الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب


الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب

قزوین - ایرنا - مسؤولان و متولیان حوزه عفاف و حجاب در قزوین معتقدند که با وجود وظایف و اقداماتی که برای ترویج حجاب در استان صورت گرفته، وجود برخی الگوهای غلط و نامتعارف در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی این مهم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، قزوین یکی از استان‌های مذهبی کشور به شمار می‌رود تا جایی که برخی به آن لقب دارالمومنین (سرای مومنان) داده‌اند؛ مفاهیم عمیق اسلامی مانند عفاف و حجاب در این شهر تقریبا همیشه مورد تاکید بوده و رعایت آن در همه شئون اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی نیز دیده می‌شود.

همه ساله با وجود گرامیداشت هفته عفاف و حجاب در این استان شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستیم؛ اما کمتر پیش آمده که به شکل دقیق‌تر میزان رعایت عفاف و حجاب در آن مورد بررسی قرار گیرد، اگرچه اندازه گیری میزان عفاف در یک اجتماع کار چندان ساده‌ای نیست و نمی‌توان در مورد آن به شکل عددی صحبت کرد؛ اما در خصوص حجاب و به خصوص پوشش افراد می‌توان براساس وظایف و آنچه در جامعه وجود دارد، به عمق موضوع پی برد.

به عقیده اکثر فعالان فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب، برخی مردان و زنان آگاهانه یا ناخواسته با پوشش‌های خاص و نامتعارف که در اجتماع حضور دارند باعث ترویج بداخلاقی می‌شوند؛ در چنین مواقعی الگوهای غلط باور و ذهن افراد را هدف قرار داده و ارزش‌ها و دستاوردهای عفیفانه جامعه را کمرنگ می‌کند.

علل و دلایل متنوعی برای تغییر سبک پوشش افراد عنوان شده اما چون تاکنون پژوهشی در این خصوص صورت نگرفته، نمی‌توان به آنها استناد کرد.

در این برهه تنها کسانی قادرند در مورد عفاف و حجاب به شکل بومی اظهار نظر کنند که به طور خاص با این موضوع سروکار دارند و به نوعی متولی اصلی آن نیز به شمار می‌روند؛ البته قانون وظایفی را در این رابطه برای دستگاه‌های اجرایی لحاظ کرده که لازم است برای اطلاع بیشتر به آن بپردازیم (وظایف دستگاه‌ها از ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی استان قزوین استخراج شده است)

الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مرکز امور مساجد

هماهنگی برای اختصاص بخشی از سخنرانی‌ها در خطبه‌های قبل از نماز جمعه به موضوع عفاف و حجاب و تبیین واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب از مهم ترین موضوعاتی هستند که از سوی این شورا صورت می‌گیرد.

استانداری

ابلاغ برنامه‌های هفته عفاف و حجاب به دستگاه‌های اجرایی و ادارات استانی با هدف هماهنگی و نظارت بر اجرای آنها و همچنین انجام برنامه‌های مشترک در ستاد استانداری‌ها ، فرمانداری ها و بخشداری‌ها و دریافت گزارش همه دستگاه‌های اجرایی و ادارات استانی در این رابطه برعهده استانداری است.

امور زنان و خانواده استانداری

پیگیری برگزاری نشست‌های اقناعی و ترویجی برای زنان با بیان ضرورت رعایت عفاف و حجاب و نقش مؤثر آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیگیری، تقدیر و تجلیل از تشکل‌های مردم نهاد فعال در این حوزه برعهده این اداره کل قرار دارد.

همچنین برگزاری نشست‌های تبیینی با مسوولان مربوطه، بیان اثرات تحکیم بنیان خانواده در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و توجه ویژه به ازدواج باید در دستور کار این اداره کل باشد.

شهرداری

شهرداری‌ها باید در راستای عفاف و حجاب با تبلیغات محیطی دارای محتوای مناسب و مورد نظر دستگاه‌های فرهنگی در سطح شهرها، معابر و ایستگاه‌های اتوبوس، مترو، پارک‌ها، بوستان‌ها و غیره اقدام کنند.

قرار دادن امکانات فرهنگسراها در اختیار برگزار کنندگان نشست‌ها و مراسم تقدیر از فعالان عرصه عفاف و حجاب و همچنین رصد، معرفی و تقدیر از زیر مجموعه‌های فعال و اثرگذار در این حوره نیز برعهده شهرداری قرار دارد.

شهرداری ها همچنین باید با برنامه ریزی در راستای تخصیص و توسعه بوستان‌های ویژه بانوان برای تحکیم عفاف و حجاب گام بردارد.

سازمان، صنعت، معدن و تجارت

این سازمان موظف است، با حمایت و پیگیری برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های مجازی و عرضه محصولات عفاف و حجاب، مد و لباس (تولید ایرانی) با استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و اصناف در اماکن عمومی،با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام کند.

همچنین نحوه استفاده از مانکن‌ها در ویترین مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و نیز جلوگیری از ارایه پوشاک نامناسب و مغایر با عفت عمومی در مکان‌های مختلف نیز برعهده این سازمان گذاشته شده است.

رصد، معرفی، تقدیر از تولیدکنندگان برتر محصولات عفاف و حجاب و تبلیغ کسب و کار تولید کنندگان برتر در این حوزه از دیگر وظایفی است که برعهده سازمان صمت قرار دارد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

همکاری با سازمان صمت برای برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و مجازی و همچنین تذکر، کنترل و مراقبت در خصوص وضعیت نامناسب پوشش و آرایش محیطی، به ویژه در سالن های نمایش و محیط‌های هنری برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

از دیگر وظایف این اداره‌کل، ساخت و ارسال پیام های ترویجی مخصوص عفاف و حجاب و رصد، معرفی و تقدیر از تولید کنندگان برتر محصولات از بین فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم نهاد شاخص است.

دانشگاه ها

مراکز علمی و دانشگاهی موظفند با پیگیری، نشر و گسترش مطالب اقناعی، ترویجی و تبلیغی درباره واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد و موضوع عفاف و حجاب در نشریات داخلی، فضاهای حقیقی و مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقداماتی را انجام دهند.

همچنین انجام کارهای فرهنگی با هدف تولید محتواهای استدلالی و رفع شبهات در زمینه عفاف و حجاب برای فضای دانشگاهی (مجازی و حقیقی) از دیگر وظایفی است که برعهده دانشگاه‌ها قرار دارد.

اداره کل راه و شهرسازی

این اداره کل باید با حمایت و پیگیری برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، مد و لباس و ارایه کتاب، بروشور، پخش کلیپ، پیامک‌های تبلیغی و غیره در فضاهای پایانه، ایستگاه های قطار شهری و برون شهری، اتوبوس و غیره مبادرت کند.

پیگیری بهبود وضعیت نامناسب پوشش و حجاب در سالن‌های انتظار پایانه‌ها با استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های مستقر در سالن‌، ارایه تذکر خیرخواهانه توسط کارکنان مسؤول، نصب عکس و بنرهای مناسب با هدف ترویج رعایت عفاف و نیز پیام‌های تبلیغی با استفاده از بیلبوردهای بین جاده‌ای از دیگر وظایف این اداره کل است.

اداره کل آموزش و پرورش

بهره‌گیری از ظرفیت شبکه شاد (شبکه اجتماعی دانش آموز) برای تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان و خانواده های آنان و همچنین استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی برای تبیین و ترویج این مهم از وظایف آموزش و پرورش است.

از دیگر وظایفی که برعهده این اداره کل قرار دارد، تولید اپلیکیشن‌های تبیین عفاف و حجاب مناسب گروه‌های سنی مختلف دانش‌آموزان و نشر مطالب و طرح‌های صورت گرفته در نهادهای دیگر حوزه دانش آموزی است که باید با استفاده از ظرفیت کانال‌های مختلف در دسترس قرار گیرد.

اداره کل ورزش و جوانان

برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ و مشاوره‌های استدلالی، اخلاقی، خانوادگی و غیره در اماکن ورزشی، فرهنگی و مراکز تحت نظارت با موضوع عفاف و حجاب و همچنین هماهنگی برای مصاحبه و انعکاس خبری از ورزشکاران، نخبگان علمی و المپیادی محجبه و نمونه باید در دستور کار این اداره کل باشد.

از طرفی، نظارت و کنترل بر وضعیت نامناسب باشگاه‌های خصوصی در حوزه حجاب و عفاف و رصد، معرفی و تقدیر مراکز ورزشی و باشگاه‌های خصوصی مقید به قوانین عفاف و حجاب نیز از عمده وظایف این اداره کل است.

سازمان تبلیغات اسلامی

این سازمان باید با نشر و هدایت محتوای مناسب برای ترویج عفاف و حجاب در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین با اعزام اساتید سخنور، مبلغ، مشاور دینی به ادارات، مراکز عمومی، پایانه‌های مسافری، نقاط پر رفت و آمد و بهرمندی از ظرفیت مساجد و هئیت‌های مذهبی به ترویج عفاف و حجاب بپردازد.

رصد، معرفی و تقدیر از اقشار مختلف فعال و برتر که پنهان یا آشکار به رعایت عفاف و حجاب اقدام می‌کنند از دیگر وظایف این دستگاه است.

صدا و سیما

برگزاری میزگردهای تبیینی، ترویجی و اقناعی در موضوع عفاف و حجاب، پرداختن به واقعه مسجد گوهرشاد و بیان دسیسه‌های دشمن در ترویج بدپوششی و بی‌بند و باری برعهده صدا و سیما قرار دارد.

در بعد دیگر، پوشش خبری مناسب از فعالیت‌های هفته عفاف و حجاب و معرفی فعالان و تشکل‌های مردمی که عفاف و حجاب را ترویج می‌کنند، برعهده این نهاد قرار داده شده است.

صدا و سیما همچنین موظف است با اختصاص بخشی از برنامه‌های پربیننده به موضوع ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مانند برنامه کودک و نوجوان، خانواده‌، شبکه آی فیلم، ورزش و جوانان و غیره این موضوع را پررنگ تر کند و با دعوت از بانوان موفق و محجبه و یا تهیه و پخش تیزرها و زیرنویس‌های مناسب بر این مهم اهتمام ورزد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر

این ستاد باید با فعال کردن گروه‌های مختلف آمران به معروف و ناهیان از منکر برای تذکر به افراد بسیار بد حجاب و بد پوشش در اماکن عمومی و گردشگری، مراکز خرید، پایانه‌های مسافربری، با رویکرد ایجابی، اقناعی و تشویقی اقدام کند.

نیروی انتظامی

پلیس در راستای تحکیم عفاف و حجاب باید با ارایه تذکر به افراد بدپوشش و هنجارشکن و تشویق بانوان دارای حجاب برتر در معابر عمومی و همچنین اجرای فراگیر طرح ناظر یک و ۲ مبادرت کند.

از سوی دیگر، پیگیری در خصوص نشر و هدایت مطالب مروج عفاف و حجاب در شبکه‌های اجتماعی و جلوگیری از نشر مطالب خلاف عفت عمومی در فضای مجازی از دیگر وظایفی هستند که برعهده این نیرو قرار داده شده است.

نیروی انتظامی همچنین موظف است با برگزاری نشست‌های تخصصی و تعاملی با حضور اساتید مجرب و ارایه راهکارهای مناسب با دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و در نهایت برخورد قانونی با تولیدکنندگان عمده و سرشبکه‌های تولید لباس‌های نامناسب و منافی عفت عمومی بر این مهم تاکید ورزد.

سازمان بسیج

این سازمان براساس وظایف تعیین شده باید با ترویج و تبیین فرهنگ عفاف و حجاب متناسب با عناوین ایام هفته در جامعه و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های گسترده اقشار بسیجی، حلقه‌های صالحین و غیره در فضای مجازی و حقیقی اقدام کند.

از طرفی، تهیه و عرضه آثار فرهنگی و هنری شامل فیلم، مستند، کلیپ، نمایشگاه مد و لباس در مساجد، ادارات و محل‌های پرتردد از دیگر وظایف این سازمان است.

اداره کل اوقاف و امورخیریه

این اداره کل براساس ظرفیت‌های متنوع باید با برگزاری مشاوره‌های دینی و برپایی خیمه‌های پرسش و پاسخ در حوزه عفاف و حجاب در بقاع متبرکه و سایر اماکن مذهبی اقدام کرده و برگزاری نمایشگاه‌های ملزومات پوشش اسلامی را در دستور کار خود قرار دهد.

رصد، معرفی و تقدیر از بقاع متبرکه فعال و برتر در زمینه ارایه مشاوره‌های دینی در حوزه عفاف و حجاب از دیگر وظایفی قرار داده شده به این اداره کل است.

براساس گزارش دریافتی از استانداری قزوین، برنامه‌هایی که نیمه اول سال جاری برای ارتقای عفاف و حجاب انجام شده به شرح زیر است:

الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب

در کنار همه وظایف و اقدامات صورت گرفته در راستای عفاف و حجاب، مسؤولان و مدیران استان قزوین امسال در این خصوص سخنانی داشتند که مهم‌ترین بخش آنها به شرح ذیل است:

آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین بر رعایت حریم امنیت عمومی تاکید داشته و اذعان دارد: راه حل مساله بدحجابی تظاهرات و شعار دادن نیست بلکه با عاطفه، مهربانی و محبت این موضوع را می‌توان در جامعه حل و فصل کرد.

حجت الاسلام حجت بحری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین چندی پیش گفته بود، اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص به مساله حجاب و عفاف نیست بلکه امر به معروف و نهی از منکر باید با مشارکت آحاد مردم در تمام شئون دینی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی جامعه نهادینه و اجرا شود.

حسن آصفی، مدیرکل جمعیت هلال احمر استان قزوین با بیان اینکه حجاب و عفاف مانع استفاده ابزاری از زنان می‌شود، گفت: با همه این موارد موضوع حجاب منحصر به جامعه زنان نیست و نوع پوشش و حضور در اجتماع، مناسباتی را برای هر دو جنس مرد و زن قائل شده که باید رعایت شود.

حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل سابق دادگستری استان قزوین نیز گفته بود: حجاب به معنای واقعی کلمه مصونیت است و شخصیت زیادی را به یک زن می دهد؛ با اینحال ۳۰۰ وظیفه برای عفاف و حجاب ایجاد شده که ۲۶ مورد آن برعهده دستگاه قضا و نیروی انتظامی قرار دارد.

محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و در مجلس شورای اسلامی: فقدان نظارت بر مزون‌ها، نبود تنوع پوشاک اسلامی، ضعف در ساماندهی دختران فراری و تامین امنیت جانی و مالی دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست از دیگر موضوعاتی است که باید در موضوع عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد.

محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در نشست هم اندیشی عفاف و حجاب با بیان اینکه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نباید به مصادیق جزیی محدود شود، گفت: رویکرد قهری در این زمینه دیگر پاسخگو نیست؛ تغییر فرهنگ و رویکرد در موضوع عفاف و حجاب ممکن است مقداری زمانبر باشد.

سردار علی ابراهیمی، فرمانده انتظامی استان قزوین نیز در این نشست گفته بود: نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه برای پلیس مهم است؛ با این حال برخی مخالفان حجاب نوک پیکان انتقادات خود را به سمت پلیس می گیرند و اعتقاد دارند که پلیس باید بر مجرمان حرفه‌ای تمرکز کند، ولی اینگونه نیست و علاوه بر این حوزه به موضوع عفاف و حجاب هم رسیدگی خواهد شد؛ با این حال در فضای مجازی اقدامات بسیاری گسترده ای علیه موضوع عفاف و حجاب صورت می‌گیرد که تعدادی از آنها شناسایی شده و با آنها اعمال قانون شده و پلیس نیز همواره نسبت به این نوع فعالیت‌های هنجارشکنانه هشدار می‌دهد.

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص عفاف و حجاب گفته است: کوچک انگاری، بخشی نگری، فقدان نگاه جامع، نبود آینده نگری، توجه به یک بعد از حجاب، فقدان رصد و عوارض سوء بی‌حجابی و بی عفتی، توجه نکردن به حجاب به عنوان نماد مسلمانان جهان از مهمترین آسیب های حوزه عفاف و حجاب است که باعث شده بعد از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت چشمگیری در این رابطه نباشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: گاهی پیش آمده نوع مسکن، محیط زیست و معماری فعلی جامعه، ذهن فرد را از عفاف و حجاب دور کرده است؛ علاوه بر آن، فقدان نظارت بر مزون‌ها، نبود تنوع پوشاک اسلامی، ضعف در ساماندهی دختران فراری و تامین امنیت جانی و مالی دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست از دیگر موضوعاتی هستند که باید در موضوع عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام هفته عفاف و حجاب با اشاره به راه‌اندازی ۲ پویش مروارید _ نهان و حجاب _ خانواده _ من، اظهار داشت: تولید محتواهای جذاب فرهنگی و هنری با محوریت عفاف و حجاب و انتشار آن، به ویژه در فضای مجازی از مهمترین الزامات فرهنگی امروز است.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت کنونی عفاف و حجاب در استان قزوین به سراغ دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان و مدرس حوزه علمیه استان قزوین رفتیم تا با او به شکل دقیق‌تر در این رابطه صحبت کنیم:

الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب

کارنامه برخی دستگاه‌های دولتی و خصوصی در مورد حجاب قابل قبول نیست

ناهید همایون لو، به خبرنگار ایرناگفت: قزوین استانی مذهبی است و داشتن صدها امامزاده و بقاع متبرکه در آن سبب ساز رعایت بهتر عفاف و حجاب در آن شده، فارغ از اینکه گفتمان عفاف حجاب علاوه بر موضوع پوشش بر بنیاد خانواده یا از هم گسیختگی آن تاکید دارد و باید مورد توجه واقع شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه این استان در حوزه عفاف بسیار خوب عمل کرده و مورد خاصی در این رابطه وجود ندارد، اما در حوزه پوشش بر اساس آخرین گزارش‌هایی که به دست ما رسیده برخی از مناطق شهر مانند خیابان خیام، مغازه‌های موجود در مراکز شهر و حتی برخی مطب‌های پزشکی با مشکلاتی مواجه‌اند.

همایون لو در خصوص رعایت عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان، اظهار داشت: برخی از مردم گله‌مند هستند که با وجود نصب تابلوی منشور عفاف و حجاب در ادارات، اما در برخی موارد ضعف‌هایی بین کارمندان مرد و زن دیده می‌شود که اگر بخواهیم به بعضی از این ادارات از یک تا ۲۰ نمره بدهیم، نمره آن‌ها ۱۲ است که این کارنامه قابل قبول نیست.

این فعال حوزه فرهنگی با بیان اینکه باید به جای برخورد چکشی، با گفتمان محوری چالش‌های موجود در دستگاه‌ها را برطرف کرد، اظهار داشت: ما مخالف فعالیت‌های اجتماعی نیستیم، اما اعتقاد داریم می‌توان با پوشش اسلامی نیز به فعالیت اجتماعی پرداخت که از این قبیل بانوان بارها صحبت شده و حتی مورد تجلیل قرار گرفته‌اند.

همایون لو: متاسفانه در برخی از این آگهی‌ها نوشته شده که به یک خانم مجرد، زیبا و با روابط عمومی بالا نیازمندیم، قطعا این موارد منافی عفت است و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، چراکه هیچ کدام از این معیارها ارتباطی به جذب و گزینش افراد ندارد./ از مطب‌ها، پاساژها و ادارات دولتی گزارش‌هایی در خصوص رعایت نکردن حجاب و پوشش داشته‌ایم.دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین تصریح کرد: مردم قزوین مذهبی هستند و بارها شده که گزارش دادند در فلان اداره آقا یا خانم کارمندی وجود دارد که پوشش و آرایش مناسبی ندارند، در حالی که این افراد کارمند دولتی هستند و اولویت رعایت عفاف و حجاب با این افراد است.

همایون لو یادآور شد: کارمندان دستگاه‌های اجرایی باید طوری رفتار کنند که الگوی جوانان جامعه باشند تا بعدها کسانی که وارد دستگاه دولتی می‌شوند همانند آن‌ها رفتار کنند؛ به نظر من بحث بدپوششی و بدحجابی بیشتر به خاطر الگوهای غلطی است که در خود جامعه وجود دارد و باید اصلاح شود.

وی در خصوص رعایت عفاف و حجاب در بخش های خصوصی استان، افزود: مستنداتی از پاساژها و مطب‌های پزشکی برای ما ارسال شده که نشان می‌دهد نشان از ترویج بدحجابی و بدپوششی دارند که در این رابطه اتاق بازرگانی و اتاق اصناف باید اهتمام داشته باشند و یا از ما کمک بگیرند.

این فعال حوزه عفاف و حجاب سپس به برخی از آگهی‌های استخدامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی از این آگهی‌ها نوشته شده که به یک خانم مجرد، زیبا و با روابط عمومی بالا نیازمندیم، قطعا این موارد منافی عفت است و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد، چرا که هیچ کدام از این معیارها ارتباطی به جذب و گزینش افراد ندارد و تنها اهداف ابزاری و کالایی شدن زنان پشت این درخواست‌ها پنهان شده است.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین خاطرنشان کرد: برای اطلاع و گزارش‌های مردم متدین و انقلابی قزوین قرار است سامانه‌ یا شماره‌ای به عنوان روابط عمومی بنیاد عفاف و حجاب برگزینیم تا شهروندان مستندات خود را به آن ارسال کنند؛ در این موارد براساس دستگاه‌های متولی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و نتیجه نیز از طریق رسانه‌های عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

الگوهای نامتعارف در کمین عفاف و حجاب

گام‌های خوبی در راستای عفاف و حجاب برداشته شده است، اما کافی نیست

بیدخام: موضوع عفاف و حجاب نباید مختص به زمان خاص مانند هفته عفاف و حجاب باشد و همه دستگاه‌ها بر اساس وظایف قانونی باید به این مهم اهتمام ورزند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در خصوص عفاف و حجاب به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی در محافل مختلف صحبت از رعایت عفاف و حجاب می‌شود همیشه نوک پیکان به سمت بانوان می رود اما باید اذعان داشت در مباحث عفاف، بر رعایت حجاب زنان و حیای مردان تاکید می شود؛ به طوری که مردان جامعه نیز باید حجاب، تقوا و عفاف را رعایت کنند.

مریم بیدخام اظهار داشت: برای تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در ۲ حوزه درون سازمانی و برون سازمانی تدوین برنامه‌ها و وظایف مشخص شده و همگی وظیفه دارند علاوه بر اهتمام و پیگیری امور رعایت عفاف و حجاب درون سازمانی، برای کارمندان خود وظایف برون سازمانی نیز داشته باشند.

وی اضافه کرد: عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است و گام‌های خوبی در راستای اشاعه‌ آن در دستگاه‌های اجرایی و اداری برداشته شده که البته کافی نیست و باید گسترش یابد.

بیدخام خاطرنشان کرد: این موضوع نباید مختص به زمان خاص مانند هفته عفاف و حجاب باشد؛ بلکه باید در طول سال برنامه هایی با این مفهوم تداوم داشته باشد و مردان و زنان به طور یکسان در حفظ و صیانت از آن نقش دارند.

نیم نگاه: به نظر می‌رسد به منظور اثرگذاری و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه لازم است که همه در این راستا نقش فعالی داشته باشند و به نوعی نظارت همگانی صورت پذیرد که راه‌اندازی یک سامانه برای دریافت گزارش‌های مردمی و ارایه عملکردی شفاف از نتیجه اقدامات می‌تواند این مهم را بیش از پیش پررنگ کند.

پیشنهاد می‌شود برای نظارت و کنترل این فریضه مهم الهی در بخش خصوصی، کارگروهی با نمایندگان دستگاه های مرتبط، زیر نظر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی استانداری تشکیل شود؛ همچنین گفت و گو محوری و ساخت مستندات سینمایی و فرهنگی در خصوص علل تغییر سبک پوشش افراد از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نماینده مجلس: در زمینه تعمیم سهام عدالت با بی عدالتی مواجه هستیم / قیمت خرید مسکن و اجا...