حلیم گندم خانگی، صبحانه دلچسب پاییزی


حلیم گندم خانگی، صبحانه دلچسب پاییزی

حلیم یکی از صبحانه‌های خوشمزه است که در روز‌های پاییز و زمستان طرفدار‌های بیشتری دارد. حلیم گندم خاصیت‌های خیلی زیادی دارد که آن را یک صبحانه مقوی می‌کند.

حلیم گندم خانگی، صبحانه دلچسب پاییزی

مواد لازم


گندم پوست کنده ۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
پیاز برای گرفتن بوی گوشت ۱ عدد
شکر و روغن به اندازه کافی
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و دارچین به اندازه کافی


طرز تهیه حلیم گندم


مرحله اول
برای تهیه حلیم نذری خوشمزه ابتدا گندم‌های پوست کنده را داخل کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم. روی گندم‌ها را با آب پر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم یک شب خیس بخورند. بعد گندم‌های خیس خورده را آبکشی می‌کنیم و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت حلیم می‌ریزیم.

مرحله دوم
سپس ۶ لیوان آب نیز به گندم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم تا به مرور زمان گندم‌ها بپزند. وقتی جوش آمد به‌طور مداوم هر ۵ دقیقه یکبار آن را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. گوشت را نیز داخل قابلمه‌ای قرار می‌دهیم.

مرحله سوم
سپس تا یک بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و از وسط نصف می‌کنیم. آن را به گوشت اضافه می‌کنیم تا بوی زهم گوشت را بگیرد و کمی زردچوبه نیز روی گوشت می‌ریزیم.

مرحله چهارم
قابلمه را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا گوشت کاملا مغز پخت شود. گوشت پخته شده را داخل صافی قرار می‌دهیم. صبر می‌کنیم تا خنک شود. همین‌طور پیاپی گندم را هم می‌زنیم تا ته نگیرد.

مرحله پنجم
گوشت خنک شده را ریش ریش می‌کنیم. وقتی گندم کاملا پوره شده بود گوشت را به آن اضافه می‌کنیم. بلافاصله کمی نمک نیز می‌ریزیم. مدام آن را هم می‌زنیم. ۱ قاشق غذاخوری روغن نیز به مواد اضافه می‌کنیم. حرارت را ملایم می‌نماییم.

مرحله ششم
حرارت را ملایم کرده‌ایم، چون امکان ته گرفتن حلیم بیشتر می‌شود. می‌خواهیم آب اضافه حلیم تبخیر شود (البته دقت کنید همه آب حلیم نباید تبخیر شود، چون زمان سرد شدن حلیم سفت‌تر می‌شود) تا حلیم قوام یابد.

مرحله هفتم
حلیم قوام یافته را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم تا کمی از حرارت بیفتد و خنک شود و داخل ظرف مورد نظر می‌ریزیم و با شکر و دارچین آن را تزئین می‌کنیم البته می‌توانید کمی روغن نیز مجددا روی آن بریزید و با نان تازه نوش جان کنید.


گوشت مناسب حلیم


شاید برای خیلی از دوستان سوال باشد که از چه گوشتی برای پخت حلیم استفاده کنیم. برای اینکه حلیمی خوشمزه‌تر داشته باشیم بهتر است از گوشت گردن، سر سینه یا دنده گوسفندی استفاده کنیم. هر چقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد حلیم کشدار و خوشمزه‌تر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در