کراس‌اوور ایکو با موتور +EF7 توربو می‌آید


کراس‌اوور ایکو با موتور +EF7 توربو می‌آید

موتور توربو EF7 پلاس نیز برای پلت‌فرم خودرو کراس‌اوور که از محصولات آتی ایران‌خودرو به شمار می‌رود، در نظر گرفته شده است. خانواده موتور سه‌استوانه نیز در حال تطبیق روی این پلت‌فرم است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل شرکت ایپکو از اجرای پروژه تطبیق موتور سه‌استوانه با پلت‌فرم محصول کراس‌اوور ایران‌خودرو خبر داد. مهدی رجبعلی با بیان این‌که بر روی پلت‌فرم خودرو تارا، از موتورهایی که در حال ارتقا هستند، استفاده خواهد شد، گفت: «موتور توربو EF7 پلاس نیز برای پلت‌فرم خودرو کراس‌اوور که از محصولات آتی ایران‌خودرو به شمار می‌رود، در نظر گرفته شده است. خانواده موتور سه‌استوانه نیز در حال تطبیق روی این پلت‌فرم است.»

تحقق اهداف نقشه راه توسعه موتورهای ایران‌خودرو در سه گام

رجبعلی با اشاره به نقشه راه توسعه موتورهای گروه صنعتی ایران‌خودرو، سه گام را در راستای تحقق اهداف این نقشه راه برشمرد و عنوان کرد: «گام اول، کاهش شمارگان موتورهای قدیمی است که از یک سال و نیم پیش آغاز شده و امسال نیز ادامه دارد. گام دوم، افزایش شمارگان در موتورهای به‌روزتری است که مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و فناوری بالاتری دارند، در کنار آن موتورهای موجود توسعه داده شده است و به تبع آن، طرح XU7 پلاس تعریف شد که در مرحله تولید انبوه قرار دارد. در این موتور، بهبود مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی را شاهد هستیم.» وی با اشاره به تعریف طرح موتور EF7 پلاس توسط ایران‌خودرو، تاکید کرد: «خانواده این موتور در حال ارتقاست و موتور اول و دوم آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. تولید انبوه موتور سوم نیز به سال ۱۴۰۱ موکول می‌شود.» مدیرعامل شرکت ایپکو، با بیان این‌که طرح TU5 پلاس بهره‌برداری و بر روی خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو نصب شده است، این اقدام را در راستای گام‌های میان‌مدت ایران‌خودرو در حوزه ارتقای موتور دانست. وی با بیان این‌که گام سوم و بلندمدت ایران خودرو در حوزه موتور، جایگزینی نسل جدید خانواده موتور ایران‌خودرو است که سمبل اصلی آن موتور سه‌استوانه است، اظهار کرد: «در این گام، ارتقای اصلی اتفاق خواهد افتاد و از نسل حاضر موتورها عبور می‌کنیم و به نسل‌های جدیدی می‌رسیم که در حال توسعه هستند و جایگزین موتورهای حاضر خواهند شد.»

تنوع و توسعه در خانواده پیشرانه EF7

شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوری‌های روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقا داده است. پیش از این؛ محمد نجات، مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF7 در این باره گفته بود: «پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) اجرا شده است.» وی هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF7 پلاس را ارتقای سطح آلایندگی از یورو۴ به یورو۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF7 دانست و افزود: «ارتقای موتور ملی توربو نیز در دستور کار قرار دارد. بر این اساس، توان و گشتاور موتور دست‌کم ۱۰درصد نسبت به موتور پرخوران جاری افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن سطح آلایندگی این موتور به یورو۵ خواهد رسید. نوع پرخوران نیز کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای TC7 را به دنبال خواهد داشت. استفاده از فناوری زمان‌بندی متغیر دریچه‌ها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوری‌های استفاده‌شده در این موتورها است. با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتورهای سری EF7 ایران‌خودرو به سطح آلایندگی یورو۶ نیز فراهم شده است.» بنابراین گزارش، موتور تنفس طبیعی EF7 پلاس در محصول سمند و سورن استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک، تارا و کراس‌اوور K125 را دارد.

پنج پیشرانه در خانواده موتور سه‌استوانه کم‌مصرف

بنابراعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، طراحی موتور سه‌استوانه نیز با فرآیند الگوبرداری از موتورهای متعدد به‌روز دنیا با فناوری‌های مختلف تزریق مستقیم بنزین از سال ۹۵ آغاز شده است. خانواده موتور سه‌استوانه کم‌مصرف با پنج محصول شامل دو پیشرانه تنفس طبیعی یک و ۱.۳ لیتری با فناوری تزریق سوخت درگاهی (PFI)، یک موتور از نوع ۱.۳ لیتری پرقدرت با فناوری توربوشارژ (TC) و تزریق درگاهی بنزین، یک پیشرانه با ظرفیت ۱.۳ لیتر به‌صورت پایه‌گازسوز با پاشش مستقیم بنزین به درون سیلندر و یک موتور ۱.۳ لیتری ۱۴۸ اسبی با بهره‌گیری از فناوری توربوشارژ و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) به‌عنوان پنجمین و قدرتمندترین محصول این خانواده خواهد بود که همگی تحت مالکیت معنوی شرکت ایران‌خودرو هستند. تولید قطعات اصلی این پیشرانه‌ها مانند بدنه و سرسیلندر و هم‌بندی آن‌ها نیز در شرکت ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان