همراهی کرونا و واکسن‌هراسی در تهدید سلامت مادر و جنین


همراهی کرونا و واکسن‌هراسی در تهدید سلامت مادر و جنین

بیش از 600 روز از شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی می گذرد، تاکنون 5 پیک که هر کدام از دیگری سنگین تر بوده است را پشت سر گذاشته ایم و این روزها زمزمه هایی از شیوع پیک ششم به گوش می رسد، ظاهرا این ویروس مرموز قصد کوتاه آمدن ندارد.

تاکنون ۱۰۰ هزار و ۳۲۳ نفر در استان به ویروس مبتلا شده اند و ۲۸۴۰ نفر نیز جان خود را از دست داده اند و مشخص نیست که تا چه زمانی این ویروس، مبتلا و قربانی روی دست استان بگذارد.

از همان ابتدا اثرگذاری ویروس بر روی افراد در معرض خطر و مادران باردار بارها مورد تاکید قرار گرفت و به محض کشف واکسن و ورود آن به کشور پس از کادر درمان که در خط مقدم مقابله و مواجهه با ویروس بودند، گروه های در معرض خطر واکسینه شدند.

اما و اگرهای بسیاری در خصوص واکسن ها وجود داشته و دارد و هرزگاهی با تکمیل مطالعات و اطلاعات، مباحث جدیدی مطرح می شود، اما رفتار ویروس به گونه ای پیش می‌رود که تنها راه نجات انسان ها پس از رعایت پروتکل های بهداشتی، همین واکسن های موجود است.

یکی از مهمترین گروه های هدف جهت واکسینه شدن، مادران باردار هستند، در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیک، بدن نسبت به بیماری ها حساس تر می شود، به همین دلیل باید مراقبت ها شدت گیرد و در دوران کرونا نیز این مراقبت ها باید بیش از هر زمانی دیگری دنبال شود و اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی باید در صدر همه امور قرار گیرد، در این بین مسلما تزریق واکسن بسیار اهمیت دارد، ولی ظاهرا اکثر مادران باردار همچنان از تزریق واکسن می ترسند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ۱۷ مهرماه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی به استقبال نه چندان بالای مادران باردار استان از واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: تنها ۳۸ درصد مادران باردار برای واکسیناسیون مراجعه کرده اند.

این عدم رغبت برای تزریق واکسن، نگرانی هایی را در حوزه سلامت مادران باردار ایجاد کرده است، بویژه اینکه گفته می شود آنان در صورت ابتلا به کرونا شرایط سختی را تحمل خواهند کرد و در واقع ویروس به آنها سخت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، آنگونه که مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفته از ۱۵۵۹ مادر باردار واجد شرایط تنها ۶۵۰ نفر معادل ۴۱.۶۹ درصد و در زرندیه از ۳۹۰ نفر مادر باردار واجد شرایط تنها ۱۹۷ نفر معادل ۵۰.۵۱ درصد واکسینه شده اند.

اینکه در ساوه و زرندیه ۵۰ درصد و در دیگر شهرستان های استان حدود ۳۸ درصد از مادران باردار اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده اند، آماری تاسف برانگیز است، چراکه سلامت مادر و جنین در این دوران که شیوع ویروس بسیار سریع است، بسیار اهمیت دارد.

مسلما واکسن نزدن می تواند عواقبی بیشتر از واکسن زدن را برای سلامت مادر و جنین به همراه داشته باشد، به همین دلیل باید نسبت به تزریق واکسن حساسیت بیشتری داشت که متاسفانه در استان مرکزی چنین حساسیتی در بین مادران باردار دیده نمی شود.

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نگرانی مادران باردار نسبت به تزریق واکسن کرونا با تاکید براینکه باید برای مادران باردار اطمینان خاطری ایجاد شود تا نگرانی از تزریق واکسن نداشته باشند، اظهار کرد: در حال حاضر این سوال و انتخاب مطرح است که مادران باردار واکسن تزریق کنند یا مبتلا به کرونا شوند؟

دکتر شهلا نظری بیان کرد: در بررسی های انجام شده بین مادران بارداری که تزریق واکسن کووید داشتند، عارضه جدی ناشی از تزریق در خودشان و جنین دیده نشده است، در صورتی که تزریق واکسن انجام نگیرد مادر باردار در صورت ابتلا به کرونا، با نوع شدیدی از بیماری درگیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ابتلا به کرونا در کنار تهدید سلامت مادر، سلامت جنین را نیز تهدید می کند و مواردی از سقط، زایمان زودرس، فشار خون بارداری و دیگر عوارض در مادران مبتلا به کووید دیده شده است، حتی در مواردی فوت جنین پس از ابتلای مادر باردار به کرونا نیز در استان گزارش شده است .

نظری با تاکید بر اینکه اطمینان می دهیم که واکسن موجود طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت برای مادران باردار اثربخش است و از ابتلای شدید به کووید ۱۹ جلوگیری می کند، افزود: اگر مادران باردار واکسن دریافت کنند، باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در اماکن شلوغ و تجمعات حضور پیدا نکنند چراکه واکسن مصونیت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی کند و همچنان باید اقدامات پیشگیرانه را دنبال کرد.

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان بیان کرد: واکسیناسیون در حال حاضر برای مادران باردار بالای ۱۸ سال پس از هفته دوازدهم بارداری انجام می گیرد و به تمامی مادران باردار بالای ۱۸سال و ‌بالای ۱۲هفته بارداری توصیه می شود که به پایگاه ها و مراکز جامع سلامت برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کرده و پس از دریافت مشاوره از ماما و پزشک، اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند.

به گزارش ایسنا، کرونا مرگ بسیاری از افراد جامعه را رقم زده است، از طرفی ایران روندی رو به سالمندی را در پیش گرفته است و مسلما باید فکری برای افزایش جمعیت سالم کرد، مسلما عمده مسئولیت فرزندآوری سالم به عهده مادران است که باید از هر گونه اقدام خطرآفرین برای سلامت خود و جنین پرهیز کرده و انجام هر گونه اقدام برای حفظ سلامت جنین را در راس امور و رفتارهای خود قرار دهند و در این روزهای کرونایی در کنار رعایت پروتکل ها باید واکسیناسیون را در اولویت خود قرار دهند تا فرزندی سالم متولد شود و خودشان نیز به سلامت از این مرحله عبور کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک