کاپادوکیه کجاست؟


کاپادوکیه (به انگلیسی: Cappadocia) نام شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی در ترکیه است. می دانید فاصله کاپادوکیه تا استانبول چقدر است؟دوست دارید درباره شهری در میان صخره ها با چشم انداز ابر و باد اطلاعات منحصر بفردی داشته باشید؟ برای تان از ارزش تاریخی شهر کاپادوکیه خواهیم گفت و اینکه اینجا دودکش هایی هست به نام دودکش جن! دید، این مطلب را از...

کاپادوکیه (به انگلیسی: Cappadocia) نام شهر بزرگ و باستانی در آناتولی مرکزی در ترکیه است. می‌دانید فاصله کاپادوکیه تا استانبول چقدر است؟دوست دارید درباره شهری در میان صخره‌‌ها با چشم‌انداز ابر و باد اطلاعات منحصر بفردی داشته باشید؟ برای‌تان از ارزش تاریخی شهر کاپادوکیه خواهیم گفت و اینکه اینجا دودکش‌هایی هست به نام دودکش جن! دید، این مطلب را از دسنت ندهید.

تور ترکمن صحرا

در کاپادوکیه، از نمای شهری گرفته تا مکان‌های تاریخی و باستانی، شهرهای زیرزمینی، خانه‌ها و کلیساهای ساخته شده در دل صخره‌ها، همه چیز دست به دست هم داده‌ تا مناظری عجیب و جذاب ساخته شود. این منطقه باستانی از سال 1985 از طرف یونسکو جزو فهرست میراث فرهنگی جهان قرار گرفت. از آنجایی که کاپادوکیه در صخره‌ها ساخته شده، عنوان یکی از سه شهر صخره‌ای دنیا را به آن داده‌اند.

چرا کاپادوکیه خاص است؟

سال‌ها پیش، بر اثر فوران‌های آتشفشانی خاکستر ضخیمی این منطقه را پوشاند. با گذشت زمان این مواد مذاب سرد و دچار فرسایش شدند و چشم‌اندازی مثل باد و آب پیدا کردند: نمایی شگفت‌انگیز! ستون‌های بلند مخروطی، نوک‌تیز و کلاهک‌دار این منطقه را منحصر به‌ فرد کرده است. سال‌ها بعد از این تغییرات طبیعی، انسان‌ها خانه‌ها و کلیساهایی را در این سازه‌های هندسی بنا کردند. بنا به نوشته مورخان، کاپادوکیه یکی از اماکن مهم در دوران امپراطوری روم برای زندگی مسیحیان بوده است. در کاپادوکیه، اتاق‌ها به‌ وسیله تونل‌هایی با هم ارتباط داشته‌اند که تنها عبور یک نفر از آنها ممکن بوده است. علاوه بر اینها، ارزش تاریخی و گردشگری کاپادوکیه به شهرها و پرستشگاه‌هایی برمی‌گردد که در عمق چندین متری زیر زمین، فضایی فرازمینی را به‌ وجود آورده‌اند.

کاپادوکیه کجاست؟

فاصله کاپادوکیه تا استانبول چقدر است؟

کاپادوکیه از استانبول خیلی دور نیست و به راحتی و با وسایل مختلف می‌توانید از استانبول به کاپادوکیه بروید. فاصله کاپادوکیه تا استانبول از راه زمینی بین 8 تا 9 ساعت است اما با هواپیما می‌توانید حدودا یک ساعته این فاصله را طی کنید.

دیدنی‌های کاپادوکیه

قبل از طی کردن فاصله استانبول تا کاپادوکیه بهتر است بدانید چه چیزی در این شهر در انتظارتان است. یکی از مهم‌ترین اجزا اطلاعات سفر کاپادوکیه، جاذبه‌ها و دیدنی‌های کاپادوکیه است.

نقش‌های باستانی در غارهای کاپادوکیه
کاپادوکیه از دوره مادها به بعد بخشی از پادشاهی ایران بوده است. پرستش خدایان ایرانی، به‌ خصوص مهر و آناهیتا، در کاپادوکیه رواج داشته و برخی نویسندگان یونانی در مورد برگزاری مراسم مذهبی ایرانی در آنجا گزارش‌هایی داده‌اند. همچنین در سنگ‌نوشته‌های کاپادوکیه و لوح‌های سفالی، نوشته‌هایی به خط میخی یافت شده است که از مقررات مالی، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و... در آنها صحبت به‌ میان آمده است.

کاپادوکیه کجاست؟

درینکویو
یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های کاپادوکیه، شهر زیرزمینی درینکویو به معنای «چاه عمیق» است. این شهر هشت طبقه، از دوران امپراطوری مادها در منطقه درینکویو در استان نوشهیر (Nevshehir) باقی‌ مانده و گردشگرهای زیادی را به تماشای خود فرامی‌خواند. شهر قابلیت اسکان 2 هزار نفر و امکاناتی نظیر اصطبل، انباری، مدرسه، سالن‌های غذاخوری و معبد را داشته است. در درینکویو آثار زیادی از ایرانیان باستان و پیروان اهورامزدا به‌ چشم می‌خورد. اگر گذرتان به کاپادوکیه افتاد، تماشای این شهر عجیب را از دست ندهید.

کاپادوکیه کجاست؟

گورمه، شهر دودکش جن!
شهر گورمه، با بافت باستانی، در قلب کاپادوکیه قرار دارد. کلیساها، حمام‌ها، مساجد و مدارس از جمله بناهایی هستند که در شهر به چشم می‌خورند. کلیسای آرتاخانه، دورموش قدیر، یوسف کوچ و بزیرخانه، خانه‌های سنگی در اوزون دره و باغیل دره از جمله جاذبه‌های گورمه هستند.در گورمه تعداد زیادی مخروط توف (خاکستر آتشفشانی) وجود دارد که دودکش‌های پری یا دودکش جن (Fairy Chimneys) نامیده می‌شوند. دودکش‌های جن در نتیجه فرسایش باد و آب از دو لایه مختلف آتشفشانی به‌ وجود آمده‌اند. نظیر این دودکش‌ها را می‌توانید در پارک ملی برایس کنیون در آمریکا یا در قلعه بهستان در ایران ببینید. جذابیت دودکش جن ارتفاع بلند آنها و ظاهر عجیب‌شان است. معمولا در نوک مخروطی شکل این دودکش‌ها تکه سنگی قرار گرفته و صحنه جذابی را خلق کرده. قدمت دودکش جن در کاپادوکیه به فوران آتشفشانی در 60 میلیون سال قبل می‌رسد. تخته سنگ‌هایی که روی نوک مخروطی شکل این دودکش‌ها قرار گرفته‌اند درست مانند یک طبقه هستند و با وجود بارش برف و باران و حتی زلزله و بسیاری تغییرات دیگر، سقوط نکرده‌اند! بالن‌سواری در گورمه و تماشای مناظر زیبای آن از بالا، از تفریحات مورد علاقه گردشگران در این منطقه است. اوچیسار
مرتفع‌ترین نقطه کاپادوکیه اوچیسار است و از مرکز شهر 5 کیلومتر فاصله دارد. اینجا را بیشتر به عنوان دروازه کاپادوکیه می‌شناسند و از بالای قلعه چشم‌انداز زیبای روستا قابل دیدن است. در اوچیسا قلعه‌ای هست که به همان نام اوچیسار معروف است. از این قلعه می‌توانید دورنمای 360 درجه‌ای از کاپادوکیه را ببینید. اوچیسار یکی از پرطرفدارترین دیدنی‌های کاپادوکیه در میان گردشگرانی است که به این شهر می‌آیند. در اوچیسار در میان کوچه‌های قدیمی قدم بزنید و از مغازه‌های صنایع‌دستی، یادگاری و سوغاتی تهیه کنید.

کاپادوکیه کجاست؟

آوانوس
قبل از رسیدن به آوانوس، بین راه آوانوس تا گورِمه، منطقه‌ای به نام پاشاباغ وجود دارد. در پاشاباغ مجموعه‌ای از دودکش‌ها را خواهید دید که کلاهک آنها شبیه قارچ است. در زمان‌های بسیار دور، کشیش‌ها و راهبه‌ها برای عبادت و دوری از شهر به پاشاباغ و دودکش‌های آن پناه می‌بردند به همین دلیل با نام دره راهبان هم شناخته می‌شود. امروزه در سراسر پاشاباغ مغازه‌های جذابی برای تهیه سوغات و یادگاری وجود دارد. بنابراین قبل از تماشای آوانوس، بازدید از پاشاباغ را در برنامه خود قرار دهید. دره دِروِنت
این دره ناحیه‌ جذاب دیگری در فاصله 10 دقیقه‌ای از گورمه و نزدیک به آوانوس است. در دِرونت صخره‌هایی را خواهید دید که شبیه به حیوانات مختلف هستند. پیاده‌روی در میان این صخره‌ها و تماشای اشکال منحصر به فرد آنها، که در گذر زمان به این شکل درآمده‌اند، از جاذبه‌های تماشای درونت است. به یکی از این صخره‌ها یا دودکش‌های پری مجسمه حضرت مریم می‌گویند زیرا انگار دستانش را باز کرده و شبیه به حضرت مریم به نظر می‌رسد. موزه گورای
موزه گورای از دیگر دیدنی‌های کاپادوکیه است که با ورود به ناحیه آوانوس می‌توانید از آن دیدن کنید. این موزه در زیر زمین قرار دارد و به همین دلیل نباید بازدید از آن را از دست داد. نمادهای فرهنگی هزارن ساله این منطقه را می‌توانید در این موزه زیرزمینی ببینید. موزه سفال و سرامیک گورای امکاناتی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده تا علاوه بر تماشای مواد و تجهیزات ساخت سفال، خودشان هم بتوانند سفالگری کنند و ظروف سفالی بسازند.

کاپادوکیه کجاست؟

برای کسب اطلاعات سفر کاپادوکیه آن هم به ارزان‌ترین شکل ممکن راهنمای سفر ارزان به کاپادوکیه ترکیه را حتما مطالعه کنید.

برای تماشای این شهر دیدنی می‌توانید در «تور دور ترکیه» با دالاهو همسفر شوید.

تور چابهار



1400/07/25 | کد مطلب: 2586
کاپادوکیه کجاست؟
کاپادوکیه کجاست؟ هانیه کاظمی
کاپادوکیه کجاست؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر