با این 4 ویژگی سلامت روان دارید/ خودکشی در ایلام دردی مزمن و نیازمند جراحی بزرگ


با این 4 ویژگی سلامت روان دارید/  خودکشی در ایلام دردی مزمن و نیازمند جراحی بزرگ

استاد یار دانشگاه علوم پزشکی ایلام و رئیس مرکز آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار شاخصه سلامت روان داشتن حس سازگاری با شرایط خوب و بد زندگی،عملکرد مناسب در حیطه‌های مختلف شغلی،اجتماعی و خانوادگی،احترام و پذیرش دیگران و داشتن حس امیدواری و تلاش برای حل مشکلات است.

دکتر«فتح‌الله محمدیان» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت سلامت را، به‌زیستن و خوب‌زیستن تعریف می‌کند و چهار جنبه سلامت جسمانی،روانشناختی،اجتماعی و معنوی برای آن تعریف کرده و اگر شخصی در این چهار جنبه وضعیت خوبی داشته باشد می‌توان گفت فرد سالمی است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان و تاثیر آن بر سلامت جسم ، گفت:بعضی از مولفه‌های روانشناختی می‌توانند سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار دهند برای مثال فشار روانی، تورم و بالابودن شاخص های فلاکت علاوه بر سلامت روان بر سلامت جسم افراد نیز تاثیر می‌گذارند.

محمدیان تصریح کرد: چهار شاخصه سلامت روان داشتن حس سازگاری با شرایط خوب و بد زندگی،عملکرد مناسب در حیطه‌های مختلف شغلی،اجتماعی و خانوادگی،احترام و پذیرش دیگران و داشتن حس امیدواری و تلاش برای حل مشکلات است.

وی با بیان اینکه اگر شخصی این چهار شاخصه را داشته باشد می‌توان گفت از سلامت روانی برخوردار است، گفت:بیش از ۴۰۰کد بین‌المللی در حوزه اختلالات روانپزشکی وجود دارد که در همه سنین و با هرفرهنگی می‌توانند افرادی را مبتلا کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه یک مطالعاتی در حوزه سلامت روان در استان ایلام انجام شده است،گفت:به دلیل مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی،بالا بودن شاخص فلاکت و دوری از مرکز،استان ایلام نیازمند یک برنامه کلی از نظر سلامت روان است.

رئیس مرکز آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه به اعتقاد من استان ایلام در حوزه سلامت روان از نظر ملی نیازمند یک نگاه ویژه است، ادامه داد: اخیرا مطالعه‌ای بر روی افراد بالای ۱۵سال استان ایلام انجام شده است که نشان می‌دهد نرخ بیماری‌های روانی در استان ایلام بالاتر از شاخص کشوری است به طوری که از هر چهار نفر یک نفر دچار اختلال روانی است که رایج ترین این اختلالات اضطراب و افسردگی است.

محمدیان با توجه به اینکه وضعیت استان ایلام از نظر اقدام به خودکشی بسیار نگران کننده است، گفت: خودکشی در استان ایلام یک درد مزمن است که نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و آن جراحی داشتن یک برنامه جامع در حوزه سلامت روان خصوصا خودکشی است.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان خصوصا خودکشی، کارهایی در استان انجام شده اما باید بپزیریم این کارها اثرگذاری چندانی نداشته اند و یکی از دلایل بی اثر بودن این برنامه‌ها مقطعی بودن برنامه‌ها است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در زمینه طلاق جزء استان‌های آخر هستیم اما متاسفانه آمارهای خود استان نشان دهنده افزایش طلاق از سال۱۳۸۵به بعد است که بیشتر این طلاق‌ها در ۵سال اول زندگی و بین افراد تحصیل کرده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یکی دیگر از معضلات استان را خشونت‌های بین فردی اعلام کرد و گفت:اینجا هم نیازمند یک برنامه جامع هستیم که نیاید سلیقه‌ای و کوتاه مدت این برنامه‌ها اجرا شوند.

محمدیان بستر را برای توسعه سلامت روان استان فراهم دانست و گفت: یکی از این بسترها منابع انسانی بسیار خوب مانند روانپزشک و روانشناسانی هستند که در سطح ملی نیز فعالیت دارند،موسسه‌های سلامت روان و همگرایی مسولین از دیگر بسترهای فراهم شده در استان هستند.

وی ادامه داد: استان نیازمند یک دبیر خانه قوی برای تدوین یک برنامه عملیات محور حداقل ۵ ساله است که این دبیر خانه باید به صورت یک تیم از طرف مسولین،موسسه‌ها و کارشناسان باشد.

رئیس مرکز آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یکی از مشکلات خدمات روانشناسی را تحت پوشش نبودن این خدمات توسط بیمه دانست و گفت: مردم باید هزینه های زیادی برای دریافت این خدمات بپردازند که با توجه به بالا بودن شاخص‎‌های فلاکت استان پرداخت این هزینه‌ها برای اغلب مردم بسیار سنگین است.

محمدیان تصریح کرد: نیازمند آموزش همگانی در حوزه سلامت روان خصوصا در رسانه ملی هستیم که دراین برنامه‌ها هم باید محدودیت‌ها برداشته شوند و هم باید چهره‌های جدید مطرح شوند.

وی باتوجه به اینکه در همه مراکز بهداشتی استان خدمات سلامت روان توسط کارشناسان ارائه می‌شود، گفت: در اثر آموزش‌ها و ارتقاء سطح تحصیلات،اکثر مردم بیمارهای روانی را می‌شناسند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته