چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم


ازدواج، تصمیم احساسی، تصمیم منطقی،چشم و هم چشمی،مشاوره،کافی شاپ،فضای رمانتیک,چرا نباید در ازدواج تصمیم احساسی گرفت؟




چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم

چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم

تصمیم‌گیری برای ازدواج مرحله سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به تصمیم درست و منطقی دارد. برای عبور از این مرحله، لازم است چند نکته مهم و کلیدی را که در ادامه به آنها می پردازیم، به یاد داشته باشید.

ازدواج، تصمیم احساسی، تصمیم منطقی،چشم و هم چشمی،مشاوره،کافی شاپ،فضای رمانتیک


هر احساسی با یک محرک خارجی شروع می‌شود. این محرک یک احساس ناخوشایند در مغز ایجاد می‌کند که باعث می‌شود بدن هورمون‌های پاسخگو تولید کند. این هورمون‌ها وارد جریان خون می‌شوند و احساساتی را ایجاد می‌کنند که گاهی منفی و گاهی مثبت است.

احساسات در همه جنبه‌های زندگی ما و به‌ویژه در تصمیم‌گیری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. دلیل هر کاری که ما در زندگی خود انجام می‌دهیم، به‌نوعی به احساسات مربوط می‌شود. برخی از افراد بیشتر از دیگران احساساتی هستند و بنابراین، تصمیمات آن‌ها بیشتر مواقع مغرضانه است. احساسات بر تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد، از خرید اسباب‌بازی برای خودمان گرفته تا مشاغلی که می‌خواهیم دنبال کنیم یا چیزهای مهمی مانند ازدواج. این احساسات مسئول بسیاری از تصمیمات مهم ما هستند که بعداً ممکن است حسرت بخوریم یا بسته به نتیجه، آن‌ها را عزیزترین تصمیم‌ها بدانیم؛ اما واقعیت این است که احساسات در ازدواج می‌تواند در فرایند تصمیم گیری مشکل ایجاد کند.

چرا نباید در ازدواج تصمیم احساسی گرفت؟


تصمیم احساسی با هیجانات شدید و گاهاً کنترل نشده‌ای همراه است که باعث می‌شود فرد خطرات احتمالی را دست‌کم بگیرد و به آن‌ها توجه نکند. به‌عنوان‌مثال این روزها برخی دختران و پسران برای آشنایی بیشتر با همدیگر بیرون می‌روند اما برخی فضاها مثل کافی‌شاپ‌ها به دلیل فضای رمانتیک و عاشقانه‌ای که دارند ممکن است در نحوه ارتباط و حتی تصمیم‌گیری شما تأثیرگذار باشد. این فضا ممکن است هیجانات شما را تحریک کرده و احتمال اینکه از روی احساس و هیجانات تصمیم بگیرید و عمل کنید، بسیار زیاد می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر محیط‌های آرام و به ‌دور از فضای احساسی مثل یک پارک خلوت را انتخاب کنید زیرا زمانی که هیجانات تحریک می‌شود، قدرت تحلیل و تفکر پایین می‌آید و احتمال اینکه هرگونه خطری را دست‌کم بگیرید و به آن بی‌توجه باشید، افزایش می‌یابد.

آیا در تصمیم‌گیری برای ازدواج باید به‌طور کامل احساساتمان را نادیده بگیریم؟


خیر. برای اینکه بتوانید یک تصمیم درست بگیرید لازم نیست کاملاً قید احساسات خود را بزنید بلکه لازم است بتوانید هیجانات خود را مدیریت کنید و نگذارید که آن‌ها به‌طور کامل بر شما چیره شوند.

چگونه در ازدواج تصمیم احساسی نگیریم؟


برای آنکه در ازدواج عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرید و هیجانات خود را مدیریت کنید به نکات زیر توجه کنید:
-اگر ایرادهای طرف مقابلتان را درهرصورت برای دیگران توجیه می‌کنید و ملاک‌های اصلی‌تان در طرف مقابل و خانواده‌اش وجود ندارد و بااین‌حال شما مُصِر به انتخاب او هستید، بدانید که قطعاً از روی احساس تصمیم گرفته‌اید. در چنین مواقعی، تصمیم‌گیری را متوقف کنید زیرا تا زمانی که شما غرق در احساسات هستید، نمی‌توانید تصمیم منطقی و درست بگیرید پس بهتر است زمان آشنایی و اعلام نتیجه را کمی به تأخیر بیندازید تا به ‌دور از فضای احساسی تصمیم‌گیری کنید.

- نکات مثبت و منفی طرف مقابلتان را ارزیابی کرده و درباره‌شان فکر کنید. ممکن است نقاط مثبت طرف مقابلتان بیش از نقاط منفی‌اش باشد اما بااین‌حال کنار آمدن با آن نقاط منفی برایتان سخت باشد. راهی را انتخاب کنید که با شرایط و ملاک‌های شما سازگارتر است. این کار، همان تصمیم‌گیری منطقی است.

-هرگز از روی لجبازی با والدین و اطرافیان یا برعکس به خاطر اطاعت محض از والدین، چشم و هم‌چشمی و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل تصمیم سطحی نگیرید. به این فکر کنید که شما می‌خواهید با او زیر یک سقف برای همیشه، بدون تمامی این عوامل بیرونی زندگی کنید.

-اگر معمولاً احساسی تصمیم می‌گیرید، سعی کنید با یک دوست یا عضوی از خانواده که منطقی است صحبت کنید و یا با یک مشاور خبره مشورت کنید

این مطلب در تاریخ چهارشنبه 28 مهر 1400منتشر شده است
اشتراک گذاری مطلب
چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
16





نظر شما در مورد مطلب چطور برای ازدواج احساسی تصمیم نگیریم چیست
:نام
:ایمیل
نظر شما
عدد بالا چند است؟ ثبت نظر


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق