سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان


مارکوپولو می گوید : سریلانکا، زیباترین جزیره روی زمین است . شاید تاکنون بارها نام کشور سریلانکا را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شنیده باشید. اما برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد سفر خود، نیاز به شناخت بیشتر این کشور دارید. آیا می دانید سریلانکا کجاست؟ چه آب وهوایی دارد؟ چه فعالیت هایی در طول سفر به سریلانکا می توانید انجام دهید؟ برای چه فصلی...

مارکوپولو می‌گوید : "سریلانکا، زیباترین جزیره روی زمین است". شاید تاکنون بارها نام کشور سریلانکا را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شنیده باشید. اما برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد سفر خود، نیاز به شناخت بیشتر این کشور دارید. آیا می‌دانید سریلانکا کجاست؟ چه آب‌وهوایی دارد؟ چه فعالیت‌هایی در طول سفر به سریلانکا می‌توانید انجام دهید؟ برای چه فصلی از سال می‌توانید برای سفر به سریلانکا برنامه‌ریزی کنید؟ کارهایی که در سفر به سریلانکا می‌توانید انجام دهید آنقدر بی‌شمارند که ممکن است کمی سردرگم شوید. در این مطلب، کمک‌تان خواهیم کرد تا سریلانکا و جاذبه‌های آن را بشناسید.

تور سریلانکا

سریلانکا کجاست؟

سریلانکا، جزیره‌ای در جنوب آسیا، در اقیانوس هند در جنوب غرب خلیج بنگال است. کشور سریلانکا که زمانی مستعمره انگلستان بوده؛ در غرب و توسط انگلیسی‌ها به نام سیلان شناخته می‌شده است. در اوایل قرن بیستم یک جنبش سیاسی در این کشور شکل گرفت و در سال 1972 نام فعلی این کشور به تصویب رسید.

آب‌وهوای سریلانکا

سریلانکا جزیره ای گرمسیری، با آب و هوای معمولا متعادل در تمام طول سال است. آب‌وهوای سریلانکا گرم و مرطوب است که این امر نتیجه بادهایی است که از اقیانوس به سمت آن می‌وزد. نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا گرم و مرطوب و نواحی شمالی و شرقی آن دارای آب‌وهوای گرم و خشک هستند. به‌طورکلی آب‌هوای این کشور به دو فصل خشک و مرطوب تقسیم می‌شوند. معمولا میانگین دمای کشور سریلانکا بین 28 تا 32 درجه ی سانتی گراد می باشد. اما در نواحی کوهستانی تا 16 دره سانتی گراد نیز می‌رسد. گوناگونی آب‌وهوا این کشور را به جزیره‌ای برای تمام فصل تبدیل کرده است. جزیره سری‌لانکا بیشتر از دشت‌های ساحلی تشکیل شده و کوهستان‌های آن تنها در مناطق مرکز و جنوب قرار دارند.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به کشور سریلانکا بستگی به نواحی مورد بازدید شما دارد. اگر تصمیم به بازدید سواحل غرب و جنوب آن دارید، بهترین زمان از دسامبر تا مارس (آذر ماه تا اسفند) است. در حالی که برای بازدید از سواحل شرقی آن بهترین آب و هوا از آوریل / می تا سپتامبر(فروردین تا شهریور) است.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

مثلث فرهنگی سریلانکا کجاست؟

سه شهر “دامبولا”، “سیگیریا” و “پولوناروا” در سریلانکا به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی یکدیگر و نیز دارا بودن جاذبه‌ های گردشگری باستانی به “مثلث فرهنگی” این کشور مشهور هستند. چندین مکان‌ باستانی این سه شهر در لیست میراث جهانی سازمان (یونسکو) ثبت شده‌اند.

فرهنگ کشور سریلانکا

فرهنگ سریلانکا آمیخته‌ای از عناصر مدرن با جنبه‌های سنتی آمیخته است. فرهنگ این کشور مدت‌هاست که تحت تأثیر میراث تروادادا بودیسم از هند قرار دارد؛ و میراث این آیین به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی سریلانکا قوی است. تأثیرات فرهنگی جنوب هند به ویژه در شمالی‌ترین مناطق کشور به چشم می‌خورد. همچنین به دلیل مستعمره بودن این کشور در طول تاریخ، عناصر پرتغالی، هلندی و انگلیس با جنبه‌های مختلف سنتی فرهنگ سریلانکا در هم آمیخته‌اند. علاوه بر این، فرهنگ اندونزی نیز بر برخی جنبه‌های فرهنگ سریلانکا تأثیر گذاشته‌است. از نظر فرهنگی، سریلانکا، پیوندهای محکمی با هند و آسیای جنوب شرقی دارد.

دین و زبان مردم سریلانکا

بیشتر جمعیت این کشور را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند. اما هندوها، مسلمانان و مسیحیان نیز در کشور سریلانکا زندگی می‌کنند. زبان رایج و رسمی این کشور سین هالی است. اما مردم به زبان‌ های ‏تامیلی و انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. زبان انگلیسی با توجه به حضور انگلیسی‌ ها در گذشته این ‏کشور به عنوان زبان ارتباطی به رسمیت شناخته شده و کاربرد نسبتاً مهمی در سریلانکا دارد‎.‎ پس در سفر به سریلانکا برای برقراری ارتباط با مردم دچار مشکل نمی‌شوید.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

در سریلانکا به کجا سر بزنیم؟

اکنون که آشنایی اولیه‌ای با کشور سریلانکا پیداکرده‌اید، با معرفی برخی جاذبه‌های این کشور با ما همراه باشید.

1. سریلانکا و بازدید از شهر نگمبو

زمان بازدید از سریلانکا فرا رسیده است. شهر نگمبو (Negombo). اگر سریلانکا را مثل یک قطره اشک در نظر بگیریم شهر نگمبو در قسمت چپ و پایین قطره قرار گرفته. شهری ساحلی که با صنایع ماهیگیری و سواحل زیبایش شناخته می‌شود. افرادی که به این شهر سفر کردند از نگمبو به عنوان شهر ساحلی پر از «توریست‌های رنگ و وارنگ» نام می‌برند. به شما پیشنهاد می‌کنیم به ساحلش سر بزنید. صندل‌های ساحلی‌تان را حتما همراهتان داشته باشید تا در کنار ساحل به مشکل برنخورید.

2.روستای پیناوالا سریلانکا

این روستا در جهان به دلیل داشتن بزرگ ترین مرکز نگه داری از فیل های آسیایی، شهرت ‏دارد. در این پرورشگاه از بچه فیل های یتیم و فیل های آسیب دیده درمحیطی حفاظت شده ‏نگهداری می‌شود. در این مرکز تفریحات بسیاری برای گردشگران وجود دارد. از جمله شیر دادن به بچه فیل ها با شیشه شیر، غذا‌دادن به فیل‌ها و خیس شدن در زمان حمام فیل‌ها. اگر به این حیوانات علاقه دارید، پیناوالا مکان مناسبی برای شماست.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

3.بازدید از مزارع ادویه شهر کندی

یکی از 20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید، کندی است. کَندی (Kandy) پایتخت قدیمی سریلانکا بود و حدود 120 کیلومتر با کلمبو فاصله دارد. این شهر به خاطر حفظ آداب و رسوم محلی، مزارع چای و ادویه و مهم‌تر از همه معبد دندان بودا معروف است. در مسیر حرکت‌تان به سمت این شهر می‌توانید از مزارع ادویه بازدید کنید. حدود 2000 سال است که تجارت ادویه در سریلانکا رونق دارد. در گذشته‌های دور این کشور که با نام Taprobane شناخته می‌شد با یونان باستان، روم و اعراب داد و ستد ادویه‌ای داشت. هنوز هم بهترین وانیل، زنجبیل و دارچین در این کشور تولید می‌شود. شهر کندی با داشتن آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوعش موقعیت خوبی برای مزارع ادویه فراهم کرده. هم‌چنین در این منطقه دریاچه‌ای وجود دارد که محل گشت و گذار مردم است. مردم شهر برای پیاده‌روی و آرامش کنار این دریاچه می‌آیند. بعد از ظهرها البته در سالن کنار این دریاچه رقص محلی سریلانکایی اجرا می‌شود. حتی هر رقصی نماد مخصوص به خودش را دارد که با صورتکی خاص نشان داده می‌شود.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

4. صخره سیگریا: مشهورترین جاذبه سریلانکا

قلعه شیر یا قلعه سیگریا در بالای صخره سیگیریا و برای پادشاه کاسیاپا در قرن پنجم میلادی ساخته شده بود. این قلعه بعد از مرگ پادشاه متروکه شد و تا قرن چهاردهم میلادی به عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت. این صخره از ماگماهای آتشفشانی به وجود آمده است و سیطح بسیار خشن و سخت دارد. تقریبا به نصفه ی صخره که می رسید، به دو پنجه ی بزرگ شیر و دهان باز آن می رسید. دهان باز این شیر همان ورودی قلعه است که امروزه فقط پنجه های آن باقی مانده است. علت نام گذاری این قلعه نیز همین شکل خاص ورودی آن است. پادشاه در اطراف این قلعه باغ های باشکوهی ساخت که این باغ ها یکی از زیباترین جلوه های بازدید از صخره سیگریا هستند. باغ‌های سیگریا از ۳ بخش مختلف شامل باغ های آبی، باغ های تراسی شکل و باغ های غاری تشکیل شده است. ویژگی جالب این باغ‌ها این است که جزو قدیمی ترین باغ های جهان هستند و گردشگران می توانند از طریق راه هایی که در این باغ ها وجود دارد، خودشان را به قلعه ی بالای صخره برسانند.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

5. معبد غار دامبولا

معبد طلایی دامبولا یکی از آثار میراث جهانی یونسکو است. اطراف این مجموعه بیش از 80 غار در مناطق وجود دارد که از میان آن‌ها، 5 غار مربوط به این معبد است. به طور کلی 153 مجسمه بودا، سه مجسمه از پادشاهان سریلانکا و چهار مجسمه خدایان و الهه در این 5 غار وجود دارد. معبد غار دامبولا سریلانکا با تمامی مجسمه ها و نقاشیها، اوج هنر و خلاقیت آن دوران را نشان داده و سقف و دیوارهای آن پر از نقاشی های دوران باستان است. تصاویر بودا در این غار در اصل 2000 سال پیش کشیده شده بودند و در طول قرن های متمادی شاهان بعدی به تزئینات غارها اضافه کردند. این معبد زیبای سنگی در ارتفاع 160 متری از جاده در بخش جنوبی دامبولا واقع شده است. از بالای این معبد مرتفع می توانید چشم انداز بی نظیری را تماشا کنید. جالب است که بدانید سیگیریا با فاصله ای حدود 20 کیلومتر به خوبی از بالای این معبد دیده می شود.

6. قطب مذهبی سریلانکا کجاست؟

شهر کندی به خاطر معبد دندان بودا (دالادا ماگی گاوا) یا Temple of the tooth قطب مذهبی سریلانکا است. می‌گویند دندان بودا در اینجا نگهداری می‌شود. این دندان در سال 371 میلادی از هند به این معبد آمده. دین بودایی حدود قرن 5 قبل از میلاد شکل گرفت و امروزه حدود 230 تا 500 میلیون بودایی در سراسر جهان وجود دارد. شهر کندی هم با معبد دندان بودا هرساله بودایی‌های زیادی را به خودش جذب می‌کند. سال 1953 میلادی پادشاه سریلانکا دستور به ساخت این معبد داد. هر روز صبح و عصر صدای طبل راهبان بودایی در فضای معبد دندان بودا می‌پیچد. در یکی از اتاق‌های این معبد نقاشی دیواری از داستان تولد بودا و نحوه‌ آوردن دندانش به این معبد کشیده شده. می‌گویند بعد از درگذشت بودا بین مریدانش اختلاف بزرگی افتاد. هرکدامشان سعی می‌کردند که جسدش را در سرزمین خودشان به خاک بسپرند. در هر صورت آن همه بگو مگو نتیجه‌ای نداشت. از آنجایی که بودا به یک کشور خاص تعلق نداشت تصمیم گرفتند که هر تکه از بدنش را در سرزمینی دفن کنند و دندانش نصیب سیلان یا سریلانکای امروزی شد.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

7. گشت و گذار در شهر نووارا الیا

شهر نورا الیا(Nuwara Eliya) یکی دیگر از جاهایی است که در سفر به سریلانکا باید به آن سر بزنید. این شهر که در مرکز کشور سریلانکا واقع شده توسط ساموئل بیکر انگلیسی در قرن 19 میلادی شکل گرفت. همان کسی که رود نیل و دریاچه آلبرت را در کشور اوگاندا کشف کرد. خیلی زود این شهر تبدیل به شهری استعماری یا اصطلاحا کولونی برای انگلیسی‌ها شد و افراد زیادی برای شکار آهو، روباه، فیل، بازی کریکت و گلف به اینجا می‌آمدند. بیشتر ساختمان‌های شهر بیانگر معماری دوره‌ سلطه انگلیسی‌ها بر شهر هستند. در راه رسیدن به شهر نووارا الیا، مزارع چای را خواهیم دید. وقتش رسیده چای سیلان بخرید. حتما شما هم روی قوطی‌ها و جعبه‌های چای عبارت چای سیلان را دیده‌اید؛ چای معروفی از سریلانکا. در صنعت چای رسم است هر منطقه‌ای که چای در آن کشت می‌شود به همان اسم معروف شود و چای سیلان از این قانون مستثنا نیست. پوشش گیاهی، آب و هوای و مناطق کوهستانی سریلانکا محیط خوبی برای پرورش چای است. چای سیلان با دست چیده می‌شود نه با ماشین و فقط شکوفه و جوان‌ترین دو برگ اول چای برداشت می‌شود؛ همان قسمتی که بهترین طعم و عطر را دارد. بعد از چیدن برگ‌ها برش می‌خورند تا مایع درون‌شان خارج شود و در محیطی مخصوص فعال شوند. در آخرین مرحله برگ‌ها حرارت داده می‌شوند تا طعم چای باقی بماند. البته این را هم بدانید که چای سیلان چند نوع است: چای سیاه، چای سبز و چای سفید. می‌گویند طعم چای سفید شبیه عسل است. به هر حال در بازدیدمان از مزارع چای وقتش را داریم تا با فرایند تولید چای بیشتر آشنا شویم.

شنیدن علت رونق صنعت چای سیلان جالب است. سال 1880 میلادی آفت به مزارع قهوه سریلانکایی‌ها زد. همه چیز نابود شد و مردم این کشور تصمیم جدیدی گرفتند. ریشه‌های گیاه قهوه را از زمین‌هایشان بیرون کشیدند و به جایش چای کاشتند. صنعتی که به سرعت رشد کرد. حتی سر کانن دویل درباره‌شان می‌گوید: «کمتر مردمانی قدرت آن را دارند که وقتی صنعت بزرگشان نابود شد، ظرف مدت کوتاهی، صنعتی به همان شکوه را جانشینش کنند، و مزارع چای سیلان، درست مانند شیر واترلو، یادبودی از شجاعت هستند.»

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

8. بازدید از شهر الا و اودالاوه

شهر اِلا (Ella) برای (backpackers) فوق‌العاده است. همان‌هایی که کوله‌شان را به پشت‌شان می‌اندازند و خودشان را به دل جاده می‌زنند. الا شهر کوچکی در دامنه‌تپه است و رستوران‌های کمی هم دارد. اما طبیعتش زیباست. ترجیحا با قطار مسیر رفت به این شهر را انتخاب کنید. بعد از رسیدن به شهر، بازدید از آبشار راوانا را در برنامه‌تان قرار دهید. این آبشار در کنار جاده واقع شده و دسترسی آسانی دارد. حتی می‌توانید زیر آبشار بروید و حمام آبشاری هم بگیرید. البته لباس‌های راحتی بپوشید و یک دست لباس تمیز و خشک هم همراهتان باشد. پارک ملی اوداوالاوه دیگر جایی است که در شهر الا و اودالاوه باید ببینید. این پارک ملی حدود 13 کیلومتر از شهر فاصله دارد و اقامت در ریزورت‌های آن تجربه بی‌نظیری خواهد بود.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

9. سافاری در سریلانکا

فرصت دیدن حیات وحش را در پارک ملی اوداوالاوه خواهید داشت. کسانی که در سافاری‌های آفریقا هم شرکت کرده‌اند با دیدن این پارک یاد ساوانا در شرق آفریقا افتاده‌اند. فیل‌های جوان و پیری به شکل گروهی در جای جای این پارک حرکت می‌کنند و آنقدر نزدیکتان می‌شوند که ممکن است هیجان‌زده شوید. البته به جز فیل، کروکودیل، طاووس، بوفالو و آهو هم می‌بینید.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

10. ماهیگیری به روش سریلانکایی

حدود 70 سال است که ماهیگیران سریلانکا (Stilt fishermen) به روش جالبی ماهی صید می‌کنند. آن‌ها روی چوبی عمودی در دریا می‌نشینند و منتظر ماهی‌ها می‌مانند. در طول جنگ جهانی دوم وقتی که منابع غذایی کاهش پیدا کرد، ماهیگیران شیوه‌ جدیدی برای صید ماهی پیدا کردند. ابتدا از لاشه‌های کشتی‌های غرق شده استفاده می‌کردند و رویشان می‌ایستادند. اما بعد از مدتی تصمیم گرفتند که چوب‌های محکمی را به صورت عمودی لابلای صخره‌های کف دریا و نزدیک ساحل قرار بدهند. رویشان بنشینند و منتظر بمانند. البته این روزها دو نوع از ماهیگیران سریلانکایی وجود دارد. عده‌ای شغل‌شان واقعا صید ماهی است و دسته‌ دیگر فقط برای فیگور گرفتن جلوی دوربین عکاسان این کار را انجام می‌دهند.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

11.پایتخت تجاری سریلانکا کجاست؟

کلمبو، پایتخت تجاری سریلانکا است. ابن بطوطه جهانگرد معروف در قرن چهاردهم از این شهر با عنوان کلانپو یاد می‌کند. کلمبوی امروزی شهر شلوغ و پر جمعیتی است. از نژادهای مختلف کشور سریلانکا تا هندی‌ها، انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها و حتی هلندی‌ها که در روزگار استعمار به این شهر آمده‌اند در اینجا پیدا می‌شود. معماری ساختمان‌های شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است.

12. بازدید از شهر تاریخی گال

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری سریلانکا در نزدیکی کلمبو قرار دارد. با فاصله 130 کیلومتری ازکلمبو، شهر تاریخی گال وجود دارد. این شهر که در جنوب سریلانکا قرار دارد به عنوان شهری ساحلی و تاریخی شناخته می‌شود. در بافت قدیمی گال می‌توان تلفیقی از معماری پرتغالی، هلندی و انگلیسی ها را با معماری سریلانکا به خوبی دید. سواحل شهر قدیمی گال یکی از سواحل مشهور در سریلانکا محسوب می‌شود که گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت خود به آن سفرمی‌کنند. این شهر در قرن 16 میلادی توسط پرتغالی ها ساخته شده؛ در سال 1640 میلادی به دست هلندی ها افتاد و انگلیسی ها در قرن 18 میلادی شهر را به تصرف خود درآورده و ساخت آن را تکمیل کردند. برج و باروهایی به جا مانده از دوران گذشته در دورتادور شهر دیده می شود. شهر قدیمی گال از سال 1988 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده ‌است.

13. محبوب‌ترین شهر ساحلی سریلانکا کجاست؟

شهر بنتوتا به دلیل داشتن آب و هوای خوب، ساحل شنی بسیار زیبا، رودخانه و دریاچه، مقصدی جذاب برای گردشگران است. در سواحل این شهر می‌توانید از انواع ورزش های آبی از جمله اسکی روی آب، جت اسکی، موج سواری، قایق سواری و…لذت ببرید. همچنین می‌توانید از پرورشگاه لاک پشت کاسگورا (Cosgora)، که برای حمایت از لاک‌ پشت‌های در حال انقراض در نزدیکی این شهرساخته شده، دیدن کنید. به علاوه، به مراکز خرید و رستوران‌های این شهر حتما سر بزنید.

14. آشنایی با صنایع دستی سریلانکا

چوب در اینجا اهمیت زیادی دارد و صنایع دستی ساخته شده از آن پرطرفدار است. هرکدام از صنایع دستی سریلانکا بیانگر اسطوره، افسانه و یا داستانی از فرهنگ سریلانکا و دین بودایی است. انواع و اقسام مجسمه ها مخصوصاً مجسمه‌ی فیل و ماسک های چوبی که در این کشور ‏کاربرد آیینی و خرافی دارد، جزئی از صنایع دستی خوب این کشور هستند.

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

درباره سریلانکا بیشتر بدانید

به سریلانکا مروارید اقیانوس هند می‌گویند. با هم این مطلب را بخوانیم. صخره‌ شیر را در سریلانکا ببینید. چای، صنعت گردشگری و منسوجات از منابع ارزی سریلانکا هستند. در فیلم سریلانکا؛ پیوند انسان و طبیعت بیشتر بدانیم.

تور ویتنام



1400/07/25 | کد مطلب: 3650
سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان
سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان شیما تیموری
سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان یک باستان‌شناس با کلی علاقمندی؛ سفر، موسیقی، حیوانات، کتاب و...

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403