اربعین به شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی و زمینه سازی ظهور شتاب می دهد


اربعین به شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی و زمینه سازی ظهور شتاب می دهد

حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد بابیان اینکه جامعه انبیایی سبک زندگی جدیدی به دنیا عرضه کرده که حول محور اربعین است، گفت: اجتماع قلوب و همدلی و راهپیمایی اربعین می تواند ظهور را نزدیک کند و اربعین به شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی شتاب می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسین الهی نژاد» در سلسله نشست های علمی ویژه اربعین ۱۴۰۰ با موضوع «اربعین و زمینه سازی ظهور» که ظهر امروز ۲۹ شهریور و به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: هر کدام از انبیا و اهل بیت (ع) برای کامل شدن بیت نبوت فعالیت می کنند و آخرین نفر هم حضرت مهدی (عج) است.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه عاشورا یک نقطه کانونی در طرح نبی اکرم (ص) است، افزود: پروژه عاشورا که قلب جهان اسلام و مکتب اسلام است و هر سال مانند خون در جامعه شیعه و انسان ها پمپاژ می کند

وی گفت: عاشورا در تقابل یک جامعه فراعنه صف آرایی می کند و این درحالی است که جامعه غرب، انسان ها را در گرد تمنیات دنیا جمع می کند.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی خاطرنشان کرد: هر تمدنی و هر امتی، هر جامعه ای سه لایه و بعد وجودی دارد، مهم ترین بعد وجودی یک جامعه نظام احساسات و عاطفه ها و تمایلات تمدن یک جامعه است. نظام زیباشناسی و نظام فکری و تمدنی بر مبنای این افکار و عقلانیت شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد تاکید کرد: نقطه شروع یک تمدن، تغییر در زیباشناسی و نظام عاطفه هاست که تحول روحی ایجاد می کند تا بر مدار محبت امام حسین (ع) و مدار اشک امام حسین (ع)، جامعه به یک وحدتی برسد بنابراین عاشورا یک نکته کانونی است.

وی افزود: قلب تپنده دنیای مادی امروز، دنیاپرستی و دنیاخواهی بشر امروز است که دارد دنیاپرستی را در اوج خود تبلیغ می کند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه جهانی شدن مادی در دنیای امروز درحال شکل گیری است، گفت: اگر بخواهیم جامعه انبیایی شکل بگیرد باید مدار تمدن انسانی را زنده کند.

وی با بیان اینکه اشک ریختن بر امام حسین (ع) دارای آثار و برکات فراوارنی است، خاطرنشان کرد: اشک نشان از تغییر است و اشک جوشش عاطفه شیعه است و اشک ریختن برای امام حسین (ع)، انسان و مسیر انسان را در دنیا تغییر می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد با بیان اینکه گریه برای امام حسین (ع)، فلسفه عظیمی دارد، افزود: اربعین در ادامه عاشورا دارای اهداف و برنامه زندگی است. عاشورایی که در قلوب رخ می دهد را در اربعین به منصه ظهور می رساند.

وی با بیان اینکه اربعین،‌ گشایش تاریخی در این مقطع از تاریخ است، گفت: حرکتی که اهل بیت (ع) بعد از عاشورا بر مدار عاشورا آغاز کردند و همه قیام ها بر مدار عاشورا شکل گرفته است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه شیعه کم کم به بلوغی می رسد که ظرفیت تحقق طرح نبی اکرم (ص) شکل بگیرد، تاکید کرد: شیعه آماده می شود تا انقلاب، حکومت و نظامی ایجاد کند که بر مدار توحید شکل بگیرد.

وی انقلاب اسلامی را اوج جامعه بلوغ مومنین عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی بر مدار ولایت فقیه و حکومت اسلامی شکل گرفته است. شهدایی که در انقلاب اسلامی تقدیم کردیم. گشایش تاریخی که برای زیارت اربعین انجام شد، محصول خون شهدای انقلاب، جنگ و مدافعان حرم است.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد ادامه داد: هدف اصلی انقلاب اسلامی، تحقق تمدن سازی، جامعه سازی و انسان سازی است. خط انقلاب اسلامی، خط رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. مسیر تمدن سازی، مسیر سختی است.

وی گفت: اربعین و حادثه اربعین یک نمونه کوچک از شکل دهی تمدن نوین اسلامی است که به تمدن های مادی امروز که به سراشیبی سقوط رفته اند، کمک می کند تا راه نجات را بیابند.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اربعین یک جهش عظیمی در حوزه تمدن سازی تجربه می کند،‌ افزود: در مقیاس ملی، اربعین، فرهنگ عمومی جامعه مومنین را نشانه گرفته است، اینکه انسان ها در پیاده روی اربعین به هم محبت داشته باشند یک سبک زندگی است.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی و علمی درباره اربعین کم کار شده است، گفت: باید با مطالعه نمونه اربعین، بنیان جامعه شناسی جدیدی ایجاد کنیم و مقالات علمی و پژوهشی ارزشمندی در این حوزه ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد با بیان اینکه اربعین در مقیاس جهانی می تواند تحولات عظیمی ایجاد کند، افزود: همه اختلافات در اربعین رنگ می بازد و همه قومیت ها در فرهنگ اربعین حذف می شود.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) و اربعین محور وحدت است، گفت: وحدت، جامعه بشری را به عصر ظهور می برد.

استاد دانشگاه، تفرق شیعیان را یکی از موانع ظهور برشمرد و افزود: اجتماع قلوب و همدلی و راهپیمایی اربعین می تواند ظهور را نزدیک کند و این درحالی است که دشمن به دنبال آن است که عصر ظهور رخ ندهد.

وی با بیان اینکه در عصر غیبت هستیم و حادثه اربعین به دلیل اجتماعی که شیعیان و مردم بر مدار اربعین شکل می دهند زمینه ساز ظهور خواهد بود، ‌گفت: وحدت جامعه اسلامی باید در مقابل دنیای کفر و شرک ایجاد شود. اربعین به شکل گیری تمدن اسلامی شتاب می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد با بیان اینکه جامعه انبیایی سبک زندگی جدیدی به دنیا عرضه کرده که حول محور اربعین است، گفت: اربعین به شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی شتاب می دهد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !