اقدام دوچرخه سواران گیلانی ناجی فک کاسپین مورد اقبال مردم


اقدام دوچرخه سواران گیلانی ناجی فک کاسپین مورد اقبال مردم

رشت – ایرنا – حرکت زوج دوچرخه سوار گیلانی با شعار «ناجی فک کاسپین باشیم» که رکاب‌زنی 503 کیلومتری خود را از رشت تا بندرترکمن آغاز کرده بودند مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، علی فلاح مهر هماهنگ کننده اقدام زوج یادشده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام بطور کاملاً خودجوش و تنها از طریق همراهی و یاری از ارتباطات محیط زیست دوستانه در حال انجام است تا آگاهی بخش توجه به محیط زیست و حمایت از گونه رو به انقراض فک کاسپین باشیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این اقدام مورد اقبال مردم شهرهای در مسیر قرار گرفته و این موضوع نشان دهنده علاقه مردم به حفظ محیط زیست است.

فلاح مهر ادامه داد: نوید بنی اسدی و سعیده جعفری زوج دوچرخه سوار گیلانی هستند که با شعار «ناجی فک کاسپین باشیم» رکاب‌زنی ۵۰۳ کیلومتری خود را از رشت تا بندر ترکمن آغاز کردند و امروز به رامسر می رسند.

وی گفت: این زوج گیلانی در مسیر تعریف شده با حمایت از گونه رو به انقراض فک کاسپین در ۶ شهرستان رودسر ، رامسر ، چالوس ، محمود آباد ، ساری و بندرترکمن توقف خواهند داشت.

اقدام دوچرخه سواران گیلانی ناجی فک کاسپین مورد اقبال مردم

اواخر شهریور ماه امسال پیداشدن لاشه فک های خزری در سواحل گیلان و مازندران خبرساز شد و رئیس نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان شمار لاشه فک های پیدا شده در سواحل استان را سه قلاده عنوان کرد و گفت: لاشه ٢ قلاده فک نر و یک قلاده فک ماده در سواحل شرق و غرب استان کشف شده است که متاسفانه به دلیل پوسیدگی بسیار قابل بررسی نیستند.

حسین علی نژاد با بیان اینکه از سال ۲۰۰۲ میلادی در حوزه تحقیق در زمینه فک خزری فعال است اظهار داشت: فک خزری تنها پستاندار دریاچه خزر است و به شدت در خطر انقراض قرار دارد و متاسفانه بارها و بارها لاشه این پستاندار در سواحل خزر دیده شده است.

رئیس نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این پستاندار اواسط زمستان در روسیه زادآوری دارد و در فصل تابستان بدلیل اینکه آب های جنوب دریاچه عمیق تر و خنک تر است به این سمت شنا می کنند.

علی نژاد ادامه داد: علت مرگ فک های خزری می تواند در اثر بیماری، برخورد با جسم سخت ، خفگی و یا گرفتار شدن در تور صیادان باشد.

عواملی مانند گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری، آلودگی های محیط زیست، برخورد با قایق ها و همچنین کشتار عمدی، شکار و ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و نیز کاهش ذخایر کیلکا به عنوان منبع غذایی این جانور زیبا از عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت فک های کاسپین یا خزری است.

فک خزری به عنوان یکی از کوچک ترین اعضای خانواده فک های دنیا در سال های اخیر با کاهش شدید جمعیت مواجه شده و در آخرین رده بندی جانوران در خطر نابودی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان یک گونه در خطر انقراض جهانی معرفی شده است.

جمعیت این گونه در حال انقراض که زمانی بیش از یک میلیون قلاده بود ، طی سه دهه اخیر به خاطر شکار بی رویه صیادان کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر بشدت کاهش یافت و به کمتر از یکصد هزار قلاده رسید.

فک های خزری در بهار و تابستان و پائیز بیشتر در آب های جنوبی و میانی دریای خزر از جمله ایران زندگی می کنند ولی برای زایمان به مناطق سرد در شمال دریای خزر عزیمت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی