خزان زودرس بوستان «بهاران»/کم‌آبی یا آلودگی صنایع؟


خزان زودرس بوستان «بهاران»/کم‌آبی یا آلودگی صنایع؟

مردم ابرکوه خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بوستان بهاران شهرشان هستند؛ بوستانی که درختانش در سایه بی‌توجهی و به دلیل کم‌آبی، آلودگی صنایع و دیگر عوامل در حال خشکیدن هستند.

بوستان بهاران در ۱۵ کیلومتری روستای فراغه که در بین مردم به «بوستان فراغه» معروف است، یکی از تفرجگاه‌های قدیمی شهرستان ابرکوه محسوب می‌شود به طوری که در طول سال و به ویژه ایام نوروز و تعطیلی‌های مختلف، میزبان جمعیت بسیاری از مردم برای گذراندن اوقاتی خوش و به دور از دغدغه‌های زندگی شهرنشینی است.

اما امروز دیگر از آن بوستان سرسبز و پررونق سابق خبری نیست و کمتر کسی برای تفریح و لختی آرامش، این منطقه را انتخاب می‌کند. خشک شدن تدریخی درختان کهن سال کاج، روشنایی نامناسب، کم آبی، آلودگی و نبود نظافت و پاکیزگی، چهره‌ای نازیبا از بوستان بهاران را به تصویر کشیده است.

این وضعیت نامناسب صدای اهالی منطقه و مردم را درآورده تا جایی که ویدئوها و عکس های مختلف از خشک درختان و عدم رسیدگی و حفظ و حراست از آن در صفحات مجازی و کانال های مختلف دست به دست می چرخد تا شاید مسئولین به فکر افتاده و مشکل را برطرف کنند.

برخی از شهروندان وجود آلاینده های صنعتی به ویژه گرد و خاک های حاصل از فعالیت واحدهای کاشی و سرامیک را که در بالادست این بوستان در سال های اخیر احداث شده است، عامل خشکی درختان و برخی نیز کم آبی و خشک سالی را علت آن می دانند.

از آنجایی که بوستان بهاران در نزدیکی روستای فراغه واقع است، خبرنگار ایسنا به سراغ بخشدار بخش مرکزی رفت تا علت وضعیت فعلی بوستان را جویا شود.

«محمود حاصلی» در این باره اظهار کرد: علی رغم نزدیکی بوستان بهاران به روستای فراغه و عنوانی که مردم بر روی آن نهاده اند، این بوستان در محدوده شهری واقع، شده و در حیطه‌ی منابع طبیعی شهرستان است و قطعاً متولی رسیدگی و حفظ و حراست از آن نیز برعهده این اداره است.

بخشدار مرکزی ابرکوه در عین حال با بیان اینکه چند سالی است که نگهداری از بوستان طی قراردادی به بخش خصوصی واگذار شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که مشکل اصلی این بوستان آب دهی نامناسب و نظارت محدود بخش دولتی بر عملکرد پیمانکار بخش خصوصی بوده است، فرمانداری ابرکوه موضوع را پیگیری و مقرر شده در اولین گام خلع ید از بخش خصوصی صورت گیرد.

«مرتضی سعیدی» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از بوستان ۲۵ هکتاری بهاران، به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده بود که در اثر کم آبی، بسیاری از درختان کاج آن خشک شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه درختان کاج از بالا(تاج درخت) شروع به خشک شدن کرده است نیز می‌توان گفت گرد و غبار معلق در هوا و محیط نیز در خشک شدن آن‌ها موثر بوده است.

سعیدی با بیان این که در اولین اقدام این مجموعه از دست بخش خصوصی خارج و منابع طبیعی خود نگهداری از آن را بر عهده خواهد گرفت، ادامه داد: به زودی و در اولین فرصت تعداد هزار اصله درخت به صورت گلدانی از نوع «سرو» و «زبان گنجشک» ما بین دختان فعلی که در حال خشک شدن است، کاشته می شود تا در سال‌های آینده جایگزین آنها شود.

این مسئول با بیان اینکه بوستان در حال حاضر دو نگهبان دارد و به صورت ۲۴ ساعت آبیاری می شود، تصریح کرد: برای رفع مشکل کم آبی احتیاج به مجوز کف شکنی چاه وجود را داریم که درخواست آن به آب منطقه‌ای داده‌ایم و آنان نیز نصب کنتور هوشمند را ضروری دانسته‌اند ولی در حال حاضر منابع طبیعی، بودجه کافی برای نصب کنتور را ندارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06