25 درصد افراد جامعه افسرده و مضطرب هستند


25 درصد افراد جامعه افسرده و مضطرب هستند

یک متخصص روانپزشکی گفت: در حال حاضر 75 درصد و حتی در برخی مناطق دنیا 90 درصد مردم به خدمات بهداشت روان دسترسی ندارند.

25 درصد افراد جامعه افسرده و مضطرب هستند
دکتر جمال شمس، با بیان اینکه با توجه به اهمیت بهداشت روان هرساله از سوی سازمان جهانی بهداشت یک هفته به این موضوع اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس هر سال شعاری برای هفته بهداشت روان در نظر گرفته می‌شود که بر مبنای این شعار هر روز از این هفته به موضوعی مرتبط با این شعار توجه می‌شود.

وی با اشاره به شعار هفته بهداشت روان سال ۲۰۲۱ گفت: شعار امسال "بهداشت روان در جهانی نابرابر" انتخاب شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تعریف بهداشت روان خاطرنشان کرد: بهداشت روان یعنی اشخاص در شرایط برابری باشند که از نظر فکری و رفتاری با یکدیگر ارتباطی سالم برقرار کنند، تا بتواند وظایف روزانه خود را در هر نقشی که هستند به خوبی انجام دهند و عملکرد مناسبی در سطوح مختلف داشته باشند.

شمس گفت: بهداشت روان تحت تأثیر مؤلفه‌های زیادی است، به شکلی که این مؤلفه‌های می‌تواند به شرایط اجتماعی، اقتصادی، وضعیت جسمی و روانی افراد وابسته باشد.


از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به اختلالات روان
این استاد دانشگاه با بیان این موضوع که بر اساس آمارهای جهانی و کشوری بین ۱۸ تا ۲۵ درصد افراد به افسردگی و اضطراب مبتلا هستند، تاکید کرد: این اضطراب و افسردگی در افراد مختلف با مدل‌های متفاوتی تجربه می‌شود، به این معنی که از هر چهار نفر یک نفر به انواع مختلف این بیماری مبتلاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که افسردگی و اضطراب، تحت تأثیر از عوامل مختلفی است، ادامه داد: به طور مثال افسردگی در برخی افراد ممکن است با ناامیدی و کاهش سطح انرژی خود را نشان دهد و برخی افراد با درد و مشکلات جسمی همراه باشد.

شمس مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت روان را اختلالاتی همانند افسردگی و اضطراب دانست و ادامه داد: نکته اینجاست که این بیماری‌ها با روش‌های دارویی و غیر دارویی درمانپذیر هستند.

متخصص روانپزشکی دانشگاه با تاکید بر این موضوع که افسردگی از نظر خلقی، رفتاری و هیجانی قابل تغییراست ادامه داد: مبتلایان به این اختلال‌ها ارتباط مناسبی با اطرافیان ندارند و این بیماری‌ها نقش‌هایی را که این افراد باید در جامعه ایفا کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، زمانیکه عملکرد افراد جامعه به هر دلیلی مختل شود، در آن جامعه بار بیماری‌ها افزایش می‌یابد و در ادامه هزینه‌های درمان و بیماری‌های مربوط به روان نیز بیشتر خواهد شد.


شانس ابتلاء به بیماری‌های عفونی در مبتلایان به اختلالات روان بیشتر است
شمس با تاکید بر این که طبق تحقیقات ثابت شده، شانس ابتلاء به بیماری‌های عفونی در مبتلایان به اختلالات روان و یا افسردگی بیشتر است، خاطرنشان کرد: برای داشتن جامعه‌ای سالم نباید تنها به بیماری‌های جسمی توجه داشته باشیم بلکه دقیقاً مسائل روان را باید مد نظر قرار دهیم.

وی توجه بیشتر سیاست مداران با هدف بهبود وضعیت بهداشت روان در جامعه را خواستار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به حرکت دنیا به سمت تک قطبی شدن خاطرنشان کرد: بسیاری از جوامع از نظر جهانی و اجتماعی به سمت تک قطبی شدن در حال حرکت هستند، به این معنی که ثروتمندان در حال ثروتمند تر شدن هستند و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند.

شمس از کاهش دسترسی و امکان بهره مندی اقشار جامعه، به خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد و حتی در برخی مناطق دنیا ۹۰ درصد مردم دنیا دسترسی به خدمات بهداشت روان ندارند و به هرقدر که وخامت این وضعیت و تک قطبی شدن دنیا بیشتر شود، این میزان حداقلی دسترسی، جوامع را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: مسلماً جامعه‌ای که از نظر روان وضعیت بدتری داشته باشد، بی شک بار بیماری‌ها بیشتر نیز خواهد داشت، هزینه‌ای که باید برای از کار افتادگی در نظر گرفته شود هم به مراتب افزایش خواهد یافت و به طور کلی فشار اقتصادی هم بر جامعه بیشتر می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهمیت توجه دولتمردان و سیاستمداران به وضعیت بهداشت روان جامعه را خواستار و اختصاص سوبسیت های مستقیم برای ارائه خدمات مربوط بهداشت روان برای همه اقشار جامعه را ضروری ذکر کرد.

وی تاکید کرد: باید همه افراد در وضعیتی باشند که به خدمات مناسب درمان روان دسترسی کافی داشته باشند تا بتواند به لحاظ عملکردی در وضعیت مناسبی قرار گرفته و در بهترین وضعیت نقش‌های خود را در جامعه ایفا کنند و به دنبال آن جامعه به شکوفایی برسد.

شمس با اشاره به این که جامعه متشکل از افراد است توضیح داد: در هر جامعه‌ای که افراد از نظر جسم و روان سالم‌تر باشند بی تردید جامعه پویاتر، موفق تر و سالم‌تر خواهد بود بنابراین تا زمانیکه دسترسی مناسب به خدمات بهداشت و روان برای جامعه ایجاد نشود این مسائل تأثیر منفی زیادی در ابعاد مختلف ایجاد خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان