ابواب فقهی باید در حوزه‌های علمیه به روزرسانی و اصول بازسازی شود


ابواب فقهی باید در حوزه‌های علمیه  به روزرسانی و اصول بازسازی شود

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه نظام سازی سبب ارتقاء فقه می‌شود و می تواند در تحلیل و فهم درست شریعت کمک کند، گفت: باید در حوزه‌های علمیه ابواب فقهی به روزرسانی و اصول بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله اعرافی امروز در مراسم هم اندیشی گفتمان فقه تخصصی نظام‌ساز که به مناسبت افتتاح شعبه قم مؤسسه عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بدون شک منظومه و گزاره‌های فقهی اسلام مبتنی بر حقایق فراوان و متکثر است، آنچه پیشانی این حرکت پربرکت در قم و تهران است پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام اسلامی و روح فقه ما است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه گزاره‌های متکثر دارای نظام‌وارگی است با وجود تطابق با منظومه فقهی اهل بیت(ع) قابلیت تغیر هم دارد، عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های نظام فقهی اسلام پاسخگویی آن به نیازهای جامعه در اعصار مختلف است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام فقهی اسلام استکشافی بوده اما برخی وجوه آن طبق صنع است، اظهار کرد: باید در فرآیند بازسازی فقه نکاتی نظیر تحول را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ابواب فقهی باید به روزرسانی شود، ابراز کرد: باید مصادیق مستحدثه به ابواب و فصول فقه موجود اضافه شوند. همچنین باید حداقل ۲۰ باب فقهی جدید به فقه موجود اضافه شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اصول هم باید بازسازی شود، گفت: باید تفریع و انشعاباتی در اصول فقه موجود ایجاد شود؛ چراکه غنای دانش اصول، غنای فقه و سایر علوم را افزایش می‌دهد. بر اساس اهمیت منظومه‌سازی باید طبقه‌بندی درست و مدونی در ابواب و فصول فقه انجام شود، منظومه‌سازی چیزی غیر از نظام‌سازی است که می‌تواند در فقه و سایر علوم ما به صورت عملی اجرا شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام‌سازی توسط شهید صدر کلید خورد اما ناقص ماند، گفت: با نظام سازی می توان از ظواهر گزاره های توصیفی کلامی به ورای آن ها عبور کرد، نظام سازی سبب ارتقاء فقه می‌شود و می تواند ما را در تحلیل و فهم درست شریعت کمک کند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه دارای ۲۰ سند تحولی و برنامه ۵ ساله و درخت‌واره دانشی است که رویکرد نظام مند حوزه در عصر را نشان می‌دهد، اظهار کرد: امروز حوزه ۴۰۰ رشته تخصصی را تصویب کرده است که با آن می‌تواند علم متناسب با نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی را تولید کند.

آیت‌الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف به مراکز و حوزه‌های علمیه در استان‌های مختلف سپرده شده است که در انجام امور سرعت لازم را داشته باشند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان