رفاه و آسایش را باید برای مردم منطقه اروند فراهم کنیم


رفاه و آسایش را باید برای مردم منطقه اروند فراهم کنیم

سردار محمد با بیان اینکه باید به دنبال راهی برای ایجاد رفاه و آسایش مردم این منطقه باشیم تا دین خود را به آنها ادا کنیم گفت: باید از ظرفیت‌هایی که منطقه آزاد ایجاد کرده استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سردار سعید محمد» شب گذشته در نشست با نخبگان، سران عشایر و ایثارگران منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه مدیران سابق منطقه آزاد اروند از طریق فروش زمین درآمد کسب می‌ کردند و دیگر زمینی برای فروش در این منطقه وجود ندارد اظهار کرد: منطقه اروند پیش از این از طریق فروش زمین به در آمد رسیده که کار بسیار اشتباهی بوده و باید در آن مشارکت انجام می ‌شد، منابع زمین در این منطقه از بین رفته و دیگر تقریباً چیزی برای فروش وجود ندارد و مدیران قبلی در گذشته به سمت دیپلماسی اقتصادی نرفته اند.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور منطقه آزاد اروند را منطقه ای بسیار مستعدی خواند و افزود: باید از ظرفیت‌هایی که منطقه آزاد ایجاد کرده استفاده شود و برخی از ظرفیت‌ها به دلیل عدم پیگیری مدیران سابق، مورد تعرض سایر دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته که باید احیا شود.

وی تصریح کرد: از روز شنبه گذشته که این مسئولیت را عهده دار شدم، دو جلسه با مجلس و کمیسیون اقتصادی، همچنین معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برگزار شد که در آن مشکلات منطقه آزاد اروند مطرح و خواهش کردیم که این مشکلات برطرف شود، موضوعات ما در این منطقه فرا بخشی است و تنها مناطق آزاد قادر به حل آنها نخواهد بود.

سردار محمد با اشاره به اینکه برخی اصلا دید درستی نسبت به مناطق آزاد ندارند و آن را منافذ قاچاق می‌دانند اضافه کرد: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، خلاف این موضوع ثابت شده است و کمترین میزان قاچاق از این مبادی در حال انجام است.

وی از احداث بانک ارزی در منطقه آزاد اروند و سپس تاسیس شعب آن در سایر مناطق آزاد کشور خبر داد و ابراز کرد: در بحث بانک آف ‌شور (ارزی) مصمم هستیم که آن را در منطقه آزاد فعال و در همه مناطق آزاد شعب آن را راه اندازی کنیم تا بتوان توسط آن به ارز بانک مرکزی بند نباشیم و برای مناطق آزاد تراکنش ارزی انجام دهیم.

مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد کشور خاطر نشان کرد: بحث تالار بورس بین المللی را نیز دنبال می‌کنیم تا از ظرفیت‌های قرارداد 25 ساله ایران با چین استفاده کنیم.

وی بیان کرد: با سرمایه‌گذران بسیاری صحبت شد که موانع آنها باید برچیده شود تا بتوانند به بحث سرمایه گذاری در این مناطق ورود کنند، در موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز بر اثر برخوردهای گذشته، دافعه ای ایجاد شده بود که موانع بر سر راهشان نیز برطرف خواهد شد.

سردار محمد با بیان اینکه افق، افق خوبی است، ظرفیت‌ها هم بالا است و در این منطقه، امکان ایجاد دهکده توریست درمانی، پذیرش دانشجوی خارجی وجود دارد تاکید کرد: می‌ توان با ایجاد فضا، برای اینکه از خارج از کشور دانشجو بگیریم تا آمدن آنها باعث رونق اقتصادی شود، باید تمهیدات لازم صورت گیرد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به مسئله گردشگری در منطقه آزاد اروند و گردشگری در سرزمین اصلی نیز اشاره کرد و ادامه داد: منطقه آزاد اروند محلی است برای روشن کردن موتور اقتصادی کشور، منتهی نه به این ‌صورت که زیرساخت‌ها گریبان اروند را گرفته، نگاه‌ها باید دو طرفه باشد، اما منطقه آزاد اروند درآمدی ندارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مدیران اسبق این سازمان از فلسفه مناطق آزاد دور شدند در حالی که باید منطقه محدود و محصور باشد اذعان کرد: می بایست صرفا فعالیت‌های تولیدی به منظور صادرات در این منطقه صورت بگیرد، نه اینکه نیازهای روزمره شهرها و حل مشکلات زیرساختی در آن مرتفع شود که این کار اشتباهی است.

وی عنوان کرد: لایحه‌ای در حال تنظیم در مجلس است که بخش مالیات بر ارزش افزوده و حکمرانی مناطق آزاد است که در آینده می‌تواند مناطق آزاد را به روی ریل خود باز گردانده و بر اساس اهداف خود حرکت کنند.

سردار محمد به حذف معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد کشور توسط مجلس اشاره کرد و گفت: وقتی قولی می دهیم که مالیات تا 20 سال معاف است، باید این اطمینان داده شود که این قانون تغییر ناپذیر است، نه اینکه ما به مردم وعده دهیم سپس یک نفر بیاید این قانون را تغییر دهد و باعث فرار سرمایه و افول کسب و کارها شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر عمل به وعده‌های خود است و به دنبال منابع خواهیم بود اضافه کرد: این پیشنهاد را به دولت داده ایم که با ما تهاتر نفت انجام دهد، تا بتوانیم بر اساس این ساز و کار منابع لازم را تأمین کنیم، در تلاش هستیم تا اجماعی ایجاد کنیم تا آن حکمرانی واحد در مناطق اتفاق افتد و سر و سامانی به گمرکات دهیم.

مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد کشور با اشاره به تغییرات مدیریتی که در منطقه آزاد اروند رخ داد تصریح کرد: باید بگویم که آقای گروسی مورد وثوق و اطمینان ما هست، اما ایشان سمت اصلی معاونت حقوق و پارلمانی دبیرخانه را داراست که به واسطه نبود ایشان در این سمت، دبیرخانه لطمه خورده است و ایشان باید برگردند و در آن جبهه به ما کمک کنند، در مورد اروند هم من بسیار جستجو کردم تا فردی از داخل استان مجرب، توانمند و آشنا به قوانین و قواعد، پاکدست، باشد که آقای اسکندری را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند مدیری 24 ساعته و بیشتر به دنبال کار است و فکر می کنم که بتوانند خیلی کمک کنند و در راه ایجاد وفاق در منطقه آزاد اروند سامان دادن به این منطقه، بردار ایشان همین جا در جزیزه مینو به شهادت رسیده اند و عرق خاصی به این منطقه دارند.

سردار محمد عنوان کرد: امیدوارم با همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی در دست همدیگر مسائل را حل کنیم. باید سعی کنیم که برای سرزمین اصلی موتور محرک شویم.

وی با بیان اینکه باید بدنبال راهی برای ایجاد رفاه و آسایش مردم این منطقه باشیم تا دین خود را به آنها ادا کنیم افزود: به دنبال خریدار مناسب برای فروش ساختمان مجلل کنونی سازمان منطقه آزاد اروند هستیم تا هزینه آن صرف زیرساخت ها در این منطقه شود. ما به صورت ویژه از سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد استقبال می‌کنیم، اما متاسفانه در پاره‌ای از موارد شاهد تاراج منابع کشور به نام سرمایه گذاری هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه خارجی ها به نام سرمایه گذاری منابع و معادن کشور را به نفع خود در اختیار بگیرند و تکنولوژی و سود مناسب نصیب مردم کشور نشود به هیچ عنوان قابل قبول نیست، تاکید کرد: در آینده نظارت بیشتری در خصوص سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام می‌شود تا کشور نیز از وجود سرمایه گذاران سود برسد.

وی رویکردهای فرهنگی در مناطق آزاد کشور را از اولویت‌های کاری شورای‌عالی مناطق آزاد دانست و ابراز کرد: نباید دغدغه‌های اقتصادی سبب کم کاری در زمینه موضوعات فرهنگی و اجتماعی ساکنان مناطق آزاد شود.

سردار محمد ملت ایران را مدیون رشادت ها و استقامت مردم عزیز و سربلند خوزستان دانست و اذعان کرد: مردم این استان در دفاع مقدس جان و جوان دادند تا دشمن وجبی از خاک کشور را تصرف نکند، هشت سال آوارگی و سختی نتیجه جنگ برای مردم این استان بود.

وی یاد آور شد: پس از جنگ نیز مردم خوزستان به خصوص آبادان و خرمشهر سختی های دوران سازندگی را متحمل شدند اما به دلیل بی تدبیری کوچه های این دو شهر همچنان همانند دوران جنگ است.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در