آبیاری سیار باغ‌های استان اصفهان تا آخر مهر ادامه دارد


آبیاری سیار باغ‌های استان اصفهان تا آخر مهر ادامه دارد

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: آبیاری سیار باغ‌های در معرض خشکی استان اصفهان که از ماه‌های گرم امسال و با هدف حفظ درختان آغاز شده بود، تا آخر مهر ادامه دارد.

عباسعلی جمشیدی مساحت باغات استان را بالغ بر ۲۰ هزار هکتار برآورد کرد و افزود: بیشتر آنها در شهرستان‌های لنجان، فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد، اصفهان و مبارکه قرار دارند.

وی با بیان اینکه آبرسانی با تانکرهای ۱۰ تا ۳۰ متر مکعبی در سطح شهرستان‌ها انجام شده است، ادامه داد: آبرسانی‌های امسال با توجه به وسعت خشکسالی و کاهش چشمگیر بارش‌ها بیش از سال‌های گذشته و افزون بر چهار هزار مورد بود.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: خشکی رودخانه زاینده رود در یک سال اخیر سبب آسیب به پوشش گیاهی و درختان شده است و تداوم این معضل به ضرر کشاورزی و باغداری در استان خواهد شد.

وی درباره معضلات و تبعات خشکسالی در بخش کشاورزی و باغداری استان اصفهان، اظهار کرد: خشکی رودخانه زاینده رود و خشکسالی سال‌های اخیر علاوه بر خسارات مستقیم در زمینه تولیدات غذایی، کاهش درآمد کشاورزان و باغداران و از بین رفتن سرمایه بهره برداران را در پی داشته است.

وی اضافه کرد: ایجاد هزینه فرصت سرمایه (رکود سرمایه در بخش بدون ایجاد ارزش افزوده و تولید)، ایجاد هزینه‌های زیست محیطی مترتب به دلیل کشت نکردن و بهره برداری از خاک و از دست رفتن فرصت‌های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به‌دلیل کاهش فعالیت‌ها از دیگر زیان‌های خشکسالی در استان اصفهان است.

به گزارش ایسنا، جمشیدی گفت: به طور کلی پیامدهای زیست محیطی مثل گرد و غبار، فرسایش خاک، فرونشست زمین، مباحث بهداشتی، افزایش بیماری‌های آفات نباتی و دامی و اشاعه آن، آثار روانی اجتماعی، سیاسی و امنیتی خشکسالی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: این استان با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار زیر کشت می‌رود.

به گفته رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، مجموع اراضی زراعی این منطقه حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز