ناقوس هشدار موج ششم کرونا برای گیلانی‌ها


ناقوس هشدار موج ششم کرونا برای گیلانی‌ها

رشت- ایرنا - شیوع ویروس مهاجم کرونا پس از افت و خیزهای دو ساله در قالب موج های پنجگانه، بواسطه بی تفاوتی های عمومی ناشی از کاهش آمار ابتلا و تداوم روند واکسیناسیون و باور غلط اتمام بیماری، این روزها در اضطراب جریان گیری موج ششم در گیلان آرامش بسیاری از دغدغه مندان را سلب کرده است.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا از ۱۹ ماه گذشته تاکنون در پنج موج نفس گیر افراد زیادی را غافل گیر کرد، بسیاری را به این بیماری دردناک مبتلا و جان بسیاری از هموطنان را گرفت. این اپیدمی مرگبار در آخرین خیز خود در موج پنجم نسبت به موج های دیگر خروشان تر ظاهر شد، آمارها نشانگر اینست که ویروس کرونا در موج آخر تعداد بیشتری را راهی بیمارستان ها کرد، افراد زیادتری به دلیل ابتلا به به آن در منزل بستری شدند و عزیزان بیشتری از دنیا رفتند.

اگر چه تقریبا از یک ماه گذشته تاکنون موج پنجم بیماری کووید ۱۹ فروکش کرده و آمارهای ابتلا و مرگ و میر رو به کاهش است اما نگرانی ها بابت بی توجهی و سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد موضوعی که کارشناسان بهداشتی در گیلان طی روزهای اخیر نسبت به این مهم هشدار می دهند.

کرونا در گیلان مانند سایر استان های کشور در موج پنجم خروشان تر ظاهر شد، از ابتدای تیرماه امسال به مدت ۲ ماه آمار بیماران کرونایی در این استان روز به روز بیشتر می شد، تخت های بیمارستان مملو از بیماران شده بود و صحنه هایی دردناکی از غافل گیری کرونا مشاهده می شد.

در موج پنجم نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری شدند که نسبت به چهار خیز قبلی بی سابقه بود اما با توجه جدی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا، تقریبا از اوایل شهریور ماه آمارها نشانگر سیر نزولی مبتلایان بستری در بیمارستان ها است، بر اساس آخرین آمار تا روز گذشته ۳۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

فاصله‌گیری از فاصله‌گذاری

اگر چه آمارها از اوایل شهریور ماه نزولی شده اما تقریباً از هفته گذشته آمار بیماران بستری در بیمارستان ها ثابت مانده، و حتی در برخی روزها در حال افزایش بوده است. تجربه موج های گذشته کرونا نشان می دهد که هر بار مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجهی کرده و سهل انگار بودند، کرونا خروشان ظاهر شد و غافل گیر کرد و بر عکس هر بار مردم پروتکل ها را جدی گرفتند، این بیماری عقب نشینی کرد.

رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار و ابتلا به کرونا شرط لازم برای دوری بیماری کووید ۱۹ از همه مردم است، جمله ای که از ابتدای شیوع این بیماری بارها توسط کارشناسان بهداشتی گفته شد اما باز عده ای نسبت به این توصیه ها بی توجه هستند.

این روزها بار دیگر بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارچه ها و بازارهای محلی گیلان کاملا مشهود است، با کاهش آمارهای مبتلایان به کرونا پروتکل های بهداشتی نیز در استان نزولی شده و عده ای از مردم نسبت به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا سهل انگاری می کنند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز یکشنبه درباره رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با بیان اینکه میزان پروتکل ها هفتگی محاسبه می شود به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آخرین آمار «هفته سوم مهر» میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی ۷۷ درصد است.

مهدی جواهر شناس اظهار داشت: این میزان از رعایت پروتکل های بهداشتی شامل بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه هوا از سوی متصدیان در اماکن عمومی سرپوشیده تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی است.

وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل استفاده از ماسک به نسبت سایر موارد توصیه های بهداشتی کمتر است، گفت: استفاده از ماسک نزدیک ۶۳ درصد است.

جواهر شناس افزود: اگر چه میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته سوم مهر نسبت به هفته قبل از آن تغییرات چشمگیری نداشت اما نسبت به دوران پیک کرونا در ماه گذشته کمی کاهش یافته است. به نظر می رسد که این کاهش به دلیل عادی انگاری مردم به خاطر واکسیناسیون و دیگر عوامل باشد.

علاوه بر این ها با فروکش کردن موج پنجم کرونا و سرعت واکسیناسیون مسافرت ها در خطه گردشگرپذیر گیلان نیز بیشتر شده است، براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان طی تعطیلات اخیر افزون بر ۳۶۵ هزار دستگاه خودرو وارد این استان شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل از آن ۳۶ درصد افزایش داشت.

خودداری از مسافرت ها توصیه مهمی که کارشناسان بهداشتی برای پیشگیری از انتشار و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بارها بر آن تاکید داشته و دارند، آنان می گویند که در مسافرت ها مواردی از جمله رعایت فاصله فیزیکی و شست و سوی مرتب دست ها آنطور که باید رعایت نمی شود که این مهم دلیلی برای انتشار بیماری است.

اگر چه رنگ قرمز و نارنجی در نقشه رنگ بندی کرونایی گیلان مشاهده نمی شود و این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد اما بر اساس اعلام ارزیابی نرم افزار ماسک در شامگاه گذشته، گیلان این هفته شاهد ثبات در رنگ بندی کرونایی است.

هم اکنون ۲ شهرستان املش و رضوانشهر همانند هفته گذشته در وضعیت آبی کرونایی هستند و بقیه شهرستان شامل رودسر، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رودبار، تالش، آستارا، لنگرود، صومعه سرا، لاهیجان، سیاهکل، شفت، ماسال، فومن، بندرانزلی در رنگ بندی زرد قرار دارند.

موج بعدی در کمین عادی انگاران

کارشناسان بهداشتی و پزشکان استان گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کنار واکسیناسیون از عادی انگاری مردم ابراز نگرانی می کنند و می گویند: اگر به پروتکل ها بی توجهی شود و مردم سهل انگار باشند موج بعدی کرونا دور از انتظار نیست.

علی غریب یکی از پزشکان به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان مورد تاکید است، گفت: همه ما باید در مورد عمل به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا احساس مسئولیت کنیم.

وی اظهار داشت: اگر چه واکسیناسیون سرعت گرفته اما باید به این مهم توجه جدی شود که رعایت توصیه های بهداشتی در کنار واکسیناسیون ضروری است.

این پزشک خاطر نشان کرد: رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از مسافرت ها و تجمعات از جمله پروتکل هایی است که عمل به آن برای دوری از کرونا اهمیت بسزایی دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: اگر چه تزریق واکسیناسیون با شتاب در گیلان در حال انجام است اما دریافت واکسن کرونا دلیلی برای عدم رعایت توصیه های بهداشتی نیست.

دکتر فردین مهرابیان اظهار داشت: از همه مردم چه کسانی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند و چه افرادی که تاکنون واکسن نزده اند درخواست می شود که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند، از عادی انگاری بیماری بپرهیزند و در مکان های مختلف از جمله اماکن عمومی شیوه نامه های بهداشتی را با دقت رعایت کنند.

وی با بیان نگرانی در مورد بی توجهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و مسافرت ها، افزود: برای جلوگیری از خیز بعدی بیماری کووید ۱۹ همه باید دستورالعمل های بهداشتی را در کنار واکسیناسیون رعایت کنند.

به خاطر بسپاریم که کرونا تمام نشده هر روز شاهد آمارهای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ عزیزان خانواده ها هستیم، همچنین به این مهم نیز توجه کنیم که واکسیناسیون شرط لازم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است اما کافی نیست، پس بیاییم در کنار واکسیناسیون رعایت توصیه های بهداشتی را جدی بگیریم تا موج بعدی کرونا غافلگیرنمان نکند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام