محیط زیست نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در مازندران هشدار داد


محیط زیست نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در مازندران هشدار داد

ساری- ایرنا- اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نسبت به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در بین پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در تالاب، آب بندان و آبگیرهای این استان هشدار داد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: باهمکاری دامپزشکی مازندران گشت مشترک و طرح پایش و بررسی ۶۰۰ هزار هکتار از تالاب، آبندان و آبگیرهای مازندران و تالاب میانکاله برای مدیریت و مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از یک هفته پیش شروع شد و به مدت سه ماه ادامه می یابد.

کوروس ربیعی با بیان اینکه، تاکنون موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب، آبندان و آبگیرهای مازندران یافت نشد، افزود: این بیماری در بین طیور و انسان مشترک است و شکارچیان اولین افرادی هستند که در معرض این بیماری خطرناک قرار خواهند داشت.

وی ادامه داد: براساس تجربیات سال‌های گذشته، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب، آبندان و آبگیرهای مازندران وجود خواهد داشت و براین اساس باهدف جلوگیری از شیوع این بیماری در بین انسان، امسال هیچگونه پروانه شکار به متقاضیان صادر نخواهد شد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : باتوجه به اینکه مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان های مازندران از کشور روسیه بوده و مشترک است، در صورت شیوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد و توصیه می‌شود دستورالعمل بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود.

ربیعی خاطر نشان کرد: مردم از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی مانند غاز و اردک پرورشی به زیستگاه‌های تالابی به جد خودداری کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران افزود : مردم در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کرن لاشه، مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن، به ادارات محیط زیست و دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهند.

تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان است.

ربیعی بار دیگر نسبت به آغاز دوباره فعالیت بازار پرنده‌فروشان شهرستان فریدونکنار همزمان با کوچ پرندگان زمستان‌گذاران به تالاب، آببندان و آبگیرهای استان هشدار داد و گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین انسان و طیور این مرکز باید تعطیل شود.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در میان پرندگان مهاجر دارای سابقه است . طی برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در ۱۵ آذر سال ۱۳۹۹ یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد که روز ۱۷ آذر همان سال، نمونه گیری آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد و در روزهای بعد آن هم ۳۰ قطعه قوی فریادکش تلف شده در تالاب های استان مازندران مشاهده شد که این موضوع نگرانی‌ها در ارتباط با درگیری پرندگان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را افزایش داد.
علایم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است و تحت شرایطی به انسان نیز منتقل می شود. بی اشتهایی، اشکال در تنفس با صدای خاص تنفسی، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر ازعلائم این بیماری در پرندگان است.

علائم این بیماری در انسان نیز شامل تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال، است. پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غا، خوتکا و سایر پرندگان وحشی که می توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کرده و سپس به انسان نیز انتقال دهند.

طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی از اوایل مهر تا اواخر آذر در ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب میانکاله برای زمستان گذرانی فرود می آیند.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۱.۵ میلیون بال پرنده زمستان گذران با ۱۵۰ گونه به مازندران سفر می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی