طرح نصب حس گرها ویژه نابینایان در البرز به اجرا درآمد


طرح نصب حس گرها  ویژه نابینایان در البرز به اجرا درآمد

کرج - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان البرز از اجرای طرح نصب ویژه نابینایان این استان خبرداد.

اسدالله حیدری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز عصای سفید افزود: براین اساس محیط ۱۰ اداره ، ناوگان حمل و نقل شهری در اتوبوس ها مجهز به حس گر های ویژه نابینایان شده اند.

وی مناسب سازی پیاده روها، استاندارد سازی ایستگاه های اتوبوس ، افتتاح اولین پارک ویژه نابینایان ، اضافه کردن ۵۰ دستگاه اتوبوس ویژه معلولان به ناوگان حمل و نقل شهری در شهرستان کرج را از دیگر اقدامات دراین زمینه برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تاکید کرد: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما از طریق ستاد مناسب سازی استان که هر ۲ ماه یکبار به ریاست استانداری و دبیری بهزیستی با حضور تمام دستگاههای اجرایی، شهرداری ها و فرمانداری ها برگزار می شود پیگیری این امور را انجام می دهیم.

وی گفت : مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت وسلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتا مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمام دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف سازند.

حیدری افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است.

تبعیض و ناآگاهی ادارات در اشتغال نابینایان

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد : در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما به صورت مکرر شاهد آن هستیم که فرصت های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می شوند.

حیدری بیان داشت : بنابراین پیام اصلی روز عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا است.

طرح آمبیلیوپی و غربالگری نوزادان

وی در خصوص فعالیت بهزیستی در راستای پیشگیری از نابینایی به اجرای طرح آمبیلیوپی اشاره کرد و افزود: در بحث غربالگری بینایی نوزادان در سال گذشته برش تعیین شده برای البرز ۵۶ هزار نفر بود که این کودکان مورد غربالگری قراردادیم ، برای سال جاری نیز این طرح هم اکنون در حال اجرا است تا میزان خطر ابتلا را تا حد امکان کاهش دهیم و برش تعیین شده را بطور کامل انجام رسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در ادامه گفت: به استناد ماده یک قانون حمایت از حقوق معلولان تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان می باشد که این کمیسیون ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توان‌بخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را مطابق طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، معلولیت (کم‌توانی) و سلامت برعهده ‌دارد.

طرح توانمندسازی نابینایان

حیدری در خصوص طرح توانمندسازی افراد دارای اختلال بینایی نیز بیان داشت: در طرح توانمندسازی تلاش می شودتا فرد معلول، مهارت ها و آموزش های لازم را جهت غلبه بر محدودیت ها و استفاده بهینه از سایر ظرفیت های جسمی، روانی و اجتماعی خود کسب کرده و با استقلال و خودباوری، در مسیر احیا حقوق خویش گام بردارد.

وی افزود: این طرح بر خدماتی متمرکز شده و طیفی از مداخلات را شامل می شود که یک فرد دارای معلولیت باکمترین سطح مشارکت، در پایان فرآیند توانمندی به فردی مبدل شود که موفق شده توانمندی های بالقوه خود را بالفعل ، سطحی از مشارکت را که متناسب باسطح آسیب و معلولیت وی است را تجربه کرده و بتواند حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه کند.

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: افراد دارای اختلال بینایی که براساس نظر کمیسیون پزشکی توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، شدت معلولیت متوسط و بالاتر داشته باشد به مدت یک سال از خدمات طرح بهره مند می شوند.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی

حیدری در خصوص پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان ودانشجویان دارای معلولیت بینایی گفت: این کمک هزینه به دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت در طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان تعلق گرفته که براساس آمارو اطلاعات افراد تحت پوشش استانها توزیع استانی صورت می گیرد.

وی افزود: تعداد دانش آموزان نابینا که در طول سال جاری از این خدمات بهره مند شده اند ۱۱۴ نفر می باشد.

وی اظهار داشت: کمک هزینه دانشجویان واجد شرایط نیز طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان درهر سال تحصیلی پرداخت می شود که در حال حاضر تعداد دانشجویان دارای معلولیت بینایی برخوردار از این کمک هزینه ۸۴ نفر می باشد.

بهبود کیفیت زندگی نابینایان

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص دیگر خدمات بهزیستی در قالب مراکز روزانه توانبخشی زیر ۱۵ سال گفت : این دفتر برای ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینا نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، با همکاری بخش غیردولتی اقدام می کند.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد می باشد و در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد.

حیدری درباره خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم بینا و نابینا در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۵ سال نیز بیان داشت: یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها و برنامه ریزان آموزشی و توانبخشی افراد دارای ناتوانی و معلولیت افزایش کیفیت زندگی آنان پس از ترخیص از دوره های آموزشی و توانبخشی کودکان است.

وی تاکید کرد که در پاسخ به نیاز توانخواهان کم بینا و نابینا که در آزمون های ورودی مدارس عادی به دلیل ناتوانی توامان ذهنی موفق نمی شوند، در این دفتر فرصت آموزش حرفه ای در مراکز حرفه آموزی و در پی آن بهره گیری از خدمات کارگاه های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی پیش بینی شده است.

وی افزود: در این مراکز دستیابی به سطح خودکفایی نسبی، در فرایندی پویا با تاکید بر رشد زمینه های اجتماعی، روانی – حرکتی و شناختی، همراه با عزت نفس و کاهش وابستگی های دائمی به خانواده، دست یافتنی است.

حیدری یادآور شد: در مراکز حرفه آموزی سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش رفتار کاری؛ به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده ( کارگاه های تولیدی حمایتی ، واحد های صنفی تیپ دو، مراکز پشتیبانی شغل –SE ) ارایه می شود.

وی گفت: این خدمات با تاکید بر جنبه های درمانی هنر و نقش موثر آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در گروه خدمت گیرندگان دارای اختلالات بینایی ، خدمات هنری درگرایش های نمایش درمانی و موسیقی درمانی ، توسط مربیان هنری آموزش دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز ، درجلسات انفرادی،گروهی و بصورت هفتگی در مراکز توانبخشی روزانه ارایه می شود.

بهبود رویکرد اجتماعی معلولان

مدیرکل بهزیستی استان البرز ادامه داد: جشنواره ها و نمایشگاه های هنری نیز با هدف یکپارچه سازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت با تاکید برترویج و گسترش فرهنگ دسترسی به امکانات فرهنگی هنری ،ایجاد زمینه های تعامل ، تبادل تجربیات و اطلاعات و دستیابی به تازه ترین دستاوردهای هنری به صورت بین المللی ، کشوری ، منطقه ای و استانی طراحی و اجرا می شود که با اختصاص بخشی از این جشنواره ها به هنرمندان دارای اختلالات بینایی ، زمینه تولید آثارکیفی و فرصت های شغلی و حرفه ای برای این گروه فراهم آمده است .

وی اضافه کرد : درحال حاضر ۲۵ گروه های نمایشی افراد کم بینا و نابینا درکشور فعال بوده و با دریافت حمایت های مالی از سازمان ضمن شرکت سالیانه در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای خلیج فارس، زاگرس ، آفتاب ، کاسپین ، طلوع و کویر و اجراهای عمومی ، تعدادی از این گروه ها به جشنواره های بین المللی تئاتر و موسیقی اعزام شدند .

تعداد نابینایان تحت پوشش بهزیستی البرز بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان