320هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان زیر کشت گندم می‌رود


320هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان زیر کشت گندم می‌رود

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در سال زراعی جاری 320هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم می‌رود.

جواد تاراسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان سطح زیرکشت ۱۸ هزار هکتار اراضی آبی و مابقی به صورت دیم است.

وی اظهار داشت: بذر مورد نیاز کشت گندم در استان چه به صورت بذر گواهی شده و چه به صورت بذر خود مصرفی که اغلب کشاورزان از آن بهره مند هستند در استان تامین است و کمبودی در این خصوص نداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کود مورد نیاز کشاورزان استان نیز به طور کامل تامین شده است، گفت: ارائه کود "ازته" مشروط به ارائه کود " پتاس" و " فسفره" است چون این کودها اگر در کنار هم مصرف شوند، عملکرد بالا می رود.

به گزارش ایرنا، کشت گندم در استان زنجان از اوایل مهر آغاز شده و تا نیمه آبان ادامه دارد.

سال زراعی گذشته نیز بیش از ۳۰۸ هزار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفت.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان میزان گندم تولید شده در استان در سال زراعی گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن بود که به دلیل کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی، این میزان کمتر از نیمی از گندم تولید شده در سال‌های گذشته بود.

تاراسی به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: زنجان جزو ۱۵ استان کشور است که قرار است در سال زراعی جاری این طرح در آنها عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها استان به منظور افزایش میزان تولید و تثبیت آن در واحد سطح، اجرا می‌شود، افزود: از امتیازات این طرح برای کشاورزان، ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت خرید ادوات کشاورزی، برخورداری از یارانه کود و بذر و همچنین بهره مندی از بیمه یارانه‌دار محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایرنا استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتن ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است.

بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403