رییس دانشگاه فردوسی مشهد:بهترین نیّت برای وقف،ترویج علم و فناوری است


رییس دانشگاه فردوسی مشهد:بهترین نیّت برای وقف،ترویج علم و فناوری است

 مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بهترین نیتّی که افراد خیر و واقفان می توانند داشته باشند ترویج علم و فناوری است.

دکتر محمد کافی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:علم و فناوری برای بشر آسایش به همراه می آورد و وقف این امکان را ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های مغفول و نهفته موجود در کشور و هر منطقه ای کشف شود و بتوان از آن به شکل مطلوب بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: هرچه خیّران و واقفان در ترویج علم و فناوری و همچنین کمک به مراکز آموزشی همّت کنند به همان نسبت جامعه‌ای دارای بهره مندی از امکانات و پایدار خواهیم داشت.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مدارس دارای وقف مخصوص، بیشترین تاثیر را در طول دوره حیات خود برای ایجاد جامعه ای پایدار داشته اند از این رو انتظار این است که هم اکنون نیز واقفان و خیران به دانشگاه ها همچون مدارس علمی گذشته بنگرند زیرا دانشگاه‌ها ادامه دهنده همان مسیر در جهت ترویج علم هستند.

کافی با اشاره به استفاده مناسب دانشگاه فردوسی مشهد از ظرفیت وقف و واقفان افزود: بیشتر خوابگاه‌های این دانشگاه توسط بنیاد نیکوکاری فردوسی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این انتظار وجود دارد که در کنار ایجاد امکاناتی همچون خوابگاه‌ها بتوان از ظرفیت وقف در فراهم کردن تجهیزات دانشگاهی و علمی نیز استفاده کرد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نیاز است که یکایک جامعه نیکوکار به حوزه علم و پژوهش کمک کنند تا فعالیتهای پژوهشگران کمتر به بودجه دولتی وابسته باشد.

کافی افزود: به خاطر مشکلات موجود در کشور کمتر از نیم درصد از حدود سه درصد بودجه دولتی که برای مراکز علمی و پژوهشی در نظر گرفته می‌شود به این مراکز رسیده است و به همین دلیل، جامعه علمی به خوبی نتوانسته نتایج کارهای خود را در اختیار جامعه قرار دهد تا باعث تحول و پیشرفت کشور شود.

وی ادامه داد: دولت ها با توجه به نیازهای کشور مجبور هستند تا بودجه مصوب را کاهش دهند و به همین دلیل مراکز تحقیقاتی دچار مشکل هستند و بهتر است این مراکز خیلی کم به بودجه های دولتی وابسته باشند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: افرادی که دل در گرو ایران دارند باید ملزومات گسترش علم و فناوری را نیز در اختیار پژوهشگران قرار دهند چرا که با پیشرفت فناوری، بسیاری از تحقیقات و پژوهشهای محققان به نتیجه رسیده است و نتایج فعالیتهای آنها اکنون در اختیار مردم قرار گرفته است و شاید کمتر به مسیر دستیابی آن توجه داشته باشند.

کافی افزود: اگر به تاریخ کهن ایران بنگریم شاهد هستیم که افتخارات بسیاری در حوزه‌های مختلف علم مانند کشاورزی، طب، استفاده از منابع آب همچون قنات و گیاهان زراعی اهلی شده توسط ایرانیان به دست آمده و در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در گذشته دانشمندان ایرانی مانند شیخ بهایی در مدارس علمیه اسلامی پرورش یافته و سپس در حوزه‌های دیگر علوم به پژوهش پرداخته و تاثیر می‌گذاشتند ولی اکنون به دلیل گسترش علم و شهرنشینی، دانشگاه‌ها وظیفه تحقیق و توسعه علم در حوزه های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی را بر عهده دارند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر انجمن یاوران علم و فناوری با همکاری دانشگاهیان و اداره اوقاف شکل گرفته است و درخواست می‌شود تا مردم با کمکهای خود و وقف‌های مربوط به این انجمن در مسیر تعالی علم در کشور یاری رسان باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط