نمایش جمجمه 9 میلیون ساله ماموت در موزه تنوع زیستی پردیسان


نمایش جمجمه 9 میلیون ساله ماموت در موزه تنوع زیستی پردیسان

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمجمه و عاج ماموت (ماستودونت) 9 میلیون ساله در مرکز تحقیقات دیرینه شناسی مراغه بازسازی و به موزه تنوع زیستی پارک پردیسان منتقل شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی افزود: طی اکتشافات در شمال روستای مردق شهرستان مراغه یک نمونه قطعه عاج سمت راست با طول ۲.۹ متر به دست آمد که از نظر طول و قطر شاخص بوده و جزء رکوردهای جهانی به شمار می آید و از نظر جنس به ماستودونت ها تعلق دارد همچنین معرفی و شناساندن این نمونه ارزشمند که جزو ذخائر دیرینه شناسی کشور محسوب می شود، تصمیم به بازسازی کامل جمجمه و عاج سمت چپ و ساخت ماکت از آن برای نمایش عمومی گرفته شد که با همکاری اداره کل استان آذربایجان شرقی و مرکز تحقیقات دیرینه شناسی مراغه به انجام رسید.

همچنین غلامرضا زارع رئیس اداره محیط زیست مراغه در ادامه خاطر نشان کرد: طی مطالعات و بررسی های انجام شده این نمونه از نظر جنس به ماستودونت ها و از نظر سن به دوران میوسن فوقانی تعلق دارد.

وی در مورد نحوه بازسازی این نمونه ارزشمند گفت: بر اساس فک زیرین به دست آمده از گونه مذکور و مقالات متعدد خارجی از جمجمه پایه ریزی شده و بر اساس عاج سمت راست به دست آمده، عاج سمت چپ نیز طراحی شد. قطعات عاج و جمجمه بر اساس زاویه های اصلی موجود در مقالات متعدد بر روی همدیگر قرار گرفته و نهایت سعی شده است بر اساس نمونه های اصلی رنگ کاری و آماده نمایش شود.

منطقه فسیلی مراغه به‌ علت داشتن فسیل علف‌خواران بزرگی چون ماستودونت و دینوتریوم از خانواده فیل ها، کرگدن و نخستی‌ها از شهرت جهانی برخوردار است.

ماموت با نام علمی: Mammuthus سرده‌ای از پستانداران گیاه‌خوار بزرگ و منقرض‌شده از خانواده فیل است. ماموت در آغاز دوره پلیوسن در حدود ۵ میلیون سال پیش به وجود آمد و تا حدود ۴۰۰۰ سال پیش نیز توانست به بقای خود ادامه دهد. ماموت در آمریکای شمالی، اروپا و شمال آسیا همانند سیبری می‌زیسته و بدنش از موهای بلند پوشیده بوده و عاج طویل و پیچداری داشته‌ است.

۱۳۵۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!