اسناد بالادستی و تکالیف برنامه ششم توسعه از ماموریت های منطقه آزاد است


اسناد بالادستی و تکالیف برنامه ششم توسعه از ماموریت های منطقه آزاد است

مولوی اسناد بالادستی و تکالیف برنامه ششم توسعه را از ماموریت های منطقه آزاد خواند و گفت: منطقه آزاد اروند به یک انسان با شرافت، متخصص و با برنامه نیاز دارد اما خلاف آن در این منطقه احساس می شد که همه مشکلات به مدیران سابق این سازمان باز می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید محمد مولوی» شب گذشته در نشست شورای اداری منطقه آزاد اروند که با حضور مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در سالن همایش های 200 نفره سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، خطاب به دبیر شورای مناطق آزاد کشور اظهار کرد: شما سر دوراهی قرار داریم یا با ما و مردم هستید یا با ما و مردم نیستید، منطقه آزاد اروند و سایر مناطق هرکدام یک سری ماموریت هایی دارند اما پشت سر ما یک کلمه صنعتی را حذف کردند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد تعاریفی دارد و مسئولیتش نیز مشخص است افزود: انتظار داریم دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور که فردی پرتوان هستند نگذارند کسی از حرمت، نجابت و صداقت شان استفاده کنند و دوباره افرادی را احیا کنیم که مردم آبادان را به بیچارگی رساندند و منطقه آزاد را قلک دزدی آنان بود.

وی تصریح کرد: خوزستانی ها همه سختی ها را تجربه کرده‌اند، غربت، بدبختی، جنگ زدگی، بی خانمانی و باز برگشتند در کنار مرزنشینان و مرزداران و هر دو در حال پاسداری از این مرز و بوم هستند.

مولوی اسناد بالادستی و تکالیف برنامه ششم توسعه را از ماموریت های منطقه آزاد خواند و اضافه کرد: منطقه آزاد اروند به یک انسان با شرافت، متخصص و با برنامه نیاز دارد اما خلاف آن در این منطقه احساس می شد که همه مشکلات به مدیران سابق این سازمان باز می گردد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان را آبادانی ها ساختند و در دوران جنگ تحمیلی ایستادگی کردند تا حصر آبادان شکسته شود عنوان کرد: جهان آراها شهادت را تجربه کردند تا خرمشهر آزاد شد آن زمانی که باید از جوان نخبه آبادانی استفاده کنند پای انسان های فرتوتی در سازمان منطقه آزاد باز می شود که با زور حتی کفش بپا می کنند و این شایسته آبادان و خرمشهر نیست . لذا اینجا نیازمند یک موتور اقتصادی با فکر و با برنامه است که دلسوز و صاف و صادق با مردم آبادان و خرمشهر باشد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از ابتدای شروع مجلس سیزدهم تمام قوا و نیروی خود را برای این موضوع بکار بردیم. وظیفه ما نظارت است اما نه به این شکل، ما در فضای مجازی اسامی را می شنویم که در حیاط خلوت و لابی‌ها عنوان شده است.

وی خطاب به مدیران و مسئولان به ویژه دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد: عمر کوتاه است و نماینده بودن من و سمت شما ماتدگار نیست. مردم چشم انتظار یک تصمیم خوب از دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشورهستند؛ در کمیسیون تلفیق عنوان کردم و حال در حضور مردم بازگو می کنم که هستند انسان هایی که پشت این قضیه مدیریت می کنند که می خواهند دوباره برگردند و عنان منطقه آزاد را به دست بگیرند اما ما تحت هیج شرایطی اجازه نمی دهیم.

مولوی اذعان کرد: اگر مدیرعامل سابق منطقه آزاد اروند را در گوشه ای از آبادان رها می کردند اگر می توانست برگرده به سازمان منطقه آزاد من دیگر در این شهر ماندگار نبودم و ما این تکرار را اصلا نمی پذیریم.

وی بیان کرد: انسان های کت و شلوار اتو کشیده ای که در کنار مردم نمی آیند، با آنها نمی نشینند و نمی دانند کجا هستند به این منطقه پا نگذارند، در منطقه آزاد اروند ما آبادانی ها و خرمشهری ها به راحتی می توانیم این سازمان را بچرخانیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آب اروند و بهمنشیر پائین است و لایروبی انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه نه کشتی و حتی قایق هم وارد نهرها نخواهد شد. بنادر آبادان و خرمشهر رو به تعطیلی رفته است و لذا نیازمند یک نگاه وسیع هستیم.

وی در بخشی از سخنان خود مجدد خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد اروند ابراز کرد: ماده 65 احکام دائمی قوانین مناطق آزاد، آئین نامه اجرایی نداشت؛ هفت صفحه با جنابعالی مکاتبه کردم پیشنهاد هم داده شد تا یک تیم کارشناسی در این منطقه حضور پیدا کند و این پیشنهادات عملیاتی شوند.

مولوی عنوان کرد: اکنون در حال از دست دادن فرصت هستیم. آن موقع که منطقه آزاد اروند 18 هکتار بود و حال به 36 هزار هکتار رسیده است. سازمان منطقه آزاد به دنبال چه بود؟ چرا اروندکنار و چوئبده و گمرکات این دو شهر و حتی نیرو انتظامی را هم دچار مشکل کردند؟

وی مشکل اساسی موجود در شهرهای خرمشهر، آبادان، اروندکنار، چوئبده و مینو شهر را دوگانگی حاکمیتی دانست و تصریح کرد: این شهرها هرکدان نیاز دارند تا در ردیف بودجه ای اعتبار مستقل بگیرید. از سازمان برنامه و بودجه می بایست استعلام شود که این بودجه ها در کجا و چگونه هزینه می شود و از چه ردیفی خرج می کنند.

«سید مجتبی محفوظی» نیز در این نشست، وجود دژ خاکی، گمرکات تعطیل، عدم ورود بارملوانی و عدم توجه به تانک فارم که قلب تپنده آبادان است را از مهمترین مشکلات این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: وجود دژخاکی که بعد از گذشت 33 سال از اتمام جنگ تحمیلی و وضعیت سفید امنیتی، سایه جنگ و حمله دشمن را در ذهن مردم منطقه می ‌پروراند، لذا برچیدن این دژخاکی با این وسعت موجب رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق گردشگری در منطقه می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هزینه هنگفت ایجاد گمرکات را در ورودی آبادان و خرمشهر با وجود تعطیلی، وعدم فعالیت را غیر قابل قبول دانست و افزود: از دبیر شورای عالی مناطق آزاد که فردی پاسدار هستند، خواستار فعال نمودن هرچه سریع تر گیت های گمرک با وجود موافقت وزیر محترم اقتصاد هستیم.

محفوظی خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: مردم شما را به عنوان سردار و پاسدار سپاه اسلام می شناسند و از شما انتظار دارند مثل یک پاسدار نسبت به رفع مشکلات آنها اهتمام ویژه ای داشته باشید.

وی به ورود کالای ملوانی در منطقه آزاد اروند، اشاره کرد و ادامه داد: معیشت مردم منطقه گره خورده به فعالیت در بازار و فروش کالای ملوانی ات و فعال شدن این امر، تأثیر شگرفی در امرار معاش مردم دارد.

محفوظی با اشاره به وجود زمین های مستعد، آماده فعالیت و با پتانسیل بالای اقتصادی از جمله تانک فارم ابراز کرد: مسئولان منطقه آزاد اروند به ویژه مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور می بایست به این مسئله توجه جدی و ویژه ای داشته باشند.

در ادامه نیز «سید لفته احمدنژاد» عنوان کرد: منطقه آزاد اروند در زیرساخت‌های شهری مشکل دارد و شهروندان اروندی از ابتدایی ‌ترین امکانات آب و فاضلاب و آسفالت مطلوب محروم هستند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از زمان تاسیس منطقه آزاد اروند تا کنون از ظرفیت‌های آن استفاده نشده است.

وی یکی از راه‌های پیشرفت منطقه را لایروبی اروند رود و اتصال راه آهن خرمشهر به بصره و حذف دژ خاکی عنوان کرد و یاد آور شد: سهم منطقه آزاد اروند از جذب گردشگر مناسب نیست و باید در این زمینه برای پیشرفت این منطقه با وجود ظرفیت‌های خدادادی استفاده کرد.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد