ایجاد بادشکن غیرزنده در سطح 6 کیلومتر از عرصه‌ کویرمیقان اراک اجرا شد


ایجاد بادشکن غیرزنده در سطح 6 کیلومتر از عرصه‌ کویرمیقان اراک اجرا شد

اراک - ایرنا - رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ایجاد بادشکن غیرزنده امسال در سطح 6 کیلومتر از عرصه‌های جنوب کویر میقان اراک و مناطق دارای حرکت شن‌های روان این منطقه اجرا شد.

«آتنا فرجی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد این بادشکن‌ها با استفاده از سرشاخه‌های جنگل‌های دست کاشت آتریپلکس که به سن دیر زیستی رسیده‌اند، انجام شده‌است.

وی ادامه داد: این سرشاخه‌ها از هرس ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های گونه آتریپلکس کویر میقان اراک برداشت شده‌ است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال منابع مالی برای هرس و ایجاد بادشکن غیرزنده در کویر میقان اراک هزینه شده‌ است.

فرجی افزود: این بادشکن ها با ارتفاع یک متر و از جنس سرشاخه در نقاط بحرانی کویر میقان اراک ایجاد شده و تا ۱۰ برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تاثیر می گذارد و حرکت شن‌های روان را کند می‌کنند.

وی اظهار داشت: ایجاد این بادشکن‌های غیرزنده در کویر میقان اراک با هدف کاهش سرعت باد، جلوگیری از فرسایش بادی و بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه انجام شده‌است.

کویر میقان اراک دارای ۱۲۰ کیلومترمربع وسعت است که درشمال شرقی این شهر واقع شده است و به گفته کارشناسان نقاط بحرانی موجود در آن کانون طوفان های گرد و غبار محلی است که تاثیر مستقیم بر آلایندگی هوای اراک دارد.
تالاب کویری میقان آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می‌کند و گیاهان دشتی اطراف دریاچه آن از گونه خشکی پسند و شورپسند است.
در عرصه ۱۲ هکتاری بیابانی تالاب کویری میقان اراک شرایط اکولوژیکی کویری حاکم است که به‌دلیل شوری بالای خاک پوشش گیاهی فقیر در این منطقه فقیر است اما، در دهه اخیر با اقدامات بیابانزدایی سطح قابل توجهی از آن توسط منابع طبیعی با آتریپلکس و قره داغ بوته کاری شده و بخشی از حرکت شن های روان تثبیت شده است.
قره‌داغ و آتریپلکس از گیاهان مقاوم به شوری است که ریشه های عمیق در زمین ایجاد کرده و به صورت رونده چترهای غول‌پیکر بر عرصه شن‌های کویری می زنند که شاخ و برگ آن ها سد طبیعی در برابر پیشروی شن‌های روان است.
مهمترین ذخایر سولفات سدیم جهان نیز با حجم ذخیره ۴۵ میلیون تن در دل کویر میقان اراک قرار دارد.
مساحت دریاچه میقان با توجه به آب های ورودی آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومترمربع متغیر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان