سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا


سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا

ساری - ایرنا - کمبود واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های مازندران طی روزهای گذشته سبب سرگردانی شهروندان به خاطر مراجعه مکرر به داروخانه‌های مناطق مختلف از یک سو و تهیه فهرست نوبت‌بندی در داروخانه‌ها از سوی دیگر شده است.

بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا از داروخانه‌های مرکز استان و سایر شهرستان‌های مازندران نشان می دهد که مشکل کمبود واکسن آنفلوآنزا سبب مراجعه چند باره بعضی از شهروندان به داروخانه ها طی روزهای اخیر و عصبانیت آنان شده است . مراجعه مکرر شهروندان در عین حال سبب اذحام در داروخانه ها نیز شده است.

کمبود واکسن و دست خالی برگشتن شهروندان از داروخانه ها در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گویند که در یک هفته اخیر دستکم ۲۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا در بیش از ۶۰۰ داروخانه استان با هدف رفع معضل کمبود این واکسن توزیع شده است. داروخانه داران اما مدعی دریافت ۱۰ تا ۱۵ دز واکسن آنفلوآنزا در این مدت هستند و می گویند روزانه گاهی تا ۱۵۰ نفر مراجعه کننده برای واکسن دارند.

شلوغی داروخانه‌های مازندران برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از حدود ۲۰ روز پیش شروع شده و همچنان با وجود وعده‌های مراجع تامین کننده، ادامه دارد. کارکنان داروخانه ها نیز معتقدند طولانی شدن کمبود این واکسن سبب شده است تا افراد طالب واکسن آنفلوآنزا گاهی همه روزه به داروخانه مراجعه تا شاید بتوانند نسخه خود را تبدیل به واکسن کنند و به همین دلیل هم ازدحام در داروخانه ها چند برابر گذشته شده است.

در زمان حاضر، قیمت واکسن آنفلوآنزا با نرخ دولتی در داروخانه‌های استان مازندران ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار ریال به فروش می‌رسد که به گفته داروخانه‌داران در صورت استمرار عرضه نامطلوب این واکسن، احتمال ایجاد بازار سیاه و افزایش ۲ برابری قیمت از سوی دلالان در استان وجود دارد.

بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا از پنج داروخانه مرکز استان نشان می دهد که در هیچ یک از این مراکز واکسن آنفلوآنزا به فروش نمی رسد و تردد مردم برای دریافت این واکسن قابل توجه است. گاهی جلوی پیشخوان مربوط به نسخه پیچی، صف طولانی بدون امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی دیده می شود و کارکنان داروخانه ها از ازدحام به وجود آمده در برخی از ساعات روز نگران هستند و با اعلام اینکه واکسن آنفلوآنزا موجود نیست از مراجعه کننگان می خواهند داروخانه را ترک کنند.

به عنوان مثال در جلوی یکی از داروخانه‌های در خیابان فرهنگ ساری تعداد زیادی از مراجعه کنندگان واکسن آنفلوآنزا بدون تبدیل شدن نسخه اشان به دارو محل را ترک می کنند. گفت و گو با افرادی که ناامیدانه و بدون دریافت واکسن آنفلوآنزا داروخانه ها را ترک می کنند سخت است چراکه بیشتر این افراد از سردرگمی و صحبت های متناقض در ارتباط با واکسن آنفلوآنزا گلایه دارند و خواستار اطلاع رسانی شفاف مسئولان هستند.

سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا

سردرگمی مردم

یکی از شهروندان ساروی که موفق به دریافت واکسن آنفلوآنزا در یکی از داروخانه‌های اطراف خیابان فرهنگ ساری نشد در گفت و گو با ایرنا افزود: در روزهای گذشته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مصاحبه ای مبنی بر رفع مشکل کمبود واکسن آنفلوآنزا داشتند و من هم با اعتماد به مصاحبه مسئولان به داروخانه ای در خیابان فرهنگ ساری مراجعه کردم اما داروخانه دار از توزیع این واکسن در سطح داروخانه های استان ابراز بی اطلاعی کرد. وی خاطر نشان کرد: داروخانه داران تنها کمکی که به مراجعه کنندگان می کنند آن است که شماره ملی و شماره تماس مراجعه کنندگان را دریافت کرده تا درصورت تامین این واکسن، براساس نوبت به مراجعه کنندگان تحویل دهند.

این شهروند ساروی تصریح کرد: اطلاع رسانی ها در ارتباط با تامین واکسن آنفلوآنزا با آنچه که در بازار عرضه و تقاضا وجود دارد هم خوانی ندارد و باید هرچه سریع تر این سردرگمی ها رفع شود.

وی ادامه داد: دستکم یک ساعت در ترافیک خسته‌کننده خیابان‌های ساری سردرگم بودم و ۵۰ هزار ریال پول پارکینگ پرداخت کردم تا خودم را به یکی از داروخانه های فرهنگ ساری برسانم و با اطلاع رسانی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام داد و به این نیت که واکسن آنفلوآنزا را دریافت می کنم به داروخانه آمدم اما خبری از واکسن آنفلوآنزا نیست.

این شهروند ساری اضافه کرد: داروخانه دار با ابراز شرمندگی با دریافت شماره ملی من، گفت هر زمانی که این واکسن به داروخانه تحویل داده شد طبق نوبت با شما تماس برقرار خواهیم کرد.

سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا

کمبود واکسن آنفلوآنزا و ایجاد بازار سیاه

باوجود آنکه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا از تحویل ۲۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا به داروخانه های نقاط مختلف استان مازندران خبر می دهد ، داروخانه داران مدعی هستند که به صورت هفتگی تنها ۱۰ تا ۱۵ دُز از این نوع واکسن به داروخانه ها تحویل می شود.

محمد ناظری یکی از داروخانه داران در شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پنج روز گذشته هیچگونه واکسن آنفلوآنزا به داروخانه شبانه روزی در جویبار تحویل نشد و ادامه این روند ایجاد بازار سیاه و باز شدن پای دلالان در توزیع واکسن آنفلوآنزا را قوت می بخشد.

وی با تاکید بر این که باید در کنار تامین واکسن، نظارت ها از نحوه توزیع هم افزایش یابد ، افزود : روزانه دهها نفر از شهرستان های دیگر استان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا به داروخانه شبانه روزی جویبار مراجعه می کنند اما با قاطعیت می گوییم که تمام این مراجعه کنندگان دست خالی از مراکز تحویل دارو خارج می شوند.

ناظری تصریح کرد: کمبود واکسن آنفلوآنزا احتمال توزیع واکسن تقلبی در بازار سیاه را هم مطرح و تقویت می کند و لازم است به مردم اطلاع رسانی شود که به تبلیغات دلالان در فضای مجازی و حضوری توجه نکنند و به هیچ عنوان از این افراد سودجو واکسن نخرید.

وی گفت: مردم از شرایط به وجود آمده گلایه دارند چون از یک طرف مسئولان می گویند که مشکلی در توزیع واکسن آنفلوآنزا نیست و از سوی دیگر مردم با دست خالی داروخانه را ترک می کنند که باید این شرایط هرچه سریع تر به نفع مردم تغییر کند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای یک خانواده چقدر آب می خورد؟

قیمت یک دُز واکسن برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا ۲۳۰ هزار تومان است و اگر یک خانواده پنج نفری قرار باشد این واکسن را تزریق کنند باید مبلغ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هزینه کند.

یکی دیگر از شهروندان مازندرانی با ابراز گلایه از افزایش قیمت واکسن آنفلوآنزا در ۲ سال گذشته، افزود: قیمت این واکسن در سال ۹۸ حدود ۴۵ هزار تومان بود اما در ۲ سال گذشته قیمت آن با جهشی قابل توجه به ۲۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم توانایی خرید واکسن آنفلوآنزا را ندارند و دولت باید نسبت به تعدیل قیمت این واکسن با توجه به در پیش بودن روزهای سرد سال و احتمال شیوع آنفلوآنزا اقدام کند.

این شهروند ساروی گفت: کمبود و قیمت نجومی واکسن باعث می شود که آنفلوآنزا در استان شایع شود و از مسئولان می خواهیم هر چه سریع تر جلوی این نا بسامانی ها را بگیرند.

وی ادامه داد: در ۲ روز گذشته به پنج داروخانه در ساری و شهرهای اطراف مرکز استان مراجعه کردم اما متاسفانه خبری از واکسن آنفلوآنزا نشد و مردم از این ناهماهنگی های به وجود آمده گلایه دارند.

گلایه مردم به حق است

یکی از داروخانه داران قائمشهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گلایه‌های مردم در ارتباط با کمبود واکسن آنفلوآنزا به حق است و از اینکه مردم باوجود در اختیار قرار دادن نسخه پزشک خانواده یا هر نسخه معتبر دیگر به متصدی داروخانه، واکسن دریافت نمی‌کنند، شرمنده می شویم.

محمد تیموری ادامه داد: در فضای مجازی فهرستی از داروخانه‌های شبانه روزی که واکسن آنفلوآنزا در آن توزیع می شود منتشر و این امر باعث شد تعداد مراجعات به این داروخانه ها افزایش چشمگیری یابد و وقتی که مردم جمله "واکسن آنفلوآنزا را نداریم" را از ما می شنوند برآشفته و گلایه مند از داروخانه ها خارج می شوند و به سراغ داروخانه های دیگر می روند.

وی اضافه کرد: همواره به مردم توصیه می کنیم برای شیوع هر بیماری واگیری، واکسن بزنند و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند اما وقتی که واکسن آنفلوآنزا به درستی در اختیار مردم قرار نمی گیرد نمی توان صرفا مردم را در ارتباط با شیوع یک بیماری مقصر دانست.

این داروخانه دار گفت : در سه روز گذشته بیش از ۴۰۰ مراجعه کننده برای دریافت واکسن آنفلوآنزا در داروخانه میدان امام (ره) شهر قائمشهر مراجعه کردند اما هیچ یک از این عزیزان واکسن آنفلوآنزا را دریافت نکردند.

وی تصریح کرد: زمان خاصی برای تامین و توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های استان وجود ندارد و تعداد مراجعات مردم از شهرستان های همجوار به این داروخانه در قائمشهر برای تبدیل نسخه خود به واکسن قابل توجه است.

سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا

شلوغی مطب پزشکان خانواده

نماینده پزشکان خانواده شهری مازندران هم در گفت و گو با ایرنا گفت: جمعیت مطب پزشکان خانواده مازندران براساس آمارهای دریافتی در روزهای گذشته برای دریافت نسخه واکسن آنفلوآنزا افزایش چشمگیری داشته است ، اما برای پیمایش و رصد بیماری ها وقتی که با بیماران تحت پوشش تماس گرفته می شود می گویند که واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه نتوانستند پیدا کنند و نسخه شان تبدیل به واکسن نشده است.

دکتر یاسر قزوینی افزود : توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوآنزا باعث سردرگمی مردم شده است که باید برای رفع این چالش اقدامات لازم صورت گیرد. از سوی دیگر قیمت واکسن آنفلوآنزا هم بسیار چشمگیر است چراکه یک دُز واکسن آن ۲۲۳ هزار تومان است که بسیاری از خانوارها توان پرداخت چنین پولی برای دریافت واکسن را ندارند.

این نماینده پزشکان خانواده شهری مازندران از دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواست تا نسبت به رفع کمبود و تعدیل قیمت واکسن آنفلوآنزا پیگیری های لازم را با وزارت بهاشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهد.

سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا

بررسی می‌کنیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت و گو با ایرنا گفت: در یک ماه گذشته ۱۷ هزار و ۷۶۰ دُز واکسن آنفلوآنزا در بین داروخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران توزیع شد و دانشگاه علوم پزشکی بابل هم ۲ هزار و ۲۴۰ دُز از این نوع واکسن را در داروخانه های تحت پوشش خودش توزیع کرد.

دکتر محمدرضا شیران با اظهار این که تقاضای واکسن آنفلوآنزا در استان مازندران چندان زیاد نیست اما به نسبت تقاضا تلاش شد که واکسن در اختیار داروخانه های استان قرار گیرد. افزود : باتوجه به شلوغی داروخانه ها در روزهای گذشته برای دریافت واکسن، پیگیری های لازم برای افزایش سهمیه واکسن آنفلوآنزا انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه باتوجه به رعایت قابل توجه دستورالعمل های بهداشتی، در ۲ سال گذشته آنفلوآنزا در مازندران شایع نبود و در سال جاری هم آماری از شیوع این بیماری در استان گزارش نشده است ، گفت: اما مردم برای پیشگیری و جلوگیری از ویروس آنفلوآنزا نیازمند تزریق واکسن هستند که به طور حتم به میزان تقاضا، افزایش دُزهای بیشتر این واکسن را پیگیری خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا