند قرار است مسابقه «دورهمی» مهران مدیری نیز به پخش برسد با این حال کم و کیف این مسابقه بعد از یک فصل پخش برای مخاطب مشخص است و حالا با احتساب دو مسابقه سرگرم کننده «دورهمی» و «سیم آخر»، تلویزیون برای سرگرم سازی مخاطبانش به تاک شوهای فرحبخش دیگری هم نیاز دارد. به ویژه که با آغاز ماه ربیع الاول این انتظار می‌رفت که زودتر کنداکتور برنامه‌های شاد در شبکه‌های مختلف سیما جایگزین شود.

حال باید دید رامبد جوان قرار است صرفاً با یک برنامه گفتگومحور با هنرمندان و چهره‌ها و استفاده از پارتنر همیشه محبوبش جناب خان بازگردد یا قرار است با یک تم، آیتم یا مسابقه جدید مخاطب را شگفت زده کند!

حاشیه هفته؛ جنجال استقلالی برنامه صبحگاهی

چند روز پیش آیتمی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما پخش شد که جنجال زیادی به پا کرد و ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای بازتاب یافت. در این ویدئو فردی با تلفن گفتگو می‌کند و در جملاتی شبیه دلال‌های فوتبالی می‌گوید «بفرست بیاد اشکال نداره از پشت بام افتاده قطع نخاع شده … اشکال نداره من درستش می‌کنم.... نایب قهرمان جام حذفی منتظرشه… برزیلی باشه دزد باشه، بفرست بیاد» این دیالوگ‌ها که با فازی طنزگونه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما روی آنتن رفت طعنه‌ای هم به نحوه خرید بازیکن خارجی یکی از باشگاه‌های فوتبال داشت و همین باعث شد ویدئوی آن در صدر وایرالی های هفته قرار بگیرد.

شوخی و کل کل نسبت به باشگاه استقلال و پرسپولیس در تلویزیون بارها بوده اما آنجایی کار به حاشیه کشیده است که طرفین این شوخی‌ها را توهین و تمسخر دانستند و هر کلام و جمله‌ای با این تفاسیر مثل بمبی در میان هوادارانش عملکرده است که آنها را تا مرز خشونت و انتقام هم برده است.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

ویدئوی مذکور هم در همان چند ثانیه خشم هواداران و حتی باشگاه استقلال را برانگیخت و فراتر از واکنش‌هایی در حد پیام، باشگاه استقلال از مجری برنامه شکایت کرد. بعد از آن مصطفی امامی مجری اصلی برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما نیز در واکنش به حواشی و خشم هواداران ویدئو را یک «شوخی» خواند و بیان کرد که «بگذارید یک استقلال و پرسپولیس برای ما بماند که بالاخره بتوانیم با یک چیزی شوخی کنیم و خط قرمز نشود.»

بعد از این واکنش مجری برنامه اما محمد نوری فر معاون ارتباطات باشگاه استقلال در یادداشتی که بخش‌هایی از آن اینجا می‌آید نوشت: «غافلگیر نمی‌شویم وقتی توهین می‌کنند و اتهام می‌زنند و بعد به جای عذرخواهی بی بهانه می‌گویند شوخی کردیم و تعجب نمی‌کنیم که ندانند توهین و اتهام با دهان کج کردن و چشم درشت کردن تبدیل به شوخی نمی‌شود.»

با این حال شاید این بخش از حرف مجری برنامه قابل تأمل باشد که استقلال و پرسپولیس را نباید به خط قرمز تبدیل کرد و البته این سخن محمد نوری فر هم که هر جمله‌ای با تغییر حالت، تعبیر به شوخی نمی‌شود درست است و قطعاً جنس شوخی است که آن را طنازی می‌بخشد و از توهین و تمسخر خارجش می‌کند. شاید هم اگر هواداران هر دو تیم آنقدر متعصب نبودند که به اندازه کافی با هر دو تیم شوخی می‌شد کفه سنگین ترازو هر بار به سمت یک تیم و بالطبع خشم هواداران آن سنگین نمی‌شد.

نکته هفته؛ توقف به خاطر سانسور یا ضعف مفرط!

سریال «قبله عالم» کاری از حامد محمدی است که پیش از این چند فیلم سینمایی و یک سریال دیگر هم به تولید رسانده است؛ سریال «زعفرانی» که در نوروز ۹۵ پخش شد و البته در زمان خود اقبال چندانی پیدا نکرد ولی در قصه گامی جلوتر از «قبله عالم» است. سریال «قبله عالم» یکی از میان چند مجموعه قاجاری است که با فضایی طنز و کمدی زودتر از سایر مجموعه‌هایی که با محور این دوره تاریخی در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود پخش و عرضه شد.

این مجموعه از بازیگران توانمندی بهره گرفت و تک موقعیت‌های طنزی داشت اما در عمل ضعف فیلمنامه آنچنان بود که نتوانست مخاطبانش را جذب کند. در عین حال حامد محمدی کارگردان سریال از همان ابتدا چالش‌هایی را در بحث ممیزی و سانسور سریال مطرح کرد. اولین بار هم یکی از بازیگران سریال حاشیه سانسور را در صفحه اجتماعی خود پیش کشید اما با توضیح تهیه کننده و حذف پست بازیگر خیلی زود شائبه سانسور به بازی تبلیغاتی برای سریال بدل شد و برخی رسانه‌ها نیز نسبت به کلیدواژه سانسور به مثابه یک پروپاگاندای تبلغاتی هشدار دادند.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

بعد از چند قسمت اما حامد محمدی جدی تر بحث ممیزی را مطرح کرد و در هر قسمت یکی از بازیگران با طرح سانسور نسبت به آنچه اتفاق افتاده بود اعتراض کردند.

روز گذشته اما طی یک اتفاق عجیب پلتفرم پخش کننده سریال اعلام کرد که به دلیل سانسورهای زیاد در سریال، قسمت هفتم «قبله عالم» قسمت آخر و پایانی آن خواهد بود و ادامه ساخت این سریال با هدف احترام به مخاطب متوقف خواهد شد. طی این اطلاعیه هم تاکید شده بود که هیچ سازمان، نهاد قضائی و یا ارگان امنیتی حکم به توقیف سریال نداده است.

این اطلاعیه و تصمیم پلتفرم اگرچه با بازخوردهای مثبت برخی فعالان رسانه‌ای هم همراه شد برای برخی هم یاداور مدل پخش سریال «مردم معمولی» ساخته رامبد جوان بود که بعد از هفت قسمت و گرفتن حجم انتقادها و اعتراض‌های مردمی با حذف همان تعداد قسمت از پلتفرم، قسمت بعدی به عنوان اولین قسمت سریال دوباره در بستر پخش و عرضه قرار گرفت.

این تمهید با این حال چه واکنشی به سانسورهای سریال باشد چه به تعبیر برخی رسانه‌ها «بهانه‌ای آبرومند برای قطع پخش سریال‌های ضعیف» به هر حال اتفاقی ویژه بود. همچنین روز گذشته روزنامه هفت صبح خبر داد که یکی از پلتفرم‌ها هم برای افزایش کیفیت سریال‌های خود قرار است تنها در ۱۰ قسمت آثارش را بسازد و بعد از موفقیت و اقبال مخاطب در فصل‌های بعدی ساخت آن را تمدید کند. به هر حال با افزایش و تنوع محصولات و دسترسی مخاطب به محصولات خارجی و جهانی همزمان با آثار ایرانی، وی او دی‌ها هم باید در مسیر تازه صنعت سریال سازی تمهیدات جدیدتری برای حفظ مخاطب خود بیندیشند.

سینما در سیما؛ جشنواره فیلم کودک

با هر جشنواره سینمایی که می‌آید و می‌رود ما هم در این بسته هفتگی گریزی به نبود و خلأ برنامه‌های سینمایی در تلویزیون می‌زنیم و هر بار خبر می‌دهیم که یک جشنواره دیگر هم به پایان رسید و هیچ برنامه سینمایی نبود که بتواند درباره این جشنواره، آثارش و حتی کیفیت و آسیب شناسی و خوب و بد آن برای مخاطب اطلاع رسانی کند و تحلیل ارائه دهد.

روز گذشته هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اختتامیه خود را در حالی سپری کرد که هیچ ویترین ویژه‌ای در تلویزیون و در کنداکتور شبکه‌های سیما برای آن طراحی نشده بود جز بخش‌های خبری که به طور معمول هم به جشنواره‌ها می‌پردازند.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

از طرف دیگر هفته‌ای که به پایان رسید هفته ملی کودک بود و از این حیث هم برای کودکان کنداکتور ویژه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی و در شبکه‌های سیما به چشم نخورد. اگرچه که برخی فیلم‌های سینمایی یا انیمیشن‌های مرتبط با کودکان در این هفته در کنداکتور جانمایی شد اما سال هاست که تلویزیون آئین ویژه‌ای برای این روز و هفته ندارد. مجریان کودک اگر در این روز برنامه داشته باشند کمی از مدل روتین برنامه خارج می‌شوند و امسال حتی ویژه برنامه‌ای هم برای این هفته در نظر گرفته نشد و همان برنامه‌های ثابت در جدول‌های ثابت پخش شدند.

این هفته گزارشی هم در خبرگزاری مهر منتشر شد که طی آن به سختی کار در حوزه کودک اشاره کردیم و اینکه «شمایل کودک و نوجوان در برنامه‌های نمایشی تلویزیون یکی از پر پیچ‌وخم‌ترین کارهایی است هم به سیاستگذاری‌های مدیریتی نیاز دارد، هم به عشق و علاقه نویسندگان و هم به دانش و تیزبینی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان و علاوه بر اینها جزئیات دیگر.»

سیاستگذاری ها در حوزه کودک و خلأ برنامه سازی های جذاب هنوز به جد مورد توجه مدیران قرار نگرفته است و شاید تصور می‌کنند تنها با گذاشتن این بار سنگین بر دوش یک شبکه رسالت خود را انجام داده‌اند.

پیشنهاد هفته؛ بسته پیشنهادی

«بسته پیشنهادی» عنوان یک برنامه ترکیبی جدید است که به صورت هفتگی جمعه شب‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود. تهیه کننده این برنامه الهه بهبودی است که پیش از این هم برنامه‌های موفق دیگری را همچون «تازه ها»، «غیرمنتظره»، «جمع ما» و… در شبکه دو به تولید رسانده است و حالا این تهیه کننده مدتی است ساخت «بسته پیشنهادی» را کلید زده است که مژده لواسانی اجرای آن را بر عهده دارد. لواسانی چند سالی است که اجرای مستمری هم در تلویزیون نداشته است و حالا حضورش در این برنامه نوعی تازگی هم دارد.

جمعه گذشته اولین قسمت «بسته پیشنهادی» پخش شد و نشان داد جزو معدود برنامه‌هایی است که در تناسب با اسم خود عمل می‌کند و رویکرد برنامه قرار است واقعاً بسته‌ای از پیشنهادهای متنوع برای مخاطبان باشد. برنامه هم بخش نماهنگ و گفتگوی حضوری و تلفنی داشت و هم بخش خبری که مژده لواسانی خبرهای حال خوب کن و حتی حال بد کن هفته را می‌خواند و ویدئویی از این برنامه هم که درباره تشویق به واکسن بود در صفحات مجازی بازتاب یافت. لواسانی در بخشی از این برنامه خطاب به مخالفان واکسن گفت «تو رو خدا این ادا و اطوار که نمی دونیم واکسن چیه و عارضه‌اش چیه رو بگذارید کنار!» و بعد توضیح داد که مگر باقی قرص و داروهایی را که مصرف می‌کنید می‌دانید چیست و همین بخش از سخنانش بازتاب زیادی در صفحات پیدا کرد.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

یک نکته هم نسبت به برنامه که از همان ابتدا جلب توجه کرد دکور متفاوت آن بود که اگرچه تم صورتی آن نشان می‌داد کمی هم فضای دخترانه‌ای دارد با این حال المان‌های گرافیکی و طراحی متفاوت آن نشان داد که با نوعی تفکر و تأمل همراه بوده است. میز گفتگوی مژده لواسانی و مهمان نیز از یک فرم گرافیکی متفاوت پیروی می‌کرد که همان ابتدا واکنش دو مهمان برنامه را هم در پی داشت و مجری از مفهوم «پیوستگی» با این طراحی خبر داد که این هم نشان دیگری بود که قرار نیست گفتگو به سبک باقی دکورهای کلیشه‌ای با یک میز و دسته گل همراه باشد.

تایم گفتگو با مهمانان هم برنامه‌ریزی شده بود و به چند خاطره گفته نشده از زنده یاد فتحعلی اویسی اختصاصی داشت.

همچنین در همین فرصت یک ساعته یک ارتباط تلفنی با رضا یزدانی انجام شد و او پیشنهادی برای شنیدن یکی از آلبوم‌های موسیقی اش به مردم دارد و در بخش پیگیری هفته نیز با یکی از مسئولان گمرک درباره یک موضوع اجتماعی گفتگو شد و این آیتم‌های مختلف تلاش کرد ریتم برنامه را از یک گفتگوی تک نفره با مهمان آن هم درباره علایق و دغدغه‌ها و خاطرات کلیشه‌ای اش خارج کند.

فردا شب هم قرار است گلاره ناظمی داور فوتسال که سال هاست در رقابت‌های جهانی هم حضور دارد در برنامه حضور داشته باشد و مژده لواسانی با او گفتگو کند. گلاره ناظمی از ایران در کنار چهار داور زن دیگر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ قضاوت کرد و جزو معدود افرادی است که در این جایگاه حضور دارد.

برنامه بسته پیشنهادی جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و تیتراژ آن را سینا حجازی خوانده است و فردا شب علاوه بر مهمان حضوری دو مهمان تلفنی هم دارد.


خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه می‌توانید با شماره ۹۷ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ رامبد جوان

خبری از خود رامبد جوان نیست اما برنامه‌اش زودتر از او به شبکه بازگشته است. برنامه «خندوانه» که با بازپخش چهره‌های درگذشته سینما و تلویزیون به شبکه نسیم بازگشت و قرار است پخش آن با قسمت‌های جدید ادامه پیدا کند و این در حالی است که مثل فصل‌های قبل، خود رامبد جوان هنوز هیچ اطلاع رسانی درباره فصل جدید برنامه‌اش در صفحات مجازی نداشته است.

رامبد جوان معمولاً در هر فصل تجربیات و اتفاقات تازه‌ای برای مخاطبانش تدارک می‌بیند و در فصل قبل هم از طراحی‌های تازه این برنامه خبر داده بود و ویدئوها و تیزرهایی هم در اینستاگرام خود به نمایش می‌گذاشت با این حال هنوز هیچ خبری از طراحی‌های فصل جدید نیست و مشخص نیست دستپخت جدید رامبد جوان چه طعم و رنگ و عطری دارد و چقدر به مذاق مخاطبانش خوش خواهد نشست.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

فصل پیش خندوانه خیلی هم ناگهانی به اتمام رسید درحالیکه هنوز قرار بود تیم سازنده برنامه ۶ قسمت دیگر برای مخاطبان در نظر بگیرند. با این حال با ابتلای رامبد جوان و برخی دیگر از عوامل برنامه به کرونا ادامه برنامه به زمانی دیگر و پس از ماه محرم و صفر موکول شد.

حضور رامبد و طراحی‌های او می‌تواند یکی از برگ برنده‌های تلویزیون در این شب‌ها باشد که تقریباً مخاطب هیچ برنامه شاد و سرگرم کننده‌ای در طول هفته ندارد. هرچند قرار است مسابقه «دورهمی» مهران مدیری نیز به پخش برسد با این حال کم و کیف این مسابقه بعد از یک فصل پخش برای مخاطب مشخص است و حالا با احتساب دو مسابقه سرگرم کننده «دورهمی» و «سیم آخر»، تلویزیون برای سرگرم سازی مخاطبانش به تاک شوهای فرحبخش دیگری هم نیاز دارد. به ویژه که با آغاز ماه ربیع الاول این انتظار می‌رفت که زودتر کنداکتور برنامه‌های شاد در شبکه‌های مختلف سیما جایگزین شود.

حال باید دید رامبد جوان قرار است صرفاً با یک برنامه گفتگومحور با هنرمندان و چهره‌ها و استفاده از پارتنر همیشه محبوبش جناب خان بازگردد یا قرار است با یک تم، آیتم یا مسابقه جدید مخاطب را شگفت زده کند!

حاشیه هفته؛ جنجال استقلالی برنامه صبحگاهی

چند روز پیش آیتمی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما پخش شد که جنجال زیادی به پا کرد و ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای بازتاب یافت. در این ویدئو فردی با تلفن گفتگو می‌کند و در جملاتی شبیه دلال‌های فوتبالی می‌گوید «بفرست بیاد اشکال نداره از پشت بام افتاده قطع نخاع شده … اشکال نداره من درستش می‌کنم.... نایب قهرمان جام حذفی منتظرشه… برزیلی باشه دزد باشه، بفرست بیاد» این دیالوگ‌ها که با فازی طنزگونه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما روی آنتن رفت طعنه‌ای هم به نحوه خرید بازیکن خارجی یکی از باشگاه‌های فوتبال داشت و همین باعث شد ویدئوی آن در صدر وایرالی های هفته قرار بگیرد.

شوخی و کل کل نسبت به باشگاه استقلال و پرسپولیس در تلویزیون بارها بوده اما آنجایی کار به حاشیه کشیده است که طرفین این شوخی‌ها را توهین و تمسخر دانستند و هر کلام و جمله‌ای با این تفاسیر مثل بمبی در میان هوادارانش عملکرده است که آنها را تا مرز خشونت و انتقام هم برده است.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

ویدئوی مذکور هم در همان چند ثانیه خشم هواداران و حتی باشگاه استقلال را برانگیخت و فراتر از واکنش‌هایی در حد پیام، باشگاه استقلال از مجری برنامه شکایت کرد. بعد از آن مصطفی امامی مجری اصلی برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما نیز در واکنش به حواشی و خشم هواداران ویدئو را یک «شوخی» خواند و بیان کرد که «بگذارید یک استقلال و پرسپولیس برای ما بماند که بالاخره بتوانیم با یک چیزی شوخی کنیم و خط قرمز نشود.»

بعد از این واکنش مجری برنامه اما محمد نوری فر معاون ارتباطات باشگاه استقلال در یادداشتی که بخش‌هایی از آن اینجا می‌آید نوشت: «غافلگیر نمی‌شویم وقتی توهین می‌کنند و اتهام می‌زنند و بعد به جای عذرخواهی بی بهانه می‌گویند شوخی کردیم و تعجب نمی‌کنیم که ندانند توهین و اتهام با دهان کج کردن و چشم درشت کردن تبدیل به شوخی نمی‌شود.»

با این حال شاید این بخش از حرف مجری برنامه قابل تأمل باشد که استقلال و پرسپولیس را نباید به خط قرمز تبدیل کرد و البته این سخن محمد نوری فر هم که هر جمله‌ای با تغییر حالت، تعبیر به شوخی نمی‌شود درست است و قطعاً جنس شوخی است که آن را طنازی می‌بخشد و از توهین و تمسخر خارجش می‌کند. شاید هم اگر هواداران هر دو تیم آنقدر متعصب نبودند که به اندازه کافی با هر دو تیم شوخی می‌شد کفه سنگین ترازو هر بار به سمت یک تیم و بالطبع خشم هواداران آن سنگین نمی‌شد.

نکته هفته؛ توقف به خاطر سانسور یا ضعف مفرط!

سریال «قبله عالم» کاری از حامد محمدی است که پیش از این چند فیلم سینمایی و یک سریال دیگر هم به تولید رسانده است؛ سریال «زعفرانی» که در نوروز ۹۵ پخش شد و البته در زمان خود اقبال چندانی پیدا نکرد ولی در قصه گامی جلوتر از «قبله عالم» است. سریال «قبله عالم» یکی از میان چند مجموعه قاجاری است که با فضایی طنز و کمدی زودتر از سایر مجموعه‌هایی که با محور این دوره تاریخی در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود پخش و عرضه شد.

این مجموعه از بازیگران توانمندی بهره گرفت و تک موقعیت‌های طنزی داشت اما در عمل ضعف فیلمنامه آنچنان بود که نتوانست مخاطبانش را جذب کند. در عین حال حامد محمدی کارگردان سریال از همان ابتدا چالش‌هایی را در بحث ممیزی و سانسور سریال مطرح کرد. اولین بار هم یکی از بازیگران سریال حاشیه سانسور را در صفحه اجتماعی خود پیش کشید اما با توضیح تهیه کننده و حذف پست بازیگر خیلی زود شائبه سانسور به بازی تبلیغاتی برای سریال بدل شد و برخی رسانه‌ها نیز نسبت به کلیدواژه سانسور به مثابه یک پروپاگاندای تبلغاتی هشدار دادند.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

بعد از چند قسمت اما حامد محمدی جدی تر بحث ممیزی را مطرح کرد و در هر قسمت یکی از بازیگران با طرح سانسور نسبت به آنچه اتفاق افتاده بود اعتراض کردند.

روز گذشته اما طی یک اتفاق عجیب پلتفرم پخش کننده سریال اعلام کرد که به دلیل سانسورهای زیاد در سریال، قسمت هفتم «قبله عالم» قسمت آخر و پایانی آن خواهد بود و ادامه ساخت این سریال با هدف احترام به مخاطب متوقف خواهد شد. طی این اطلاعیه هم تاکید شده بود که هیچ سازمان، نهاد قضائی و یا ارگان امنیتی حکم به توقیف سریال نداده است.

این اطلاعیه و تصمیم پلتفرم اگرچه با بازخوردهای مثبت برخی فعالان رسانه‌ای هم همراه شد برای برخی هم یاداور مدل پخش سریال «مردم معمولی» ساخته رامبد جوان بود که بعد از هفت قسمت و گرفتن حجم انتقادها و اعتراض‌های مردمی با حذف همان تعداد قسمت از پلتفرم، قسمت بعدی به عنوان اولین قسمت سریال دوباره در بستر پخش و عرضه قرار گرفت.

این تمهید با این حال چه واکنشی به سانسورهای سریال باشد چه به تعبیر برخی رسانه‌ها «بهانه‌ای آبرومند برای قطع پخش سریال‌های ضعیف» به هر حال اتفاقی ویژه بود. همچنین روز گذشته روزنامه هفت صبح خبر داد که یکی از پلتفرم‌ها هم برای افزایش کیفیت سریال‌های خود قرار است تنها در ۱۰ قسمت آثارش را بسازد و بعد از موفقیت و اقبال مخاطب در فصل‌های بعدی ساخت آن را تمدید کند. به هر حال با افزایش و تنوع محصولات و دسترسی مخاطب به محصولات خارجی و جهانی همزمان با آثار ایرانی، وی او دی‌ها هم باید در مسیر تازه صنعت سریال سازی تمهیدات جدیدتری برای حفظ مخاطب خود بیندیشند.

سینما در سیما؛ جشنواره فیلم کودک

با هر جشنواره سینمایی که می‌آید و می‌رود ما هم در این بسته هفتگی گریزی به نبود و خلأ برنامه‌های سینمایی در تلویزیون می‌زنیم و هر بار خبر می‌دهیم که یک جشنواره دیگر هم به پایان رسید و هیچ برنامه سینمایی نبود که بتواند درباره این جشنواره، آثارش و حتی کیفیت و آسیب شناسی و خوب و بد آن برای مخاطب اطلاع رسانی کند و تحلیل ارائه دهد.

روز گذشته هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اختتامیه خود را در حالی سپری کرد که هیچ ویترین ویژه‌ای در تلویزیون و در کنداکتور شبکه‌های سیما برای آن طراحی نشده بود جز بخش‌های خبری که به طور معمول هم به جشنواره‌ها می‌پردازند.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

از طرف دیگر هفته‌ای که به پایان رسید هفته ملی کودک بود و از این حیث هم برای کودکان کنداکتور ویژه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی و در شبکه‌های سیما به چشم نخورد. اگرچه که برخی فیلم‌های سینمایی یا انیمیشن‌های مرتبط با کودکان در این هفته در کنداکتور جانمایی شد اما سال هاست که تلویزیون آئین ویژه‌ای برای این روز و هفته ندارد. مجریان کودک اگر در این روز برنامه داشته باشند کمی از مدل روتین برنامه خارج می‌شوند و امسال حتی ویژه برنامه‌ای هم برای این هفته در نظر گرفته نشد و همان برنامه‌های ثابت در جدول‌های ثابت پخش شدند.

این هفته گزارشی هم در خبرگزاری مهر منتشر شد که طی آن به سختی کار در حوزه کودک اشاره کردیم و اینکه «شمایل کودک و نوجوان در برنامه‌های نمایشی تلویزیون یکی از پر پیچ‌وخم‌ترین کارهایی است هم به سیاستگذاری‌های مدیریتی نیاز دارد، هم به عشق و علاقه نویسندگان و هم به دانش و تیزبینی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان و علاوه بر اینها جزئیات دیگر.»

سیاستگذاری ها در حوزه کودک و خلأ برنامه سازی های جذاب هنوز به جد مورد توجه مدیران قرار نگرفته است و شاید تصور می‌کنند تنها با گذاشتن این بار سنگین بر دوش یک شبکه رسالت خود را انجام داده‌اند.

پیشنهاد هفته؛ بسته پیشنهادی

«بسته پیشنهادی» عنوان یک برنامه ترکیبی جدید است که به صورت هفتگی جمعه شب‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود. تهیه کننده این برنامه الهه بهبودی است که پیش از این هم برنامه‌های موفق دیگری را همچون «تازه ها»، «غیرمنتظره»، «جمع ما» و… در شبکه دو به تولید رسانده است و حالا این تهیه کننده مدتی است ساخت «بسته پیشنهادی» را کلید زده است که مژده لواسانی اجرای آن را بر عهده دارد. لواسانی چند سالی است که اجرای مستمری هم در تلویزیون نداشته است و حالا حضورش در این برنامه نوعی تازگی هم دارد.

جمعه گذشته اولین قسمت «بسته پیشنهادی» پخش شد و نشان داد جزو معدود برنامه‌هایی است که در تناسب با اسم خود عمل می‌کند و رویکرد برنامه قرار است واقعاً بسته‌ای از پیشنهادهای متنوع برای مخاطبان باشد. برنامه هم بخش نماهنگ و گفتگوی حضوری و تلفنی داشت و هم بخش خبری که مژده لواسانی خبرهای حال خوب کن و حتی حال بد کن هفته را می‌خواند و ویدئویی از این برنامه هم که درباره تشویق به واکسن بود در صفحات مجازی بازتاب یافت. لواسانی در بخشی از این برنامه خطاب به مخالفان واکسن گفت «تو رو خدا این ادا و اطوار که نمی دونیم واکسن چیه و عارضه‌اش چیه رو بگذارید کنار!» و بعد توضیح داد که مگر باقی قرص و داروهایی را که مصرف می‌کنید می‌دانید چیست و همین بخش از سخنانش بازتاب زیادی در صفحات پیدا کرد.

حاشیه زرد سیما علیه هواداران تیم آبی/توقف یک سریال برای حفظ آبرو!

یک نکته هم نسبت به برنامه که از همان ابتدا جلب توجه کرد دکور متفاوت آن بود که اگرچه تم صورتی آن نشان می‌داد کمی هم فضای دخترانه‌ای دارد با این حال المان‌های گرافیکی و طراحی متفاوت آن نشان داد که با نوعی تفکر و تأمل همراه بوده است. میز گفتگوی مژده لواسانی و مهمان نیز از یک فرم گرافیکی متفاوت پیروی می‌کرد که همان ابتدا واکنش دو مهمان برنامه را هم در پی داشت و مجری از مفهوم «پیوستگی» با این طراحی خبر داد که این هم نشان دیگری بود که قرار نیست گفتگو به سبک باقی دکورهای کلیشه‌ای با یک میز و دسته گل همراه باشد.

تایم گفتگو با مهمانان هم برنامه‌ریزی شده بود و به چند خاطره گفته نشده از زنده یاد فتحعلی اویسی اختصاصی داشت.

همچنین در همین فرصت یک ساعته یک ارتباط تلفنی با رضا یزدانی انجام شد و او پیشنهادی برای شنیدن یکی از آلبوم‌های موسیقی اش به مردم دارد و در بخش پیگیری هفته نیز با یکی از مسئولان گمرک درباره یک موضوع اجتماعی گفتگو شد و این آیتم‌های مختلف تلاش کرد ریتم برنامه را از یک گفتگوی تک نفره با مهمان آن هم درباره علایق و دغدغه‌ها و خاطرات کلیشه‌ای اش خارج کند.

فردا شب هم قرار است گلاره ناظمی داور فوتسال که سال هاست در رقابت‌های جهانی هم حضور دارد در برنامه حضور داشته باشد و مژده لواسانی با او گفتگو کند. گلاره ناظمی از ایران در کنار چهار داور زن دیگر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ قضاوت کرد و جزو معدود افرادی است که در این جایگاه حضور دارد.

برنامه بسته پیشنهادی جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و تیتراژ آن را سینا حجازی خوانده است و فردا شب علاوه بر مهمان حضوری دو مهمان تلفنی هم دارد.

کد خبر 5327562

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی