اقتصاد درون زا خوب است اما کافی نیست!


اقتصاد درون زا خوب است اما کافی نیست!

یک استاد حقوق دانشگاه مازندران گفت:اقتصاد درون زا می‌تواند اثرگذار باشد و اما چون طرح های بلند مدت را پوشش می‌دهد پاسخگوی نیاز و چالش‌های فعلی امروزه جامعه نیست.

محمد ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به افزایش شدید قیمت ها در استان مازندران، کاهش قدرت خرید مردم و راهکار آن، اظهار کرد: افزایش افسارگسیخته قیمت ها موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است به طوری که سفره‌های مردم هر روز کوچکتر می شود.
وی گفت: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به تورم بوده که جای بحث دارد اما بخش دیگر مربوط به بی نظارتی دربازار است.

این استاد حقوق دانشگاه مازندران افزود: همچنین علل دیگر افسارگسیختگی قیمت‌ها مربوط به تخلف در محصولات ارائه شده در فروشگاه هاست به طوری که تولیدکننده برای جبران کسری های خود و از آنجایی که با افزایش قیمت ممکن است مشتری های خود را از دست بدهند اقدام به کم کردن وزن و یا مقدار مواد تولید در بسته بندی می کند، به طوری که اگر ۱۰۰۰ گرم از محصولی یا ۹۵۰ گرم قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان داشت اکنون وزن این بسته بندی به ۷۰۰ گرم کاهش پیدا کرده و قیمت تمام شده را همان ۲۰هزار تومان لحاظ می‌کنندوکم فروشی رخ می‌دهد.

ابراهیمی ادامه داد: عدم نظارت جدی بر مقوله قیمت‌ها در ارائه محصولات تولیدی احساس می‌شود و باید گفت پس سازمان تعزیرات کجاست؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر فروشنده محصولی را با ۲۰ درصد سود می فروشد هم‌صنف‌ها او را تشویق می کند که وی آن کالا را با ۸۰ درصد سود فروش برساند و این نشان از بی سر و سامانی بازار کالاهاست.

وی ادامه داد: هرچند اقداماتی بازدارنده صورت گرفته اما کافی نیست و سازمان تعزیرات باید به طور جدی ورود کند و جلوی این گونه گرانفروشی ها، احتکار و کم فروشی ها را بگیرد.

استاد حقوق دانشگاه مازندران گفت: هرچه سیستم نظارتی قوی تر باشد افسار گسیختگی قیمت ها و کم فروشی ها در بازار تقلیل می‌یابد به طوری که در دولت قبل این بی درو پیکری در قیمتها را به وفور شاهد بودیم.

ابراهیمی ادامه داد:عدم تناسب بین هزینه ها و درآمدها موجب فشار مضاعف اقتصادی برخانواده ها شده است و اما اقتصاددانان در این راستا بر اقتصاد گر درونگرا تاکید دارند.

وی گفت: هرچند اقتصاد درون گرا خوب است اما باید بدانیم حقوق کار تعیین شده برای کارگران پاسخگوی این تورم نخواهد بود و باید فکری اساسی کرد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه نظارت جدی می تواند در پیشروی افسارگسیخته قیمت‌ها کمک کننده باشد، تصریح کرد: اقتصاد درون زا می‌تواند اثرگذار باشد و اما چون طرح های بلند مدت را پوشش می‌دهد پاسخگوی نیاز و چالش‌های فعلی امروزه جامعه نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش