از همکاری بسیج و کانون‌های مساجد برای محله اسلامی تا راه‌اندازی سامانه کمک‌های مومنانه


از همکاری بسیج و کانون‌های مساجد برای محله اسلامی تا راه‌اندازی سامانه کمک‌های مومنانه

سردار بابااحمدی گفت: پایگاه‌های بسیج برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تعامل با ارکان مسجد از جمله کانون‌های فرهنگی هنری، در خدمت به مسجد و خدمت به مردم محله با روحیه بسیجی و با تفکر بسیجی در تلاش هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: 19 مهرماه، سالروز دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی با مقام معظم رهبری و بیان چند توصیه از سوی معظم له درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد است. خبرنگار ما در گفت و گو با سرتیپ دوم پاسدار «حیدر بابااحمدی»، معاون بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین به بررسی نحوه تعامل بسیجیان مساجد و کانون های فرهنگی هنری در عرصه ها و حوزه های مختلف و همچنین برخی از فعالیت های جاری سازمان بسیج مساجد و محلات کشور پرداخته که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

میزان تعامل و همکاری میان کارگزاران مختلف مسجد به ویژه اعضای پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری را با عنایت به توصیه مقام معظم رهبری درباره لزوم همکاری میان این دو نهاد، چگونه ارزیابی می کنید؟

در ایام سالروز دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی با مقام معظم رهبری هستیم که در آن جلسه فرمایشاتی را در ارتباط با کانون های فرهنگی - هنری مساجد فرمودند. البته با تاکید بر همکاری با بسیج و تعامل بین امام جماعت، بسیج مسجد و محله و همین طور کانون های فرهنگی هنری مساجد و هیئت امناء به عنوان ارکان اصلی مساجد کاملا مورد توجه باید قرار بگیرد.

بچه های کانون ها در واقع، همان بسیجیان پایگاه های مقاومت هستند که روحیه و تفکر بسیجی، این عزیزان را به وادی خدمت فرهنگی آن هم خدمت بی مزد و منت کشانده است؛ لذا پایگاه های مقاومت بسیج برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تعامل با ارکان مسجد خصوصا کانون های فرهنگی هنری، ائمه محترم جماعات، هیئت امنا، خادمین محترم مساجد که قربة الی الله در خدمت به مسجد و خدمت به مردم محله با روحیه بسیجی و با تفکر بسیجی در تلاش هستند، عمل خواهند کرد. لذا این هم افزایی بین این مجموعه‌ها بسیار حائز اهمیت است برای اینکه اینها همه‌ در یک جبهه واحد فرهنگی در برابر جنگ نرم دشمنان صف ارایی کرده‌اند و این هم افزایی قطعا باید صورت بگیرد که ان شاءلله ما در نقشه راه معاونت بسیج مساجد و محلات، سازکار هم افزایی را داریم فراهم می کنیم که همه ارکان مسجد، همه ارکان محله، چه بخش حقوقی و چه بخش حقیقی، شخصیت هایی هستند، متنفذین و معتمدینی در محله هستند، در محلات مختلف، که اینها در واقع می توانند به کمک همدیگر بیایند و یک جبهه هم افزا ایجاد بکنند برای خدمت به مردم.

یکی دو سالی است موضوع مدیریت مسجد محورِ محلات در کشور به صورت بسیار جدی مطرح شده است، رویکرد سازمان بسیج مساجد و محلات در این خصوص چیست؟

پایگاه های بسیج، خط مقدم جبهه فرهنگی انقلابند، با این گستردگی ای که پایگاه های مقاومت دارند، خب بیش از 54 هزار پایگاه مقاومت در سطح کشور، به عنوان خط مقدم جبهه‌ی فرهنگی انقلاب، باید لشکریان این جبهه ، که همه آحاد ملت عزیز ایران اسلامی هستند را سامان بدهند، سازماندهی کنند، چون پایگاه های بسیج را خود بسیجیان عزیز که از خود مردم هستند یعنی از مردم برای مردم، لذا این لشگریان را برای مقابله با تهدیدات مختلف و متنوع دشمن خصوصا در حوزه ی جنگ نرم هدایت می‌کنند.

مهمترین ماموریتی که بسیج مساجد و محلات در واقع با کمک خط مقدمش یعنی پایگاه های بسیج دارد، کمک به تحقق محله اسلامی است که در رهنامه‌ی تحقق محله‌ی اسلامی، همه‌ی دستگاه‌ها، همه ارکان مسجد، همه آنهایی که در مساجد و محلات م یتوانند ذی‌نقش باشند، از ظرفیت این عزیزان استفاده خواهد شد که طبیعتا استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری و در رأس آنها، ائمه جماعات به عنوان رئیس مسجد و به عنوان فرمانده میدانی قرارگاه تحول محله، در برنامه پایگاه های مقاومت بسیج خواهند بود و ان شاءالله همکاری خواهند کرد.

این هم افزایی با استفاده از همه ظرفیت ها در این رهنامه طراحی شده که در این مسیر ان‌شاءالله از آن ها بهره‌مند خواهیم شد. علاوه بر ارکان مسجد، ارکان محله را هم عرض کردم حتما در این راستا ، که مرکب از اقشار مختلف، متنفذین، معتمدین، خیرین، حلقه های میانی و خودجوش مردمی که بسیار موثر و درواقع اثرگذار هم هستند و این ها هم همه بسیجی اند، چون فکر و عمل و اندیشه اینها، تفکر اینها، بسیجی است و لذا همانطور که حضرت آقا، ولی امر مسلمین فرمودند: همه ملت ایران بسیجی اند، بر این اساس پایگاه های مقاومت از این ظرفیت ها ان شاالله استفاده می کنند تا بتوانیم محله های اسلامی شکل بگیرد که همانا در راستای تحقق جامعه اسلامی است.

میزان حضور بسیجیان در زمینه نهضت مواسات و همدلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نهضت کمک مومنانه که فرموده ولی امر مسلمین بوده و شأن صدور این فرمان هم کمک به کاهش آسیب های ناشی از ویروس منحوس کرونا است. خب این هم توسط آحاد بسیجیان عزیز در بستر مساجد و با محوریت پایگاه ها انجام شده و همچنان در حال انجام است و این نهضت ادامه دارد برای در واقع خدمت به آحاد مردم عزیز؛ خصوصا قشری که از ناحیه‌ی این بیماری منحوس آسیب دیدند. برای این منظور، سامانه ای هم تحت عنوان سامانه کمک مومنانه در سازمان بسیج طراحی شده که کاربران این سامانه فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج هستند، یعنی الان قریب به 55000 فرمانده پایگاه به عنوان کاربران این سامانه مشغول ثبت و ضبط اطلاعات عزیزانی که از قِبَل این ویروس منحوس آسیب دیدند، هستند و همین طور خدماتی که در قالب نهضت کمک مومنانه به این عزیزان ارائه می شود، در این سامانه ثبت و ضبط می شوند.

مهم ترین دستاوردهای طرح شهید سلیمانی را بیان فرمایید.

همه بسیج با تمام گستردگی و اقشاری که دارد درگیر این مأموریت یعنی طرح شهید سلیمانی، شده، به کمک رزمندگان و مجاهدان عزیز ما در وزارت بهداشت و درمان که اینها برای مقابله با ویروس منحوس کرونا دارند، مجاهده می کنند و در واقع این عزیزان مجاهد وزارت بهداشت و درمان هم همانطور که عرض کردم خود بسیجی اند، لذا بقیه اقشار بسیج هم به کمک این عزیزان آمدند تا به این عزیزان کمک کنند که در راستای طرح شهید سلیمانی بتوانند این بیماری را مهار کنند که الحمدلله به برکت نام مقدس سردار دل ها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز و عنایات خدای تبارک و تعالی و اخلاصی که بسیجیان عزیز داشتند، الحمدلله به سمت مهار و کنترل پیش می رود. خب هر پایگاه مقاومت هم شده است یک پایگاه سلامت؛ سفیران سلامت را در خانواده ها شکل دادند، تیم های حمایتی و تیم های مراقبتی در سطح پایگاه ها شکل گرفت و بحمدالله با تدابیری که اتخاذ می شود، پایگاه های مقاومت هم کار خدمت‌رسانی به آحاد جامعه را برای مقابله با این ویروس منحوس دارند انجام می دهند؛ که درواقع مدیریت میدانی و صحنه نبرد با بیماری منحوس کرونا را بسیجیان ما در همه اقشار انجام می دهند که این اتفاق مبارک با مدیریت پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و محلات صورت می گیرد.

در پایان، اگر نکته ای درباره وحدت میان ارکان مساجد دارید، لطفا بفرمایید.

امیدواریم که با هم افزایی، هم دلی جبهه مومنین، جبهه انقلابیون، جبهه جهادی ها که همه در واقع در یک محور هستند، چه ائمه محترم جماعات، چه عزیزان ما در کانون های فرهنگی هنری، چه هیئت امنای مساجد، خادمین عزیزی که در مساجد منشأ خیر و برکت هستند، ارکان عزیز محلات از همه قشر ها و صنوف مختلفی که در ارتباط با مسجد و محله دارند، خدمت می کنند، ان‌شاءالله اینها به یاری بسیج می شتابند و با این هم افزایی که پایگاه بسیج ایجاد می کند برای جامعه اسلامی و مردم عزیزمان منشاء خیر و برکت باشند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا