نجاری که میلیون‌ها تومان با تعمیر زباله بیرون می‌کشد!


نجاری که میلیون‌ها تومان با تعمیر زباله بیرون می‌کشد!

پایه میزی که قرار بود در سطل زباله انداخته شود حالا با یک ساعت تعمیر روی آن، قیمتش یک میلیون و پانصد هزار تومان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، به منزل یکی از دوستان رفته بود که می‌بیند یک پایه میز را کنار در گذاشته اند. با تعجب می‌پرسد این چرا اینجاست؟ در جوابش می‌گویند که این پایه شکشته و دیگر قابل مصرف نیست. می‌گوید برایتان درست می‌کنم، آن‌ها در کمال ناباوری تصمیم می‌گیرند تا این پایه میز را به او بسپارند.

استاد بهرام قریب به ۴۰ سال است نجاری می‌کند و مهارت خاصی در تعمیرات دارد. او در کنار ساخت لوازم چوبی با علاقه دورریز‌هایی که به نظر صاحبانش بی مصرف شده اند؛ تعمیر می‌کند.
او در کارگاهش با هنرمندی هر وسیله بی مصرف چوبی را شبیه به روز اول قابل مصرف می‌کند. با مهارت بالایش در حرفه نجاری مشهور شده است و حالا شاگردان زیادی دارد. حین تعمیر پایه میز در حالیکه خاک اره ها، رنگ متفاوتی به مو‌های سپیدش داده بود می‌گوید: اگر دوستم می‌خواست این پایه میز را الان خریداری کند باید یک میلیون و پانصد هزار تومان پول می‌داد، اما حالا با ۱۵۰ هزار تومان این پایه میز تعمیر شد و او می‌تواند دوباره از آن در خانه اش استفاده کند.
استاد بهرام ۴ دهه از زندگی اش را در نجاری و تعمیر لوازم چوبی سپری کرده است. به اعتقاد او تعمیر لوازم آسیب دیده مصرف گرایی را کم می‌کند.
وی در حالیکه پایه میز دوستش را تعمیر می‌کرد؛ می‌گوید: ۸۰ درصد از لوازمی که به نظر بسیاری از مردم دور ریز و غیر قابل مصرفند، می‌شود با تعمیر شبیه به روز اول قابل استفاده شوند.
با لحن پدرانه و با تاکید ادامه می‌دهد: یادت باشد، دور ریختن آخرین راه است. جوان تر‌ها باید بیشتر به این موضوع توجه کنند.
وی می‌گوید: متاسفانه شکل نگاه آن‌ها باعث شده تا به سمت دنیای تعویض پیش برویم. این درست نیست. با تعمیر بسیاری از لوازم نه تنها جلوی مصرف گرایی گرفته بلکه در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و مردم فرهنگ نگهداری از لوازم را یاد می‌گیرند.
استاد بهرام می‌افزاید: اگر من به منزل دوستم نمی‌رفتم و این پایه میز را نمی‌دیدم این پایه الان در میان زباله‌ها بود، اما حالا با یک ساعت کار، هم این پایه میز تعمیر و قابل استفاده شد و هم یک میلیون و پانصد هزار تومان زنده شده است.
او با گرمی خاصی ادامه می‌دهد: آن طرف کارگاه را ببینید. چند روز پیش قاب شوفاژی آوردند که شکسته شده بود و صاحبش می‌گفت دیگر قابل استفاده نیست. از من خواست تا اندازه همین برایش یک قاب جدید بسازم. ساخت قاب جدید حدود ۲ میلیون تومان برایش هزینه داشت. به او گفتم با ۴۰۰ هزار تومان همین را برایت تعمیر می‌کنم. باورش نمی‌شد که این شکستگی ترمیم می‌شود، اما می‌بینید که مثل روز اول زیبا و قابل استفاده شده است.
استاد بهرام می‌گوید: شبیه به این وسایل به اصطلاح دورریز، از چوبی و فلزی تا پلاستیکی زیاد است. می‌شود با حوصله بسیاری از آن‌ها را تعمیر و مثل روز اول نو کرد. تعمیرات، مهارتی برای زنده شدن دوباره دورریز‌ها و بیشتر شدن پس اندازهاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت