آزمایش موشکی مافوق صوت چین صدای بایدن را هم درآورد


آزمایش موشکی مافوق صوت چین صدای بایدن را هم درآورد

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی مافوق صوت چین نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شامگاه شنبه بود که نشریه فایننشال‌تایمز در گزارشی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی توسط چین در ماه آگوست خبر داد.

براساس اخبار منتشر شده این موشک پیش از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرده است.

از این رو چندین نفر که از این آزمایش چین مطلع بودند، ادعا کرده اند که؛ ارتش چین اقدام به پرتاب موشکی کرده است که یک وسیله گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرده و پیش از حرکت به سمت هدف، از فضای مدار پایین زمین عبور کرده است.

این اقدام چین اظهارات و نگرانی‌های بسیاری را در پی داشت و بسیاری از مقامات آمریکایی و متحدان آن از آزمایش موشکی اخیر چین، ابراز نگرانی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز یکی دیگر از افرادی بود که در رابطه با این آزمایش موشکی واکنش نشان داد و و در پرسش به این سوال که آیا از آزمایش اخیر موشک مافوق صوت چین نگرانی دارید یا خیر، با پاسخ بله نگرانی خود را ابراز کرد.

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که کاخ سفید نگرانی‌های خود را درباره فناوری موشک‌های مافوق صوت چین از طریق کانال‌های دیپلماتیک مطرح کرده است.

کرملین با صدور بیانیه‌ای آزمایش موشکی چین را در چارچوب تعهدات بین‌‌المللی عنوان کرد.

کاخ ریاست جمهوری روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: «چین در حال توسعه نیرو‌های مسلح و سیستم‌های تسلیحاتی خود بدون عبور از چارچوب تعهدات بین المللی است.»

این در حالی است که یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود این کشور نگران تکنولوژی موشک هایپرسونیک و استفاده احتمالی از آن توسط چین و روسیه است.

کرملین همچنین به قطع روابط میان روسیه و اتحاد ناتو اشاره و اعلام کرد: «تصمیم روسیه برای توقف فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در ناتو به تلافی اخراج هشت دیپلمات روس به اتهام جاسوسی باعث شد این واقعیت روشن شود که مسکو هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد.»

یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور نگران تکنولوژی موشک هایپرسونیک و استفاده احتمالی از آن توسط چین و روسیه است.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش موشک‌های مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط چین، رابرت وود، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح در ژنو گفت: «ما در مورد اینکه چین با تکنولوژی هایپرسونیک چه می‌کند نگرانی‌هایی داریم.»

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌دانیم چگونه باید در مقابل این نوع تکنولوژی روسیه و چین دفاع کنیم.»

دلیل این گفته آن است که ردیابی چنین سلاح‌هایی به خاطر سرعت بسیار بالا مشکل است.

از سوی دیگر،در اردیبهشت ماه امسال نیز چین یک موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت آزمایش کرد. این موشک مافوق صوت ضد کشتی که برد پرواز آن ۵۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۳ ماخ است، از ناوشکن پروژه ۰۵۲ D به سوی یک ناو شبیه سازی شده آمریکایی پرتاب شد.

به گزارش اسپوتنیک، ویدئویی که در هفتاد و دومین سالگرد نیروی دریایی ارتش آزادیبخش مردم چین منتشر شده است، انهدام یک کشتی هدف "دشمن" را با موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت YJ-۱۸ نشان می‌دهد.

ناوشکن تیپ ۰۵۲ D دسته‌ای از ناوشکن‌های موشکی هدایت شونده در نیروی دریایی چین است. این دسته از ناوشکن‌ها مجموعه‌ای از سیزده ناوشکن موشکی چینی است. بر اساس گزارش‌ها از ژانویه سال ۲۰۱۸، شش کشتی اول این مجموعه در حال فعالیت هستند، هفت کشتی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟