بذر ویروس واکسن فخرا از بیماران ایرانی گرفته شد


بذر ویروس واکسن فخرا از بیماران ایرانی گرفته شد

دکتر احمد کریمی مدیر پروژه تولید واکسن فخرا گفت : بذر ویروس واکسن فخرا از بیماران ایرانی گرفته شد و از حدود 35 هزار بیمار 30 نفر را جدا کردیم که در نهایت از 10 نفر به بذر واکسن رسیدیم.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، دکتر کریمی در جمع خبرنگاران افزود: از مردادماه امسال تولید واکسن فخرا ماهانه به میزان یک میلیون دوز آغاز شده است و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت قول داده نسبت به خرید واکسن فخرا اقدام کند اما این وزارتخانه به دلیل شیوه نامه‌هایی که وجود دارد بعد از بررسی نتایج فاز سوم کار آزمایی بالینی با ما همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کار تولید واکسن فخرا با همت شهید محسن فخری زاده شروع شد،گفت: واکسن فخرا از یک پلتفرم ویروس کشته شده، تولید شده است و لازمه اصلی تولید این بود که ویروس کشت داده شود و ما باید بذر ویروس را خودمان تهیه می‌کردیم و اولین نکته مهم در این واکسن این است که بذر واکسن را دانشمندان جوان خودمان تهیه کردند.

مدیر پروژه تولید واکسن فخرا افزود: این بذر از بیماران ایرانی گرفته شده است و از حدود ۳۵ هزار بیمار ۳۰ نفر را جدا کردیم و از ۱۰ نفر به بذر واکسن رسیدیم.

وی بیان کرد: بعد از تهیه بذر واکسن، این ویروس باید کشت داده شود و بعد از کشت غیرفعال می‌شود و بعد از غیرفعال سازی مراحل تخلیص آن انجام می شود که این مرحله در گروه فخرا مرحله منحصر بفردی است که باعث شد ما یک تخلیص خیلی ویژه و دقیقی داشته باشیم و این خودش را در کار آزمایی نشان داد که در این مرحله کمترین عارضه را داشتیم.

کریمی گفت: کارآزمایی فاز ۱ و ۲ بالینی را به ترتیب با ۱۳۵ داوطلب و ۵۰۰ داوطلب انجام دادیم و در آن دو مرحله ما از نظر کم خطری و بی عارضه بودن واکسن را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که واکسن بسیار کم خطر است که الان در فاز سوم کارآزمایی آن هستیم.

وی اظهار داشت: در فاز سوم کار آزمایی بالینی به ایمنی و ایمنی زایی واکسن کاملا مطمئن شدیم و الان بررسی می‌کنیم که اثربخشی واکسن به چه میزان است.

وی افزود: اکنون تزریقات فخرا در استان‌های تهران، اصفهان، البرز و خراسان رضوی انجام می‌شود و افراد ۱۸ سال به بالا می‌توانند فخرا را تزریق کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر سال اژدها بر متولدین سال‌های دیگر چگونه است؟