نقد و بررسی پرتره کودک در انجمن عکاسان کانون سمنان


نقد و بررسی پرتره کودک در انجمن عکاسان کانون سمنان

چهاردهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع «مجموعه‌عکس و نقد پرتره کودک» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهاردهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند»، برگزار شد و مخاطبان با چگونگی و چرایی مجموعه‌عکس و نقد عکس، آشنا شدند.

آقایی با اشاره به مطالب جلسه‌ی پیشین، اظهار داشت: عوامل مهمی مبنی بر «روایت درست و منطقی»، «ارتباط میان عکس‌ها»، «چیدمان درست»، «یکدستی فرم» و «شروع و پایان مناسب» در تهیه یک مجموعه‌عکس وجود دارد و بایست یک ارتباط منطقی با یک‌دیگر داشته باشد و در یک چیدمان درست قرار گیرد و عکس ابتدایی و پایانی آن از قبل مشخص شده باشد.

وی در ادامه افزود: برای ساخت یک مجموعه‌عکس به سه روش عمل می‌کنیم یا از یک موضوع واحد پی‌درپی در زمان‌های مختلف عکس بگیریم یا در یک شهر و مکان مشخص، موضوع واحدی را بررسی کنیم یا از یک موضوع واحد از جنبه‌ها و جهت‌های مختلف، عکس بگیریم.

آقایی یادآور شد: بیش‌ترین کاربرد مجموعه‌عکس در عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم است و در عکاسی مفهومی و هنری هم استفاده می شود.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با ارائه‌ی چند قطعه عکس، کاربرد دیگر مجموعه‌عکس را در مقاله‌های تصویری، عنوان و خاطرنشان کرد: عکاس مانند یک پژوهشگر، موضوعی را انعکاس می‌دهد و جنبه‌ی پژوهشی عکس بیش‌تر از بُعد خبری آن است و در داستان تصویری هم عکاس در پی این است تا بخش‌هایی که اتفاق در آن افتاده، نشان دهد و جنبه‌ی خبری آن، آنی و فوری نیست؛ بلکه عکاس انتخاب می‌کند کدام بخش اتفاق را نشان دهد و مانند داستان، دارای نقطه‌ی شروع، نقطه‌ی پایان، گره، اوج و فرود و روایت‌گری در آن بسیار مهم است.

آقای تأکید کرد: فرق داستان تصویری با گزارش خبری در این است که عکاس، انتخاب‌شده عکس‌ها را می‌چیند و ماجرای داستان را هدایت می‌کند و امروزه، عکس‌ها مانند گذشته صرفاً در قالب چاپ عکس در روزنامه و کتاب و... نیست؛ بلکه به روش مالتی‌مدیا در قالب کلیپ همراه با متن و موسیقی و... ارائه می‌شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش کاربرد دیگر مجموعه‌عکس را در آثار هنری از یک عکاس آلمانی به نام باربارا پرابست اشاره و اظهار کرد: این عکاس هنری تمامی عکس‌هایش را در یک صفحه و قاب چیده و نمایش می‌دهد.

آقای در ادامه افزود: یک نمونه‌ی دیگر از مجموعه‌عکس، این است که از موضوعی واحد، پی‌درپی در بازه‌ی زمانی یکسانی، عکس بگیریم مانند عکس از افراد خانواده و توجه داشته باشیم مجموعه‌عکس فقط این نیست که موضوع مشترک داشته باشد؛ بلکه بایست یک روایتی این عکس‌ها را به هم وصل کند و نقطه‌ی شروع و پایان درستی داشته باشد و از نظر ظاهری و بصری هم عکس‌های مجموعه با هم شباهت داشته باشند.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان تأکید کرد: در عکاسی پرتره، سوژه خیلی‌مهم و به‌ویژه در عکاسی کودک، بهترین زمان، وقتی است که کودک در خواب است و بایست دقت داشت از شخصی که عکس گرفته می‌شود مهم‌ترین قسمت چهره، چشم‌های سوژه است که مانند پنجره‌ی روح و ذهن انسان است.

گفتنی است، در بخشی از این جلسه، عکس‌های اعضای انجمن با موضوع پرتره کودک از سوی اعضا و مربیان، نقد و بررسی شد.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهاردهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند»، برگزار شد و مخاطبان با چگونگی و چرایی مجموعه‌عکس و نقد عکس، آشنا شدند.

آقایی با اشاره به مطالب جلسه‌ی پیشین، اظهار داشت: عوامل مهمی مبنی بر «روایت درست و منطقی»، «ارتباط میان عکس‌ها»، «چیدمان درست»، «یکدستی فرم» و «شروع و پایان مناسب» در تهیه یک مجموعه‌عکس وجود دارد و بایست یک ارتباط منطقی با یک‌دیگر داشته باشد و در یک چیدمان درست قرار گیرد و عکس ابتدایی و پایانی آن از قبل مشخص شده باشد.

وی در ادامه افزود: برای ساخت یک مجموعه‌عکس به سه روش عمل می‌کنیم یا از یک موضوع واحد پی‌درپی در زمان‌های مختلف عکس بگیریم یا در یک شهر و مکان مشخص، موضوع واحدی را بررسی کنیم یا از یک موضوع واحد از جنبه‌ها و جهت‌های مختلف، عکس بگیریم.

آقایی یادآور شد: بیش‌ترین کاربرد مجموعه‌عکس در عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم است و در عکاسی مفهومی و هنری هم استفاده می شود.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با ارائه‌ی چند قطعه عکس، کاربرد دیگر مجموعه‌عکس را در مقاله‌های تصویری، عنوان و خاطرنشان کرد: عکاس مانند یک پژوهشگر، موضوعی را انعکاس می‌دهد و جنبه‌ی پژوهشی عکس بیش‌تر از بُعد خبری آن است و در داستان تصویری هم عکاس در پی این است تا بخش‌هایی که اتفاق در آن افتاده، نشان دهد و جنبه‌ی خبری آن، آنی و فوری نیست؛ بلکه عکاس انتخاب می‌کند کدام بخش اتفاق را نشان دهد و مانند داستان، دارای نقطه‌ی شروع، نقطه‌ی پایان، گره، اوج و فرود و روایت‌گری در آن بسیار مهم است.

آقای تأکید کرد: فرق داستان تصویری با گزارش خبری در این است که عکاس، انتخاب‌شده عکس‌ها را می‌چیند و ماجرای داستان را هدایت می‌کند و امروزه، عکس‌ها مانند گذشته صرفاً در قالب چاپ عکس در روزنامه و کتاب و... نیست؛ بلکه به روش مالتی‌مدیا در قالب کلیپ همراه با متن و موسیقی و... ارائه می‌شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش کاربرد دیگر مجموعه‌عکس را در آثار هنری از یک عکاس آلمانی به نام باربارا پرابست اشاره و اظهار کرد: این عکاس هنری تمامی عکس‌هایش را در یک صفحه و قاب چیده و نمایش می‌دهد.

آقای در ادامه افزود: یک نمونه‌ی دیگر از مجموعه‌عکس، این است که از موضوعی واحد، پی‌درپی در بازه‌ی زمانی یکسانی، عکس بگیریم مانند عکس از افراد خانواده و توجه داشته باشیم مجموعه‌عکس فقط این نیست که موضوع مشترک داشته باشد؛ بلکه بایست یک روایتی این عکس‌ها را به هم وصل کند و نقطه‌ی شروع و پایان درستی داشته باشد و از نظر ظاهری و بصری هم عکس‌های مجموعه با هم شباهت داشته باشند.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان تأکید کرد: در عکاسی پرتره، سوژه خیلی‌مهم و به‌ویژه در عکاسی کودک، بهترین زمان، وقتی است که کودک در خواب است و بایست دقت داشت از شخصی که عکس گرفته می‌شود مهم‌ترین قسمت چهره، چشم‌های سوژه است که مانند پنجره‌ی روح و ذهن انسان است.

گفتنی است، در بخشی از این جلسه، عکس‌های اعضای انجمن با موضوع پرتره کودک از سوی اعضا و مربیان، نقد و بررسی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس