کرونا در آذربایجان غربی؛ عادی انگاری سدی در مقابل کاهش شیوع


کرونا در آذربایجان غربی؛ عادی انگاری سدی در مقابل کاهش شیوع

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی طی هفته های اخیر، یکی از قرمزترین استان های کشور در شیوع، ابتلا و بستری های مربوط به بیماری کووید 19 بوده که به اعتقاد مردم و صاحب نظران، با وجود روند کاهشی و آبی شدن بخش های زیادی از کشور، عادی انگاری مردم مهمترین سد در مقابل روند کاهشی شیوع کرونا در این استان است.

به گزارش ایرنا، کرونا که در ۲۰ ماه گذشته همچنان میهمان ناخوانده برای مردم جهان و ایران بوده، زندگی مردم را همچنان تحت الشعاع خود قرار داده و دست کم در برخی مناطق دنیا از جمله ایران به ویژه آذربایجان غربی، این اثرگذاری بسیار بیشتر به نظر می رسد.

با وجود واکسیناسیون قابل توجه و سرعت بسیار زیاد تزریق واکسن برای مصونیت نسبی از این ویروس و بیماری، عادی انگاری بسیار زودتر از زمان لازم، موجب شده روند شیوع در آذربایجان غربی به کندی کاهش یابد و آمارهای ابتلا همچنان بالای هزار نفر بوده و بستری شدگان هم همچنان از ۲۰۰ نفر پایین نمی آید.

این آمار نشان می دهد که همچنان باید روند رعایت پروتکل های بهداشتی، حتی با شدت بیشتر ادامه یابد تا بتوانیم تا پیش از فصل پاییز با سرعت بیشتر واکسیناسیون، بر کرونا غلبه کنیم و وضعیت، قدری به سمت عادی شدن حرکت کند؛ هرچند که در فصل سرد سال سرماخوردگی و آنفلوانزا هم به مدد کرونا خواهند آمد و باید دست کم تا پایان فصل سرد، رعایت پروتکل ها ادامه یابد.

بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان غربی همچنان بالای ۲۰۰ نفر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده وخامت اوضاع کرونایی در استان است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲ ماه گذشته، فشار بسیار زیادی به کادر درمان در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه وارد شده و حتی در برخی روزها، تعداد بستری شدگان به بیش از ۴۵۰ نفر نیز رسید که در حال حاضر، این روند کاهشی شده است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۴۳ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بیشتر از یک چهارم این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با بستری شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۳۹۰ نفر رسید.

آقازاده گفت: همچنین در حال حاضر، ۲۷۴ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۴۴ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی از فوت ۱۱ نفر در آذربایجان غربی از جمله چهار نفر در بوکان و سه نفر در ارومیه طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و۶۸۷ نفر رسید.

البته وضعیت قرمز شهرهای آذربایجان غربی هم در خصوص شیوع کرونا، وضع بهتری را نشان نمی دهد و طبق آمار، بیشترین تعداد شهرستان های قرمز کشور مربوط به این استان است؛ این وضعیت وقتی وخیم به نظر می رسد که در می یابیم ۲۷ استان کشور، شهرستان با وضعیت قرمز کرونایی ندارند.

شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۴ افزایش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که ۲ شهرستان بیشتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه، پیرانشهر، بوکان و سردشت در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، مهاباد و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، چهار شهرستان پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در شمال استان وضعیت زرد دارند که امیدواریم بهبود وضعیت را در روزها و هفته های آتی نیز شاهد باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

مصطفوی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

البته در این میان، وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان غربی بسیار امیدوارکننده است و همان طور که مسوولان برای تداوم این روند اهتمام دارند، اگر مردم هم به رعایت پروتکل ها اهتمام داشتند، اکنون وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

۹۲۰ هزار نفر در آذربایجان غربی هر ۲دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: ۹۲۰ هزار و ۲۱۱ نفر در استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این رقم با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش است.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: همچنین نزدیک به یک میلیون و ۶۸ هزار نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و منتظر رسیدن زمان تزریق دُز دوم هستند.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان واکسن مورد استفاده در آذربایجان غربی، واکسن سینوفارم بوده و واکسن های آسترازنکا و برکت نیز در رده های بعدی قرار دارند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی بیان کرد: در مجموع نوبت های اول و دوم، ۲ میلیون و ۹۰۹ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده و با سرعت قابل توجهی در حال افزایش این رقم هستیم.

آقاپور گفت: نزدیک به ۸۰ درصد مردم آذربایجان غربی تاکنون حداقل یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

به گزارش ایرنا، انتظار می رود با توجه به روند ایجاد شده در کشور، شاهد کاهش شیوع کرونا در آذربایجان غربی نیز باشیم ولی وجود زمزمه هایی مبنی بر آغاز پیک ششم شیوع بیماری کووید ۱۹، این امیدواری ها کمتر شده و تنها راه تحقق این امید، رعایت بیشتر پروتکل هاست.

کاری که به همراهی مردم و مسوولان نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی