ادعای جدید اپل: آی او اس از اندروید امن تر است


ادعای جدید اپل: آی او اس از اندروید امن تر است

گجت نیوز اپل می‌گوید آی او اس از اندروید امن‌تر است، اما اگر کمیسیون اروپا آن را مجبور به پشتیبانی از بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها کند، امنیت آیفون‌ها تضعیف می‌شود. اپل سندی را با عنوان «تجزیه و تحلیل تهدید Sideloading» برای عموم کاربران منتشر کرده است. البته تیتر اصلی این گزارش «ایجاد یک اکوسیستم مورد اعتماد برای میلیون‌ها... نوشته ادعای جدید...

اپل می‌گوید آی او اس از اندروید امن‌تر است، اما اگر کمیسیون اروپا آن را مجبور به پشتیبانی از بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها کند، امنیت آیفون‌ها تضعیف می‌شود.

اپل سندی را با عنوان «تجزیه و تحلیل تهدید Sideloading» برای عموم کاربران منتشر کرده است. البته تیتر اصلی این گزارش «ایجاد یک اکوسیستم مورد اعتماد برای میلیون‌ها اپلیکیشن» است که قصد دارد کاربران را از خطرات ناشی از Sideloading یا بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها از جایی به جز فروشگاه اپلیکیشن رسمی خود پلتفرم مطلع کند.

چرا آی او اس از اندروید امن تر است؟

به طور مثال اپل نمی‌گذارد کاربران آیفون یا آیپد اپلیکیشن‌ها را از جایی به جز App Store خود نصب کنند. اما در آن سمت گوگل به کاربران اندروید اجازه می‌دهد علاوه بر Play Store، اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های اپلیکیشت متفرقه نیز دانلود و نصب کنند. با پیشنهاد قانون بازارهای دیجیتال توسط کمیسیون اروپا، اپل موظف می‌شود به کاربران iOS و iPadOS اجازه دهد اپلیکیشن‌ها را به صورت Sideloading هم روی دیوایس خود نصب کنند.

ادعای جدید اپل: آی او اس از اندروید امن تر است

اپل: نصب اپلیکیشن‌ها به صورت Sideloading روی iOS باعث کاهش امنیت پلتفرم می‌شود

اپل نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای گفته است:

آیفون یک دستگاه کاملاً شخصی است که کاربران در آن اطلاعات بسیار حساس و شخصی خودشان را ذخیره می‌کنند. این یعنی حفظ امنیت و حریم خصوصی در اکوسیستم iOS بیشترین اهمیت را برای کاربران دارد. با این حال برخی از اپل می‌خواهند از توزیع اپلیکیشن‌ها خارج از App Store و از طریق بارگیری مستقیم یا فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه که به آن “Sideloading” گفته می‌شود، پشتیبانی کند. پشتیبانی از بارگیری جانبی از این دو طریق باعث فلج شدن محافظت ما از حریم خصوصی و امنیت کاربران شده و آن‌ها را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

بدافزارهای تلفن همراه و تعدیدهای امنیتی و حریم خصوصی، عمدتاً در سیستم عامل‌هایی وجود دارند که امکان بارگیری جانبی را فراهم می‌کنند. چیزی که در اندروید وجود دارد.

اپل می‌گوید طی چهار سال گذشته گوشی‌های اندرویدی ۱۵ تا ۴۸ برابر بیشتر از آیفون‌ها در معرض بدافزارها بوده‌اند. یک شرکت امنیتی بزرگ نیز ادعا می‌کند هر ماه بیش از ۶ میلیون حمله به گوشی‌های اندرویدی انجام می‌شود.

اما چرا بدافزار انقدر خطرناک است؟ اپل اشاره می‌کند: بدافزارهای موبایل به کاربران، کمپانی‌ها، توسعه‌دهندگان و تبلیغ کنندگان آسیب می‌زند. برای حمله به کاربران از تاکتیک و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. از متداول‌ترین بدافزارهای موبایلی که روی مصرف کنندگان تأثیر می‌گذارد می‌توان به بدافزارهای تبلیغاتی، باج افزارها، جاسوس افزارها، اپلیکیشن‌های بانکی و سایر تروجان‌هایی که به عنوان برنامه‌های قانونی، اطلاعات کاربران را سرقت می‌کنند اشاره کرد.

اغلب برای این حملات از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. در مجموع بدافزارها نه تنها به مصرف کنندگان، بلکه به توسعه‌دهندگان و تبلیغ کنندگان هم آسیب می‌رساند. آن‌ها می‌توانند منجر به سرقت مالکیت معنوی شده و برای تبلیغ کنندگان هزینه‌بر باشند.

ادعای جدید اپل: آی او اس از اندروید امن تر است

اپل می‌گوید اگر مجبور به اجازه بارگیری جانبی شود، راه را برای مجرمان سایبری هموارتر می‌کند تا با اپلیکیشن‌های خود کاربران را هدف بگیرند؛ زیرا بسیاری از فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه بررسی درستی روی اپلیکیشن‌ها انجام نمی‌دهند.

اپل: مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری به گوشی‌های خود متکی هستند و این یعنی حفظ امنیت آن‌ها اهمیت بالایی دارد

از آنجا که فروشگاه‌های اپلیکیشت متفرقه از توسعه‌دهندگان اطلاعاتی که مورد نیاز اپل است را درخواست نمی‌کنند، بنابراین کاربران هم اطلاعات دقیقی از اپلیکیشن آن‌ها را دریافت نخواهند کرد. با روش دانلود مستقیم هم کاربران نمی‌توانند از امکاناتی مثل نظارت والدین و App Tracking Transparency برای کنترل داده‌های آیفون، سخت افزار و خدماتی که توسط این برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره‌مند شوند.

غول کوپرتینویی می‌گوید اجازه دادن بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها روی آیفون می‌تواند هسته امنیتی که از سیستم عامل و سرویس‌ها/داده‌های آیفون در برابر بدافزارها محافظت می‌کند را تضعیف کند. این باعث می‌شود دستگاه شما کمتر قابل اعتماد باشد و به مجرمان سایبری اجازه دهد بدون اطلاع کاربر، از آیفون آن‌ها جاسوسی کرده و اطلاعات آن‌ها را سرقت کنند.

اپل می‌گوید با اجبار به اجازه دادن بارگیری جانبی، حتی کاربرانی که علاقه‌ای به استفاده از آن ندارند هم وقتی ببینند اپلیکیشن مورد نظر آن‌ها در اپ استور وجود ندارد ولی در فروشگاه‌های متفرقه هست، ترغیب به استفاده از آن می‌شوند. همچنین این ترس وجود دارد که مجرمان سایبری کاربران را با ترفندی به بارگیری جانبی اپلیکیشن خود کرده و از طریق فیشینگ، زیان‌های مالی به آن‌ها وارد کنند.

اپل می‌گوید مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری به گوشی‌های خود متکی هستند و این به معنای ذخیره کردن تمام اطلاعات شخصی آن‌ها در آیفونشان است. اطلاعاتی که اپل آن‌ها را «داده‌هایی ارزشمندی می‌داند که هکرها می‌توانند آن‌ها را به مشتریان خود بفروشند». علاوه بر این‌ها، روش‌هایی که مهاجمان برای حمله به گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند در حال افزایش است و باعث شده فیشینگ موبایل تا ۳۷ درصد افزایش پیدا کند.

حالا شما به این سوال پاسخ دهید. آیا واقعاً آی او اس از اندروید امن تر است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403