این علائم خطرناک در پاییز و زمستان را جدی بگیرید!


این علائم خطرناک در پاییز و زمستان را جدی بگیرید!

یک روانپزشک با اشاره به شیوع افسردگی فصلی در فصول پاییز و زمستان، گفت: نیاز است افراد نسبت به علائم این نوع افسردگی هوشیار باشند.

دکتر جلال شاکری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع افسردگی فصلی در فصول سرد سال، گفت: هنوز علت دقیقی برای بروز این نوع افسردگی وجود ندارد و برخی آن را به کاهش تابش نور خورشید و برخی تغییرات هورمونی در بدن برخی افراد مرتبط می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می توان عنوان افسردگی فصلی را اطلاق کرد که فرد در دو سال پیاپی در فصول سرد سال دچار علائم افسردگی شود.

شاکری گفت: همچنین بروز این علائم نباید تحت تاثیر عوامل محیطی همچون فوت عزیزان، ورشکستگی، مشکلات مالی و خانوادگی باشد و تنها عامل موثر بر آن باید تغییر فصل باشد که در این صورت عنوان می‌شود فرد مبتلا به افسردگی فصلی شده است.

وی یادآور شد: همچنین در میان فاصله زمستان تا پاییز سال بعد فرد نباید به مورد دیگری از افسردگی یا بیماری اعصاب دیگری مبتلا باشد و صرفا باید تغییر فصل موجب ایجاد علائم افسردگی در او شده باشد تا بتوانیم احتمال ابتلا به افسردگی فصلی را مطرح کنیم.

این روانپزشک در خصوص علائم این نوع افسردگی نیز گفت: بارزترین علامت این نوع افسردگی همانند سایر موارد افسردگی، تغییرات خلقی شامل کم حوصلگی، پایین آمدن اعتماد به نفس، حس یاس و ناامیدی عمیق از درون و احساس غم و اندوه بی دلیل است.

شاکری گفت: برای اینکه احتمال بدهیم یک فرد دچار افسردگی اساسی شده باید علائمی مانند نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزمره، احساس خستگی و تنبلی مفرط، کم خوابی یا پرخوابی و پرخوری یا کم خوری را هم داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در این شرایط فرد تمایلی به شرکت در اجتماعات ندارد و هیچ چیز شادی آوری او را خوشحال و شاد نمی کند.

وی افزود: در این شرایط فرد به یک افسردگی اساسی فصلی مبتلا شده که باید هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام شود.

شاکری اولین اقدام موثر در درمان این نوع افسردگی را مصرف دارو عنوان کرد و افزود: این داروها متناسب با شرایط فرد و علائم افسردگی تجویز می شود.

این روانپزشک افزود: در کنار مصرف دارو، روان درمانی، شناخت درمانی و نوردرمانی هم برای این افراد تجویز می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی