ایران جزو یک چهارم اول کشورهای جهان از نظر دسترسی به خطوط ساحلی است


ایران جزو یک چهارم اول کشورهای جهان از نظر دسترسی به خطوط ساحلی است

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: ایران با دارا بودن بیش از 6 هزار کیلومتر خط ساحلی، جزو یک چهارم اول کشورهای جهان از نظر دسترسی به خطوط ساحلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز ابطحی روز چهارشنبه در نشست مجازی " گشت اقیانوس شناسی شناور کاوشگر خلیج فارس و دریای عمان و تقارن آن با چرخنده حاره ای شاهین " افزود: فعالیت گشت جامع پایش دریایی خلیج فارس و دریای عمان که یکی از برنامه های پژوهشی قابل توجه کشور است با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان حفاظت محیط زیست و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام می شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که مسائل محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است از این رو انجام گشت های تحقیقاتی دریایی بسیار حایز اهمیت است، از این رو گشت های تحقیقاتی آغاز شده و در چارچوب این طرح ابتدا قرار است در یک دوره یک ساله بعد در یک دوره ۵ ساله داده های اقیانوسی و دریایی متنوعی برداشت شود تا به کمک آنها شناخت خود را نسبت به دریاهای پیرامونی خود افزایش دهیم.

وی ادامه داد: گشتی که انجام شد از نظر میزان داده برداری و دریایی در تاریخ کشور بی نظیر است در سال های اخیر فعالیت هایی که در زمینه دریایی و اقیانوسی انجام می دهیم تلاش شده نسبت به دوره های قبلی با کیفیت تر باشد و هر گشت دریایی نسبت به گشت قبلی بزرگت تر و وسیع تر انجام شود.

ابطحی گفت: ایران کشوری دریایی است و با احتساب ۶ هزار کیلومتر خط ساحلی در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و جزایر ایرانی از نظر دسترسی به خطوط ساحلی جزو یک چهارم اول کشورهای جهان است، اما اگر اهمیت دریاها و سواحل را در نظر بگیریم رتبه ما بالاتر از این خواهد بود چون خلیج فارس از لحاظ استخراج انرژی از مهمترین ذخایر جهان به حساب می آید بنابراین می توانیم در زمینه دریایی خود را کشور مهمی بدانیم.

وی افزود: اما به نسبت این مهم بودن اطلاعات ما از محیط های دریایی کم است البته به طور کلی دانش انسان نسبت به اقیانوس ها کم است برای همین از سال ۲۰۲۰ را دهه اقیانوسی اعلام کردند تا دانش بشر نسبت به دریاها و اقیانوس ها افزایش یابد ما هم به عنوان یک کشور دریا محور برای مدیریت و بهره برداری از منابع دریایی و اقیانوسی نیاز به دانش و اندازه گیری داریم چون در غیر اینصورت نمی توانیم درست مدیریت کنیم.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: هدف از گشت های پایشی که در سطح جهان و ایران انجام می شود این است که بتوانیم دریاها را بسنجیم و اطلاعات عددی داشته باشیم تا با جمع آوری تدریجی این داده ها به مرور دانش خود را افزایش دهیم، نباید برای مدیریت محیط های دریایی به داده های متخصصان خارجی متکی باشیم باید به دانش خودمان تکیه کنیم.

وی گفت: آمریکا، ‌ آلمان و ژاپن به ترتیب کشورهایی هستند که بیشترین اطلاعات را از حوضه های دریایی و اقیانوسی دارند و مدام داده برداری می کنند، منبع عظیمی از داده های اقیانوسی را جمع آوری کرده اند ما هم باید در این زمینه با همکاری متخصصان دانشگاهی تلاش کنیم تا دانش دریایی خود را تکمیل کنیم، محیط های دریای را بشناسیم تا استفاده بتوانیم پایدار داشته باشیم و از آنها حفاظت کنیم.

گشت اقیانوس شناسی شناور کاوشگر خلیج فارس و دریای عمان و تقارن آن با چرخنده حاره ای شاهین که در راستای برنامه پایش بلند ‌مدت خلیج فارس و دریای عمان، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ از بندر بوشهر آغاز شد بعد از ۲۷ روز به کار خود پایان داد و در این مدت ۶۷ نقطه در محدوده آبهای ایرانی خلیج فارس، تنگه ‌هرمز و دریای عمان مورد مطالعه، سنجش و نمونه برداری قرار گرفت و هزاران نمونه و داده محیطی جمع آوری و ثبت شد.

در این تحقیقات میدانی که با حضور ۱۴ محقق از پژوهشگاه و نمایندگانی از ‌دانشگاه های علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه شهید بهشتی تهران و ناظرین سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ‌داده برداری و مطالعه شرایط حاکم بر خلیج فارس و دریای عمان در حوزه های فیزیک و شیمی دریا، آلودگی دریا، زیست ‌شناسی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی و سنجش از دور ماهواره‌ای، انجام شد. ‌

در این گشت میدانی که با حمایت و مشارکت مالی صندوق ملی توسعه محیط زیست و نظارت سازمان حفاظت ‌محیط زیست کشور و توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام شد، مقرر شد داده ها و نتایج به دست ‌آمده از این برنامه پایشی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شود تا ضمن ایجاد تصویر صحیح و روزآمدی از وضعیت ‌محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان، به عنوان مستندات علمی و استاندارد برای حفاظت عالمانه و موثرتر از این ‌اکوسیستم های آبی ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت