مهجوریت بقاع متبرکه در بی توجهی به بودجه وقف


مهجوریت بقاع متبرکه در بی توجهی به بودجه وقف

مدیر اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان گفت: آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) بیرجند یکی از بقعه‌های شاخص در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که به دلیل کمبود اعتبار و بودجه عملیات عمرانی آن به کندی پیش رفته و علی رغم استقبال زائرین و مجاورین در محجوریت و غربت بسر می‌برد.

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، از مردم، خیرین و هم چنین مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست کمک‌ها و نیات خود را به این سمت و سو سوق دهند تا شاهد رونق امامزادگان باقریه بیرجند در آینده نزدیک باشیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند، وی میزان نذورات و کمک‌های مردمی را به این مکان شریف در طول سال حدود ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود:این کمک‌ها کفاف نیازهای این بقعه را نمی‌کند و انتظار داریم خیرین و مردم بیشتر به این حوزه توجه کنند.

وی در مورد دفن اموات در امامزادگان باقریه (ع) هم بیان کرد: در گذشته در این مکان اموات دفن می‌شده‌اند و قبرستانی هم در اینجا وجود دارد.

مدیر اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان، دفن اموات را در این بقعه کار خلاف واقعی ندانست و افزود: چالشی در این زمینه وجود ندارد و فقط برای دفن اموات باید با شهرداری هماهنگی‌های لازم صورت گیرد .

خدایی با اشاره به ارجاع این موضوع به دادستانی و حل این موضوع از طریق دستگاه قضا گفت:دفن اموات در این مکان مقدس به رونق آن کمک خواهد کرد و از طرف دیگر این خواسته مردم است که باید اجابت شود.

وی در مورد مالکیت زمین پمپ بنزین روبروی امامزادگان باقریه(ع) نیز بیان کرد: ما به جد پیگیر این موضوع هستیم چون ملک آن وقفی است و احقاق حق خواهد شد.

راه اندازی ایستگاه‌های مشاوره وقف و سوق دادن وقفیات به سمت نیازهای روز جامعه

مدیر اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با بیان اینکه ۲۷۶۵ فقره موقوفه دارای کاربری های مختلف و تعداد ۶۳۱۵ رقبه هم در شهرها و روستاهای دو شهرستان وجود دارد، گفت: ۱۸ بقعه متبرکه بصورت هیات امنایی در این شهرستان‌ها اداره می‌شوند و برخلاف تصور مردم درامد بقاع متبرکه درامد بر هزینه است و در همان مکان خرج می شود.

خدایی با بیان اینکه درآمد موقوفات به حساب اختصاصی آن موقوفه واریز و به نسبت نیت واقفین اجرای نیت می‌شود، ادامه داد: عمده نیات موقوفات به عزاداری امام حسین (ع) برمی‌گردد که با راه اندازی پایگاه های مشاوره ای وقف، وقفیات به سمت نیات روز جامعه سوق داده شده‌اند.

نقش اوقاف در اشتغالزایی

وی با بیان اینکه اوقاف شهرستان قریب ۱۰ هزار مستاجر دارد که نقش بسزایی در اشتغالزایی ایفا کرده است، ادامه داد:مردم از این پارامترها و نقش های مثبت اوقاف غافل شده‌اند و علاوه بر این در روستاها رقبات زیاد با تعداد مستاجرهای زیادی وجود دارد که خود باعث اشتغالزایی در این مناطق شده است.

مدیر اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به اینکه در تمام روستاها موقوفه داریم، افزود: شاید به این دلیل که ما عملکرد خوبی نداشته‌ایم دید منفی برای اعلام وجود موقوفاتی که در دست مردم است، وجود دارد چرا که برای ثبت به اوقاف مراجعه نمی کنند و در بازه های زمانی مختلف زمینه برای تصرف متصرفان فراهم شده است.

اکثر موقوفات شهرستان سنددار نیستند

خدایی از ثبت مالکیت ۱۵۰ فقره از موقوفات به ارزش ریالی ۲۵ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد موقوفه از تیررس دخل و تصرف افراد سودجو خارج شده ولی با این وجود اکثر موقوفات ما هنوز سند دارنیست.

وی به تعمیر، مرمت بازسازی موقوفات و بقاع شهرستان بطول ۵۱۰۰ متر در سال جاری اشاره کردو گفت: همچنین در این مدت در راستای اجرای نیات واقفین ۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از ۲۰ فقره وقف جدید در سال جاری خبر دادو افزود:۱۶ موقوفه در دهه وقف ثبت شده که شامل آپارتمان، اب و اراضی و ... به ارزش ریالی ۴ ونیم میلیارد تومان بوده است.

خدایی به تربیت ۲۵ حافظ از اقصا نقاط کشور در حال حاضر در مدرسه قرانی حسینیه امام رضا (ع) اشاره کردو ادامه داد:در زمینه حفظ قران ۴۰ مربی فعال هستند که حدود ۶۹۰ قران آموز را آموزش می دهند.

واگذاری مدیریت موقوفات به واقفین

وی به برنامه جدید اوقاف در زمینه واگذاری تولیت و مدیریت وقفیات به خود واقفین اشاره کردو افزود: تاکنون ۱۰۰ موقوفه دارای متولی شده است.

خدایی به راه اندازی مرکز افق در راستای کمک به نیازمندان با حفظ کرامت انسانی آنها اشاره کردو گفت: طرح شمیم خدمت هم در راستای کاراموزی و حرفه اموزی است که در مرکز افق فعال است.

وی از بکارگیری امین برای موقوفات بعنوان دیگر برنامه های اوقاف نام برد و ادامه داد:این برنامه اقدام جدیدی است که در راستای رفع مدیریت ضعیف موقوفات اجرایی شده و تاکنون در بخش قهستان این کار انجام شده و مدیریت حدود ۲۰۰ وقف در ۶۰ روستا را افراد امین واگذار شده است.

وی به برنامه اوقاف برای بروز رسانی موقوفات اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت کارشناسان دادگستری و حضورشان در روستاها و مشاهده عینی وقف با حضور معتمدین روستا و تعیین دقیق حق و حقوق موقوفه در این راستا صورت گرفته است.

خدایی با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم در بروز رسانی موقوفات موفق عمل کنیم، افزود: معمولا در تعیین نرخ املاک وقفی با بقیه فرق گذاشته می‌شود.

وی به بروزرسانی حق الاجاره موقوفات اشاره کرد و گفت: تعدادی از اراضی موقوفه بصورت خام رها شده‌اند که بخاطر صرفه و صلاح موقوفه قرار است برخی قطعه‌ها فروخته شود و در مابقی قطعه‌ها هزینه و سرمایه گذاری شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ قطعه به این صورت در شهرستان وجود دارد، افزود: نیت موقوفه آب و لوله نیت رتبی است که اول باید برای تامین اب شرب مردم صرف شود و در صورت اشباع به نیات دیگر ان عمل شود که در همین راستا ۹ سقاخانه احداث و راه اندازی شده است‌.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟