آماده سازی بستر کشت های پائیزه در آبادان با تاخیر انجام می شود


آماده سازی بستر کشت های پائیزه در آبادان با تاخیر انجام می شود

دشتی نژاد از تاخیر در آماده سازی بستر کشت های پائیزه در شهرستان آبادان خبر داد و گفت: کشت های پائیزه احتمالا تا پایان آبان ماه در این شهرستان با تاخیر انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «حسن دشتی نژاد» ظهر امروز (سه شنبه ۲۷ مهر) در نشست هم اندیشی برای بسترسازی کشت پائیزه ۱۴۰۰ در آبادان، از ضرر کشاورزان به دلیل تنش های آبی خبر داد و اظهار کرد: کاهش نخیلات آبادان با توجه به شرایط ناشی از تنش شدید آبی از پنج میلیون اصله به ۲ میلیون ۴۰۰ هزار اصله رسیده است که این نیز بسیار نگران کنده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با بیان اینکه در هفته‌ های گذشته EC شوری آب تا ۱۱ هزار میکروموس رسید افزود: این میزان‌ جوابگوی کشت میانه کاری نخیلات نبود بنابراین با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان طی سه روز گذشته با پیگیری انجام شده ۳۰۰ متر مکعب آب در هر ثانیه از طریق سد گتوند رهاسازی شده که باعث کاهش Ec و شوری آب شد لذا با توجه به ظهور اسپات های نخیلات EC نسبتا قابل قبولی بود.

وی با اشاره به تنش آبی در چندماه اخیر در شهرستان آبادان و خسارت به کشاورزان آبادان تصریح کرد: اکنون با رهاسازی آب از سد‌های بالادست میزان‌ ec آب در سه روز گذشته به چهار هزار و ۸۰۰ میکروموس به متر مکعب رسیده است و کشاورزان نیز رضایت کامل دارند.

دشتی نژاد از تاخیر در بسترسازی برای کشت های پائیزه در شهرستان آبادان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به محدودیت های منابع آبی ناچار به تاخیر انداختن کشت پائیزه هستیم تا با توجه به بارندگی های که در این فصل پیش بینی شده کشاورزان عزیز بتوانند با تاخیر کشت خود را از آذرماه آغاز کنند.

وی به کاهش ۳۸ درصدی‬‏ ذخیره آب سد‌های بالادست اشاره کرد و ادامه داد: نیاز است برای گذر ایمن از این کم آبی کشاورزان کشت پائیزه را با تاخیر آغاز کنند، همچنین کشت کلزا در استان خوزستان به دلیل نیاز زیاد به آب ممنوع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان، همچنین بر نیاز شدید نخل داران به آب بعد از برداشت خرما برای ثبات وضعیت نخل‌ها تاکید کرد.

«ابراهیم پروین» نیز در این نشست، مخازن آبی استان خوزستان را دارای کاهش قابل ملاحظه ای عنوان کرد و گفت: جلسات متعددی در سطح استان خوزستان با محوریت کاهش آورد‌های رودخانه‌های استان برگزار شده است و تاکید می‌کنیم متاسفانه با کاهش ذخیره آب پشت سد‌ها مواجه شده ایم.

مدیر امور آب منطقه جنوب یاد آور شد: مسئولان به این نتیجه رسیده اند کشت پائیزه را به تاخیر بیندازند و با توجه به گزارشی که از سازمان هواشناسی رسیده است، پائیز کم بارشی را در پیش داریم.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام