بارقه امید صنعتگران استان سمنان در دولت سیزدهم


بارقه امید صنعتگران استان سمنان در دولت سیزدهم

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان شامگاه یکشنبه در نشست با فعالان اقتصادی این استان مشکلات آنان را شنید تا حل آن را در دستور کار آینده قرار دهد و فعالیت دولت سیزدهم بارقه‌ای از امید برای صنعتگران سمنانی باشد.

به گزارش ایرنا، به وضوح بزرگترین چالش و دغدغه کنونی کشور، اقتصاد و معیشت مردم است. در این بین سرمایه گذاران بخش خصوصی نقش بزرگ و پررنگی در حل این دغدغه دارند. از این رو شنیدن مشکلات و موانع فعالیت آنان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

استاندار سمنان شامگاه یکشنبه با فعالان اقتصادی این استان در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان دیدار کرد تا مشکلات و دغدغه های آنان را بشناسد.

پرداختی صندوق بیمه به کشاورزان خسارت دیده بسیار کم است

عضو هیات مدیره انجمن انگور شاهرود در این نشست ابراز داشت: کشاورزان با وجود زلزله خاموش آسیب زیادی متحمل شدند اما هیچ حمایتی از آنان نشد.

محمدرضا جعفری گفت: پرداختی صندوق بیمه بسیار پایین‌تر از ضرر ماست و بیشتر به صدقه شباهت دارد.

وی افزود: تامین آب و برق و گاز برای خانه‌های کارگری به دلیل بی سند بودن زمین ها مشکل است و به همین دلیل فضا برای استقرار شبانه‌روزی مناسب نیست در غیر این صورت می‌توانستیم نیاز تخم مرغ و مرغ ۱۰ روستا را تامین کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن انگور شاهرود گفت: کمبود آب در شهرستان شاهرود بسیار شدید است و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

جعفری بیان کرد: از ۲ سال گذشته فرودگاه شاهرود تعطیل است و صادرات با مشکل مواجه شده است و تسهیلات بانک‌ها به کشاورزان مناسب نیست.

بارقه امید صنعتگران استان سمنان در دولت سیزدهم

صادرات استان سمنان ۴۱ درصد افزایش یافت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس انجمن پلیمر کشور نیز در این نشست ابراز داشت: در جنگ اقتصادی ساز و کار شرایط عادی جوابگو نیست.

سعید ترکمان دهنوی بیان کرد: در ۶ ماهه گذشته با وجود تمام مشکلات صادرات استان سمنان نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت.

وی افزود: حجم تولید بسیاری از واحدهای تولیدی نسبت به ۶ ماه قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است.

جلسات متعدد نتیجه بخش نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و گروه تولیدی شیرین نوین خاورمیانه نیز ابراز داشت: تا زمانی که نتیجه مصوبات یک جلسه حاصل نشده است، جلسه بعدی تشکیل نشود زیرا در این صورت جلسات بی ثمر خواهد بود.

امیرحسین شقاقی بیان کرد: در کشور ما شایسته سالاری به طور درست وجود ندارد اما می‌توان شایسته‌سالاری را در استان سمنان گسترش بیشتری داد.

وی افزود: مصوبات حمایتی برای واحدهای صنعتی است که عملکرد خوبی ندارند و واحدهای با عملکرد خوب و در حال توسعه تشویق نمی‌شوند.

شقاقی گفت: قوانین کشور ما مشکل ندارد اما اجرای آن با مشکل مواجه است و زمینه را برای انگیزش واحدهای صنعتی برای توسعه کار و فعالیت نمی‌دهد.

کمبود نیروی کار توانمند در استان سمنان احساس می‌شود

مدیرعامل شرکت رنگرزی و چاپ حریر نیز گفت: صنعت نساجی در بسیاری از کشورهای دنیا سخت و زیان‌آور نیست اما در کشور ما هنوز این نگاه وجود دارد.

عباس سرشارزاده بیان کرد: استان سمنان کم جمعیت است و با کمبود نیروی کار توانمند مواجه هستیم و تعداد زیادی از نیروهای کار از استان های شمالی تامین می شود.

وی افزود: بسیاری از کارگران خبره با بهره‌گیری از قوانین سخت و زیان‌آور موفق می‌شوند مجوز بازنشستگی زودهنگام بگیرند و زمانی که هنوز توانایی کار دارند، کار را ترک می‌کنند.

روابط جهانی گسترده از اصول اولیه اقتصاد است

مدیرعامل گروه تولیدی اریس سازه پارسیان – سناتور نیز بیان کرد: تا چند سال گذشته مشکلات صنعت در حوزه استانی خلاصه می شد اما اکنون آن مشکلات کمرنگ شده است و کشور درگیر مشکلات دیگری شده است.

علی افسریان بیان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ سرمایه گذاری زیادی در اکثر صنایع انجام شد اما در دهه ۹۰ حجم سرمایه گذاری پایین بود.

وی افزود: حجم اقتصاد کشور کوچک شده یعنی هم عرضه و هم تقاضا کاهش یافته است و واحدهای صنعتی زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تکلیف بخش خصوصی مشخص نیست اگر قرار است فعالیت ارتقا یابد، لازم است روابط جهانی گسترش یابد در غیر این صورت ممکن نیست و این از اصول اولیه اقتصاد است.

بارقه امید صنعتگران استان سمنان در دولت سیزدهم

حفظ وضعیت موجود صنایع استان سمنان در اولویت باشد

استاندار سمنان گفت: در جنگ اقتصادی، پیش از ارتقاء، حفظ داشته‌های کنونی حائز اهمیت است بنابراین در حد توان برای پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال تلاش شود.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه ۱۴۷ واحد تعطیل در استان سمنان وجود دارد ابراز داشت: با تعطیلی این واحدها سه هزار و ۸۰۰ کارگر بیکار شدند.

وی افزود: کارگری که ناگهان بیکار می‌شود، آسیب‌های بیشتری نسبت به کسی که از ابتدا بیکار بوده متحمل می‌شود زیرا برای زندگی خود برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر شغل و درآمد خود داشته که اکنون از بین رفته است.

استاندار سمنان گفت: در حال حاضر تنها ۵۶ درصد از واحدهای صنعتی استان سمنان به صورت سه شیفت و با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

هاشمی با بیان اینکه در استان سمنان دغدغه امنیت وجود ندارد گفت: سلامت و معیشت مردم در اولویت است و واحدهای صنعتی نقش مهمی در تامین معیشت مردم استان دارند.

وی افزود: با رونق واحدهای صنعتی، آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از این آسیب‌ها بر اثر فقر ایجاد می‌شود.

استاندار سمنان گفت: مهمترین معضل کنونی استان سمنان کم آبی است که دامن صنایع را نیز گرفته است و استفاده صنایع از پساب تصفیه شده در شرایط کنونی کارگشا است.

هاشمی ابراز داشت: ۴۶ واحد صنعتی استان سمنان در تملک بانک قرار دارد که از این تعداد، ۲۴ واحد در تملک بانک‌های خارج از استان است که حل مشکل آن‌هخا تلاش بیشتری می‌طلبد.

استاندار سمنان گفت: از فعالان اقتصادی استان سمنان به منظور شناسایی و حل مشکلات صنعت بهره‌گیری شود و واحدهای صنعتی راکد کمک و واحدهای صنعتی فعال تشویق شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید