نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان‌ رضوی: وحدت اسلامی گفتمان شود


نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان‌ رضوی: وحدت اسلامی گفتمان شود

مشهد- ایرنا- رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی گفت: وحدت و تقریب در بین مسلمانان باید به گفتمان بین مردم تبدیل تا در بدنه اجتماعی نهادینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا جوانشیری روز یکشنبه و در آستانه آغاز هفته وحدت در نشستی خبری افزود: وحدت بین مسلمانها برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که تمدن سازی جامعه اسلامی را مد نظر دارد مساله اساسی است و باید با وحدت دشمنان را مایوس کرد.

وی ادامه داد: موضوع وحدت به یک هفته خاص اختصاص ندارد و امت اسلامی باید همیشه در مقابل دشمنان دست در دست هم و متحد باشند همان گونه که شهید شوشتری اخوت و برادری را ترویج کرد تا شهید وحدت شد.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی گفت: وحدت، ضرورت غیر قابل انکار زندگی دیروز، امروز و فردای مسلمان‌هاست و هر امتی که به سرافرازی می اندیشد باید وحدت را مد نظر خود قرار دهد.

جوانشیری افزود:موضوع وحدت بین مسلمان‌ها یکی از دغدغه‌های قلبی و اساسی رهبر معظم انقلاب است و به همین دلیل نگاه ویژه ایشان به موضوع وحدت، اعتقاد قلبی است و این موضوع، تکلیف همه را مشخص می‌کند که در مسیر وحدت و اخوت باید گام برداریم و در این موضوع احساس مسوولیت و وظیفه کنیم.

وی اضافه کرد: منطقه خراسان از دیرباز مهد اخوت، برابری، همدلی و هم افزایی بوده است و عالمان دینی همیشه هوشیار و با بصیرت در بدنه اجتماعی مردم، ظرفیت بزرگی برای وحدت اسلامی در این پهنه تاریخی ایجاد کرده اند زیرا علمای شیعه و سنی قایل به وحدت هستند و باید از اختلاف سلیقه ها دوری کرد زیرا خواسته دشمنان اسلام در تفرقه و ایجاد اختلاف بین مسلمان‌هاست.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی گفت: کشته شدن مردم بیگناه در کشور افغانستان به وسیله عده‌ای که خود را مسلمانان می‌دانند و مردم را به خاک و خون می کشند هدف دشمنان اسلام است و همه علمای شیعه و سنی این گونه رفتارها را محکوم می‌کنند.

جوانشیری افزود: برنامه‌های هفته وحدت با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با کرونا، به گونه ای برنامه ریزی شده است که امکان حضور و اجرا در نقاط مختلف استان فراهم شود.

وی با اشاره به این که از مهم ترین برنامه‌های این هفته نشست‌های تخصصی ملی، استانی و منطقه‌ای با حضور اهل سنت و شیعه خراسان رضوی است ادامه داد: تکریم خانواده های شهدای اهل سنت، اعزام مبلغان شیعه به مناطق تلفیقی و اهل سنت و همچنین مبلغان سنی به مناطق اهل تشیع، برپایی محافل انس با قرآن، شعر خوانی و مولودی خوانی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان رضوی گفت: از دیگر برنامه‌های این هفته برگزاری یادواره شهدای وحدت، همایش محوری گرامیداشت هفته وحدت با حضور روحانیان و فرهیختگان و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و همایش منادیان وحدت در تایباد است.

اهل تسنن، مرزداران ایران هستند

مدیر مدرسه خلفای راشدین محمودآباد تربت جام نیز در این مراسم گفت: اهل تسنن در بیشتر مناطق مرزی ایران زندگی می‌کنند و همچون کمربندی از ایران مرزداری می‌کنند و نخواهند گذاشت دشمن از این کمربند عبور کند.

مولوی مصطفی زیتونی افزود: وحدت باید از گفتار زبانی به عمل تبدیل شود و امروز مسلمان‌ها با تمسک به اصل اسلام و با دوری از جزئیات و اختلاف ها در برابر دشمنان مقاومت می کنند.

وی ادامه داد: وحدت از مسائل فروع جامعه اسلامی نیست بلکه از اوجب واجبات است زیرا بیشتر مسایل اعتقادی و حقوقی مسلمان‌ها مشترک است و اگر وحدتی در بین مسلمانان شکل نگیرد پیشرفتی نیز نخواهیم داشت بر همین اساس کشور ایران به برکت وحدت توانسته است به جایگاه فعلی با قدرت خود برسد.

این مولوی اهل تسنن گفت: دشمن می‌خواهد در میان جامعه اسلامی با ایجاد اختلاف به خواسته خود برسد همان گونه که در سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان این موضوع را پیگیری و با کشتار مردم بی دفاع، بسیاری از مسلمان‌ها را داغدار می‌کند.

زیتونی افزود:به برکت رهبری امام راحل مساله اختلاف مسلمان‌ها در ایران دفن شد و دشمنان اسلام هرچه سعی کردند از آن استفاده کنند راه به جایی نبردند و این اتحاد در شهرهای مرزی و تلفیقی کشور بیشتر دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: حفظ جان یک مسلمان همچون نجات یک جامعه در روایات اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است و نباید با برافروختن آتش و ایجاد اختلاف باعث کشته شدن انسان‌های بی‌دفاع شد همچون شهدای مسجدی که جمعه این هفته در افغانستان شهید شدند.

مدیر مدرسه خلفای راشدین محمودآباد تربت جام گفت: پیامبر اسلام (ص) در زمان ورود خود به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، بین ۲ قبیله اوس و خزرج که سال‌ها با هم دشمنی داشتند وحدت ایجاد کرد تا با استفاده از همدلی باعث پیشرفت اسلام شدند پس ما نیز باید به این سنت پیامبر اسلام (ص) اقتدا کنیم.

امام جمعه شهر صیدآباد تربت جام نیز گفت: مسلمانان در ۹۵ درصد موارد با هم عقیده یکسان دارند ولی سوال این است که چرا در مقابل دشمنان، همان پنج درصد اختلاف نظر بزرگ می‌شود و برخی افراد عوام الناس بدون آگاهی به این اختلاف سلیقه ها می‌پردازند.

مولوی امان الله برزگر افزود: در سایر کشورهای اسلامی، این نوع مناسبت‌ها، باید وجود داشته باشد تا تن دشمنان اسلام از متحد شدن مسلمانان به لرزه در آید.

وی با اشاره به شکل گیری کنفرانس کشورهای اسلامی اضافه کرد: با هم اندیشی بین مسلمان‌ها و به مناسبت های مختلف باید گفت و گو ایجاد شود تا گروه‌های افراطی نتوانند پیشرفت کنند و باید در مقابل دشمنان اسلام متحد باشیم.

مدیر آموزش حوزه احمدیه تربت جام نیز گفت: تربت جام یک شهرستان تلفیقی جمعیتی متشکل از اهل سنت و شیعه دارد که به عنوان پایتخت وحدت در کشور ما لقب گرفته است.

دکتر حسین جامی الاحمدی افزود: موضوع وحدت در تربت جام، در طول سالیان گذشته نهادینه شده است به طوری که حتی بین اهالی شیعه و تسنن این منطقه وصلت نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هر ساله در شب ۱۲ ربیع الاول که مصادف با شب میلاد حضرت رسول (ص) به روایت اهل تسنن است مجلسی با حضور سخنرانان و خطیبان مذهبی همراه با مراسم نعت خوانی در مجموعه مزار احمد جامی برگزار می‌شود و شیعه و سنی در این مراسم شرکت می‌کنند. از سوی دیگر در شب ۱۷ ربیع الاول که به روایت اهل تشیع میلاد حضرت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) است همه مردم در مسجد امام صادق (ع) در راستای وحدت بین مسلمان‌ها جمع می‌شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که سال گذشته و به خاطر شیوع کرونا این مراسم‌ برگزار نشد افزود: امیدواریم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مقابله با کرونا بتوانیم امسال به شایستگی این مراسم‌ را برگزار کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !