پیش‌بینی بازار طلا تا پایان سال 1400 / تاثیر دلار و مذاکرات بر فلز زرد (ویدئو)


پیش‌بینی بازار طلا تا پایان سال 1400 / تاثیر دلار و مذاکرات بر فلز زرد (ویدئو)

طلا یکی از دارایی‌هایی که می‌تواند در سبد افراد باشد و تبدیل دارایی به طلا، از جمله گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود. اما پیش بینی طلا تا پایان سال 1400 چگونه است؟ دو کارشناس به این پرسش پاسخ داده‌اند. نوشته پیش‌بینی بازار طلا تا پایان سال 1400 / تاثیر دلار و مذاکرات بر فلز زرد (ویدئو) اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی و میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی، روز در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز، ضمن پیش‌بینی کوتاه‌مدت و بلندمدت بازارها، به این پرسش نیز پاسخ دادند که با سرمایه خود چه کنیم؟

اما آنها در مورد بازار طلا چه پیش‌بینی‌داشتند؟

تاثیر دلار و مذاکرات بر طلا

دیبا، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: طلا یکی از دارایی‌هایی که می‌تواند در سبد افراد باشد و تبدیل دارایی به طلا، از جمله گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود.

او قیمت طلا در بازار داخلی را تابعی از نرخ دلار و اونس جهانی دانست و افزود: در بازار داخلی طلا، قیمت دلار بیشتر از اونس موثر است. هر زمانی که دلار و اونس هر دو افزایشی باشد، قیمت سکه در ایران رشد می‌کند، هر گاه اونس کاهشی و دلار افزایشی باشد، دلار تاثیر بیشتری دارد و در مواقعی که هر دو نزولی باشند، قیمت سکه هم کاهش می‌یابد.

به گفته دیبا، قیمت طلا متناسب با نرخ ارز احتمالا چهار تا پنج درصد نوسان پیدا می‌کند.

او افزود: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، احتمال ریزش قیمت وجود دارد البته کمتر از نرخ دلار. در آن صورت فرصت خرید مناسبی است.

ارزش واقعی طلا چقدر است؟

صادقی، کارشناس اقتصادی نیز در مورد بازار طلا گفت: در ایران رفتار بازار طلا شباهت زیادی به بازار دلار دارد. اما ارزش واقعی طلا با توجه به ارقام اقتصاد کلان، تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود گرمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد اما انتظارات تورمی می‌تواند روی عملی شدن این رقم تاثیر بگذارد.

به گفته او، بر اساس آخرین بررسی‌ها از فعالان اقتصادی بزرگ، انتظارات تورمی در عاملان اقتصادی تا پایان سال، در محدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است و با توجه به نرخ بهره ۱۸ درصدی، می‌توان نرح بهره واقعی را منفی ارزیابی کرد.

صادقی افزود: در چنین شرایطی اگر سناریو رشد را برای بازار طلا در نظر بگیریم، می‌تواند از محدوده قیمت تعادلی خود که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، تا پایان سال ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد و می‌تواند قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را ببیند. البته در کوتاه‌مدت بسیار تحت تاثیر بازار ارز است.

او توضیح داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ارزش واقعی طلا است و لزوما در عمل اتفاق نمی‌افتد. اما سرمایه‌گذار می‌تواند به آن توجه کند.

مذاکره معجزه نمی‌کند

به گفته صادقی، مذاکرات هم می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد؛ هر چند توافق سریع بعید است اما به هر حال ایران در نهایت چاره‌ای غیر از توافق با اقتصاد جهانی ندارد.

او افزود: اگرچه توافق در گذشته می‌توانست با برد ایران همراه باشد اما اکنون دیگر کشور نمی‌تواند برد نسبی را به دست آورد. تجربه نیز نشان داده که رشد اقتصادی ناشی از توافق، کوتاه‌مدت است.

صادقی گفت: توافقات می‌تواند سیگنالی برای بازارها باشد اما در درازمدت شرایط اقتصادی کشور، متاثر از سیاستگذاری‌ها و ساختارهای داخلی است؛ مگر اینکه دلارهای بلوکه شده آزاد و صرف مسائل غیراقتصادی شوند.

مطالعه گزارش پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان امسال نیز پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا