اشتباه‌های تکراری عامل وقوع موج‌های کرونا/ واکسن کرونا تا چه مدت ایمنی می‌دهد؟


اشتباه‌های تکراری عامل وقوع موج‌های کرونا/ واکسن کرونا تا چه مدت ایمنی می‌دهد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاکنون اشتباه‌هایی که در نحوه مدیریت کرونا رخ داده، تکراری بوده و با علم بر آن دوباره صورت گرفته است که این موضوع باعث بروز موج‌های بعدی شده است.

به گزارش مشرق، محمدرضا صالحی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در باره اینکه با توجه به افزایش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا، ولی محدودیت‌ها در حال برداشته شدن است، گفت: افزایش تعداد مبتلایان را تاکنون چندین بار تجربه‌ کرده‌ایم. یعنی دو سه هفته پس از فروکش کردن هر موج و در پی آن کاهش رعایت پروتکل‌ها ولی متأسفانه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و همچنین وارد شدن به موج بعدی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون همیشه اشتباهاتی که رخ داده، تکراری بوده و دوباره صورت گرفته است که بخشی از این اشتباهات تکراری به رفتارهای عملکردی و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازمی‌گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر چند با تلاش دولت قدرت گسترش واکسیناسیون بالا در جامعه مناسب بوده است، اما باید در نظر داشته باشیم که واکسیناسیون تا حدی از ابتلا به صورت بستری در موارد شدید جلوگیری می‌کند، لذا اگر رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد، صرف انجام واکسیناسیون سخت است بتوانیم میزان مبتلایان را کم کنیم.

صالحی ادامه داد: به هر صورت به اعتقاد من، پاشنه آشیل همه موضوعات مربوط به کرونا در کنار واکسیناسیون همگانی رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی است. به نظر اگر محدودیت‌ها با برنامه، همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت هوشمند و با دقت در ارائه آموزش‌ها باشد، می‌توان تعداد مبتلاها را به حداقل رساند.

وی افزود: لذا اگر به افرادی که خاطی هستند تذکرهای جدی داده شود، بسیار کمک‌کننده است تا علیرغم بازگشایی‌ها دچار مصیبت جدید نشویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان اثربخشی واکسن‌ها گفت: بسته به نوع واکسن و جمعیتی که مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند، همچنین موضوعاتی نظیر ژنتیک، اقلیم، سن و بیماری‌های زمینه‌ای میزان اثربخشی‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: اما نکته اساسی و مهم این است که پس از چند ماه از گذشت تزریق واکسن ایمنی رو به افول می‌رود.

صالحی افزود: به نظر بنده ایده‌های موجود کنونی نظیر تزریق واکسن هر ۶ تا ۸ ماه یک بار و افزودن واریانت‌های جدید به واکسن‌های بعدی موضوعی است تا بتوان به کمک آن از ابتلای بیشتر جلوگیری کرد.

وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که رفتار ویروس تغییر نکند و کماکان ابتلاهای مکرر در جمعیت‌های انسانی را داشته باشیم، ویروس در جهان ماندگار است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35