رزمندگان برای امام زمان(عج) وارد معرکه جنگ شدند/ خودسازی را برای سربازی حضرت(عج) می‌خواستند


رزمندگان برای امام زمان(عج) وارد معرکه جنگ شدند/ خودسازی را برای سربازی حضرت(عج) می‌خواستند

حجت‌الاسلام شفیعیان با بیان اینکه رزمندگان با باور به امام زمان(عج) وارد معرکه جنگ شدند، گفت: شهدا خودسازی را برای رشد و تعالی شخصی انجام نمی‌دادند بلکه درصدد لیاقت سربازی حضرت ولی‌عصر(عج) بودند و می‌کوشیدند عملکردشان امام (عج) را راضی کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و به منظور بررسی تاثیر باور به مهدویت و امام زمان(عج) بر رقم خوردن دفاعی چنان جانانه و مقدس با حجت الاسلام «جواد شفیعیان»، استاد حوزه علمیه و دبیر شبکه فعالان مردمی ایثار و شهادت (وارثون) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

دفاع مقدس و حماسه آفرینی و رشادتی که رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی رقم زدند چقدر در باور و اعتقاد آنها به امام زمان(عج) و در آرمان های مهدوی ریشه داشت؟

وقتی از دفاع مقدس سخن می گوییم نخستین نکته، اصل حضور رزمندگان در معرکه است که این اصل حضور معنایی ژرف دارد؛ باید توجه داشت بچه های ما نیروهای پرورش دیده و از کادر نظامی نبودند آنها بچه های کوچه و خیابان بودند که وقتی صدای جنگ را شنیدند برای دفاع از وطن وارد معرکه شدند لذا وقتی درباره اصل این حضور ریشه‌یابی می کنیم، می بینیم این حضور به اعتقاد و باور آنها به امام زمان(عج) باز می گردد. یعنی اگر نبود این اعتقاد آنها در معرکه جنگ حضور نمی یافتند.

به عبارت دیگر، اصل حضور یا همان بسیج مردمی در دفاع مقدس به امام زمان(عج) باز می گردد چون رزمندگان تلقی داشتند این جنگ برای دفاع از امام زمان(عج) است لذا با یک پیام امام خمینی(ره) جبهه ها پر می شد از نوجوان 13 ساله گرفته تا پیرمرد 70 ساله آنهم بدون داشتن امکانات مناسب جنگی!

نکته مهمتر آنکه در حالی که در همه معرکه های نظامی دنیا، باید ضریب جانفشانی و کشته شدن نیروها بسیار پایین باشد اما در دفاع مقدس، مدل و استراتژی بر مبنای شهادت طلبی و جانفشانی بود و درصدد کاهش ضریب شهادت نبودند رزمندگان در این معرکه وارد شدند چون آن را امام زمانی می دانستند.

آآیا این بینش از همان ابتدا وجود داشت یا با ورود به جبهه ها عمق گرفت؟

مرور وصیتنامه شهدا در درک این مهم موثر است، یکی از شهدا به نام محمد الهامی نژاد از سبزه‌وار که کفاش بود در وصیتنامه خود نوشته است: به خاطر اسلام و به فرمان مردی به جهاد رفتم که نایب امام زمان (عج) است، شهادت تولدی است برای زندگانی دوباره ... . بینش و بصیرت شهدای ما مبتنی بر دفاع از امام زمان(عج) بود که وارد میدان شدند. در جلسه ای که به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم هم بیان شد بسیاری از رزمندگان در بدو ورود به جبهه بینش عمیق معنوی نداشتند اما هر چه پیش می رفتند، به فرموده رهبری نوربالا می زدند.

امام خمینی(ره) در تعبیری زیبا آورده اند: اگر در شهری همه انبیاء گرد هم بیایند اختلافی پیش نمی آید چون انگیزه و نیات آنها برای خدا است. در جبهه هم همین طور بود همه رزمندگان از هر سن و قشری با انگیزه ای واحد آمدند و در جبهه حضور یافتند و با هم اختلاف نداشتند و در پرتوی این همدلی رشد کردند.

چه عواملی در این رشد و تعالی شخصیتی رزمندگان موثر بود؟

نخستین عامل خودسازی بود، جریان خودسازی در انس شهدا با امام زمان(عج) و نجوا و زمزمه با ایشان خود را نشان می دهد، شهدا آن حضرت(عج) و نیز حضرت زهرا(س) را الگو قرار می دادند. چنان که نسبت به بیت المال بسیار حساس بودند این حساسیت از نوجوانی که پوتین نو را قبل از رفتن به میدان مین از پا درآورد!! تا شهید بابایی که از خودکار اداره را برای کار شخصی استفاده نمی کرد، تبلور و تجلی‌ای خاص دارد.

مهم آنکه شهدا خودسازی را برای خود نمی خواستند و این خودسازی را برای رشد و تعالی شخصی انجام نمی دادند بلکه درصدد لیاقت سربازی امام زمان(عج) بودند و می کوشیدند عملکردشان امام زمان(عج) را راضی کند. آنها همانطور که با زیارت آل‌یس به رکوع و سجود و تشهد امام زمان(عج) درود می فرستادند، خود نیز نماز را به زیبایی اقامه می کردند.

آیا جلوه های انس با امام زمان(عج) در رزمندگان فقط معطوف به خودسازی بود یا برکات اجتماعی هم داشت؟

وقتی درباره شهدا سخن می گوییم نباید به جریانات خودسازی آنها محدود شویم بلکه باید بحث را توسعه دهیم. شهدا فقط خودسازی نداشتند بلکه جامعه پردازی هم کردند؛ رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب بر خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تاکید دارند جریانی که از ابتدای انقلاب شروع شد و در دفاع مقدس به اوج رسید. شهدا جامعه پرداز بودند یعنی امت ساز شدند. باید توجه داشت در تاریخ اسلام از زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) تا انقلاب اسلامی چیزی به عنوان نظام امام و امت نداریم حتی آنها که به امیرالمومنین(ع) پناه برده و درخواست حکومتداری ایشان را کردند به دیده خلیفه به حضرت امیر(ع) می نگریستند اما با انقلاب اسلامی، نظام امامت و امت شکل گرفت.

این نظام نخست با اعتماد به امام شکل گرفت در عاشورا هم این اعتماد بود البته از سوی 70 نفر به امام حسین(ع)، اما در انقلاب اسلامی ایران یک امت با اعتقاد به امام زمان(عج) و دفاع از ایشان پشت نایب امام و نظام ایستادند. علاوه بر این، در واقعه عاشورا امام حسین(ع) خود در معرکه بودند اما در دفاع مقدس ما، امام زمان(عج) غایب بودند و تبعیت از ولی فقیه به عنوان نایب ایشان شکل گرفت و این سطح بالاتری از نظام امت و امامت است. مهم آنکه سلسله مراتب فرماندهی به عشق امام زمان(عج) و در پرتوی نظام امت و امامت رعایت می شد.

تعبیر من از وصیتنامه شهدا پایان‌نامه خودنوشت است پایان نامه همه صلاحیت های علمی یک دانشجو را به نمایش می گذارد و وصیتنامه همه داشته های شخصیتی انسان را وصیتنامه شهدا مملو است از انس و مولفه های امام زمانی؛ باید توجه داشت ما در زمانه ای هستیم و به نوعی در آزمونی قرار داریم که صلاحیت ما برای ظهور امام زمان(عج) مشخص شود اگر امروز در تبعیت از فقاهت کوتاهی کنیم لیاقت و صلاحیت ظهور و حاکمیت امامت را نمی یابیم شهدا با عمق ایمان به این مسئله جانفشانی کردند.

انس و باورهای مهدوی و امام زمانی رزمندگان در تمدن سازی هم نقش آفرینی کرده است؟

اسلام باید به نوعی به نمایش گذاشته شود که ظرفیت تمدنی خود را نشان دهد و جهان آماده ظهور شود، این نگرش امتداد نگرش نبوی و مهدوی است در شهدا و رزمندگان به خوبی تبلور داشت در روایات متعدد ویژگی های یاران امام زمان(عج) را خوانده ایم سبک زندگی شهدا سبک زندگی دوران ظهور است چنان که با دیدن‌شان مشتاق و دلتنگ زندگی با آنها می شدیم! جایی نداریم جز دفاع مقدس که مردانی زندگی کنند که هر کس آنها را ببیند شوق زندگی با آنها را داشته باشد! شهدا در آن سنگرهای به ظاهر محقر سبکی از زندگی را ارائه کردند که همان سبک زندگی امام زمان(ع) و یارانشان در عصر ظهور است. لذا می توان گفت آرمانشهر مهدوی در یادمان های دفاع مقدس تبلور یافته است.

انس و محبت و دلدادگی شهدا به امام زمان(عج) هم در قالب توسلات آنها نمود داشت و هم در قالب ارتباطات‌شان.

یکی از شهدا (نامش الان در خاطرم نیست) امام زمان(عج) را خواب دید و این خواب با امضا شدن برات شهداتش توسط حضرت(عج) تعبیر شد. او می گوید در مرخصی بازگشت به شهر خودم به سخنرانی های آیت الله مشکینی گوش می کردم و در همان وقت با امام زمان(عج) مانوس شدم، ایشان توصیه به قرائت زیارت جامعه کبیره کرد و من هر دوشنبه به نیت و یاد امام زمان(عج) این زیارت را می خواندم .... همه وجود شهدا به امام زمان(عج) تعلق داشت.

ممکن است گفته شود این همه انس و الفت با امام زمان(عج) چرا مانع از شهادت و جانبازی رزمندگان در دفاع مقدس نمی شد؟ پاسخ به این سوال چیست؟

با نگاه این دنیایی شهادت حذف یک سرباز است اما در فرهنگ مهدویت و امام زمانی شهادت ذخیره سازی نیرو برای اتفاقات مهم آینده است، ظهور و جنگ ها و شیاطینی که مقابل امام زمان(عج) صف آرایی می کنند، مردان خاص خود را می خواهد. در کارخانه انسان سازی دفاع مقدس این نیروها تربیت شدند و شهادت سبب حذف آنها نشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا