در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟


در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟

نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی عصر گذشته با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد. اولین نشست رسمی کمیسیون ویژه طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی عصر گذشته برگزار شد تا تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت اینترنت کشور شکلی جدی‌تر به خود بگیرد. این جلسه با حضور محمدباقر قالیباف، […] نوشته در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با...

اولین نشست رسمی کمیسیون ویژه طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی عصر گذشته برگزار شد تا تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت اینترنت کشور شکلی جدی‌تر به خود بگیرد. این جلسه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی همراه بود.

البته گفتنی است پیش از این یک جلسه مقدماتی برای تعیین ترکیب هیئت‌رئیسه این کمیسیون تشکیل شده بود و با برگزاری این جلسه، کمیسیون از جهت قانونی شکل رسمی به خود گرفت.

اینجا بخوانید: صیانتی‌ها علیه اینترنت | ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت چه می‌گوید؟

امروز هر سلیقه و گرایشی از اینترنت استفاده می‌کند

رئیس مجلس در این جلسه با اشاره به اهمیت فضای مجازی تأکید کرد: «امروز فضای مجازی وارد فضای حقیقی زندگی مردم در ابعاد مختلف، چه در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، حوزه مسائل علمی و حوزه مسائل اقتصادی شده است. لذا حتماً همه ما باید توجه داشته باشیم که به عنوان نماینده مردم این فضا و محیط را در بستری امن و توأم با اطمینان خاطر برای استفاده مردم فراهم کنیم.»

نماینده مردم تهران به اهمیت فضای مجازی در امر آموزش اشاره کرد و ادامه داد که فضای مجازی از مقطع مهدکودک تا تحصیلات تکمیلی را دربرگرفته است. در حوزه کسب‌وکار نیز به همین شکل بوده و اولویت کار با فضای مجازی در شرایط کرونایی است، به همین دلیل دقت در قانون‌گذاری در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است.

در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟

در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «امروز جوانان و نوجوانان ما با هر سلیقه و گرایش، از جوانی که در فضای مجازی موسیقی کره‌ای را دنبال می‌کند تا جوان و نوجوانی که در همین فضا آموزش قرآن و برنامه‌های دینی و مذهبی را پیگیری می‌کند، همه و همه با فضای مجازی سروکار دارند و اوقات فراغت خود را در این فضا می‌گذرانند. به همین دلیل باید در حوزه قانون‌گذاری به این مسائل توجه داشته باشیم.»

وی به ظرفیت قانون اساسی در اصل ۸۵ اشاره کرد و گفت: «برای مسائل مهم و حیاتی که نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، قانون اساسی ظرفیتی را پیش‌بینی کرده است تا از این طریق با کار کارشناسی و مطالعات بسیار، طرحی بررسی و تصویب شود.»

اینجا بخوانید: اصل 85 قانون اساسی چیست؟ | چرا نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق این اصل رأی دادند؟

نماینده مردم تهران تأکید کرد: «جریان‌های تخریبی در این میان به راه افتاد که مجلس قصد دارد پشت درهای بسته قانون‌گذاری کند. مگر می‌شود پشت درهای بسته یکی از اصول قانون اساسی را اجرایی کرد؟ البته در همین قانون اساسی جلسات غیرعلنی نیز برای مجلس پیش‌بینی شده است، اما به دلیل این جوسازی‌ها باید عنوان کنم که امروز شاهد حضور بخش‌های مختلف کارشناسی مجلس از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی و آموزشی در این کمیسیون هستیم که هریک متخصصین حوزه‌های خود بوده و مطمئنم که این طرح با دقت و توجه شکل خواهد گرفت.»

حتماً از ذی‌نغعان دعوت شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند کار این کمیسیون خطاب به اعضای آن گفت: «وقت لازم را بگذارید و در جلسات اولیه تمام ذی‌نفعان با اختصاص وقت کافی به کمیسیون دعوت شوند و مباحث آن‌ها شنیده شود. ابتدا نخبگان، اصناف، متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه را دعوت کنید و مباحث آن‌ها را بشنوید؛ زیرا بخشی از آن‌ها با این طرح آشنا نیستند و موضوعاتی را مطرح می کنند که در طرح مذکور وجود ندارد.»

قالیباف تصریح کرد: «در بسیاری از وظایف فضای مجازی که مربوط به فضای کسب‌وکار مردم است، آن‌گونه که باید عمل نشده و ضعف‌هایی داشته‌ است. در این حوزه جرم‌انگاری و کلاهبرداری تا تولید ثروت و رونق کسب‌وکار باید مورد توجه قرار بگیرد. نباید قانونی تصویب شود که بین قوا تداخل ایجاد کند، زیرا رفت و برگشت قانون مصوب بین شورای نگهبان و مجلس زمان‌بر است.»

رئیس قوه مقننه ادامه داد: «در این طرح باید به این موضوع توجه کنیم که چارچوبی که می‌نویسیم متناسب با تغییرات فضای مجازی باشد، قانون‌گذار ساختارهای لازم را تعبیر کند تا با اختیارات خود همراه با جامعه و تغییرات حرکت کند و اگر ضرورت داشت در قانون تجدیدنظر شود. یکی از ویژگی‌های اصل 85 قانون اساسی این است که قانون تصویب شده می‌تواند به صورت موقت اجرا و برای دائمی شدن در صحن مجلس تصویب شود.»

پخش جلسات کمیسیون طرح صیانت از صداوسیما

وی افزود: «یکی از موضوعات مهم، مدیریت ترافیک شبکه است. افراد حاضر در این کمیسیون مشترک، متخصص هستند و با نظر نخبگان این حوزه کار را پیش می‌برند. از اعضای این کمیسیون درخواست می‌کنم نشست‌های کمیسیون سر وقت و با حضور تمام اعضا تشکیل شود، زیرا طبق آیین‌نامه باید 16 نفر در جلسه حاضر شوند و برای تصویب به دو سوم آراء نیاز داریم. پس با حضور فعال، منضبط و داشتن حوصله، کار را پیش ببرید و اگر موضوعی وجود داشت، من نیز کمک لازم را ارائه می‌کنم. رسانه‌ها نیز اطلاعات لازم را ارائه کنند و صداوسیما می‌تواند همانند امروز جلسات را پخش کند.»

قالیباف از سخنگوی کمیسیون خواست که اطلاعات را صحیح، دقیق و به‌جا منتشر کند و عنوان کرد: «در جلسات بعدی نیز هر زمانی که هیئت‌رئیسه کمیسیون لازم بداند، حاضر می‌شوم.»

نمایندگان طرح چه گفتند؟

در ادامه این جلسه، رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی ضمن تشکر از حضور قالیباف در این جلسه، ابتدا به روند انتخاب اعضا و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون اشاره کرد و گفت: «بعد از رأی مجلس برای ادامه بررسی طرح مذکور در کمیسیون مشترک، اعضای کمیسیون مشترک جمعاً از ۱۰ کمیسیون انتخاب شدند، نمایندگان از کمیسیون اقتصادی، کمیسیون قضایی و حقوقی، برنامه و بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، فرهنگی، آموزش و تحقیقات، اجتماعی، جهش تولید، امنیت ملی و سیاست خارجی و شوراها در این کمیسیون مشترک حضور دارند.»

زهره الهیان نماینده مردم تهران نیز در خصوص اهمیت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: «عدم وجود قانون جامع در حوزه فضای مجازی حتی مسئله معیشت مردم را در این حوزه با مشکل مواجه کرده است و مردم نمی‌توانند پیگیر حقوق خود در فضای مجازی باشند، متأسفانه قانونی وجود ندارد که با اخلال‌گران این حوزه برخورد کند و به پیگیری حقوق متضرران بپردازد. این در حالی است که در سایر کشورها به صورت جدی با این اخلال‌گران برخورد می‌شود. اولویت اصلی دولت مسائل اقتصادی است و باید زمینه را در این کمیسیون مشترک به نحوی قانون‌گذاری کنیم که مردم بتوانند در این فضا مطالبات خود را پیگیری کنند.»

در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟

در نشست کمیسیون ویژه طرح صیانت با حضور قالیباف چه گذشت؟

غلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم تأکید داشت که باید از اقشار جامعه هدف دعوت کنیم تا همگان بتوانند نظرات خود را برای اعمال در این طرح ارائه کنند.

احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم نسبت به این مهم تأکید کرد و گفت: «ضروری است در جلسات کمیسیون اطلاع‌رسانی به خوبی صورت بگیرد. در جریان بررسی این طرح باید از نظرات بخش خصوصی و صاحب‌نظران به خوبی استفاده شود.»

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان گفت: «مردم باید بدانند این طرح در جهت تأمین منافع ملی و مصالح ملت ایران است. برای اینکه بتوانیم در تصویب این طرح به یک اجماع ملی برسیم، ضرورت داشت کمیسیون مشترک تشکیل دهیم تا با دعوت از فعالان بخش خصوصی و سایر حوزه‌ها این طرح مهم را در راستای احقاق حقوق مردم به تصویب برسانیم. با راه‌اندازی یک سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم در کمیسیون مشترک و با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم از روند کاری کمیسیون، هجمه‌ها علیه این طرح به پایان می‌رسد.»

غلامرضا نوری قزلجه سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی بیان کرد: «در نظر داریم تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد کنیم و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند را کاملاً از مدار بررسی‌ها خارج خواهیم کرد. تأکید داریم که سایر جلسات کمیسیون نیز به صورت شفاف و با حضور رسانه‌ها برگزار شود.»

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی و حسین نوش‌آبادی از اینکه چرا پیش‌تر طرح در اختیار نمایندگان قرار داده نشده است، انتقاد کردند.

جلسات بررسی طرح صیانت از این به بعد دوشنبه‌ها ۸ تا ۱۰ صبح و سه‌شنبه‌ها ۴ تا ۶ بعدازظهر برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی