پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا


باید توچه داشته باشید که کاشت و پرورش گل برگ ذرتی خیلی سخت نیست و می توانید با خواندن این مطلب در مورد شرایط نگهداری، دستورالعمل های کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا اطلاعات لازم را به دست آورید. نگهداری از گیاهان در فضای منزل بسیار لذت بخش است و اگر اصول کاشت و […] نوشته پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا...

باید توچه داشته باشید که کاشت و پرورش گل برگ ذرتی خیلی سخت نیست و می توانید با خواندن این مطلب در مورد شرایط نگهداری، دستورالعمل های کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا اطلاعات لازم را به دست آورید.

نگهداری از گیاهان در فضای منزل بسیار لذت بخش است و اگر اصول کاشت و پرورش گل برگ ذرتی را بدانید می توانید بسیار راحت این گیاه را در منزل نگهداری کنید.

پرورش گل برگ ذرتی

باید بدانید که گل برگ ذرتی که به آن دراسنای معطر می گویند از دسته درختان مناطق گرمسیری است که بومی مناطق موریس و ماداگاسکار است و امروزه در دیگر نقاط جهان مانند پورتوریکو، فلوریدا و کالیفرنیا رشد می کند. این گیاه پس از رشد کامل میوه می دهد و باید بدانید که میوه آن خوراکی است. برگ ذرتی بع صورت بوته ای رشد می کند و برگ های شمشیری دارد که ممکن است به طول 60 سانتی متر هم برسند و سراسر آن هم تیغ های ریز رشد می کنند.

باید توجه داشته باشید که نباید این گیاه را با گل پاندانوس اشتباه بگیرید زیرا برگ های پاندانوس بیشتر شبیه به خنجر هستند و به همین دلیل به آن گیاه برگ خنجری می گویند در حالی که برگ ذرتی برگ هایی مشابه با ذرت دارد که معمولا روی یک ساقه ضخیم رشد می کند و به سوی بالا حرکت می کنند. به صورت کلی این گیاه به دلیل ارتفاع نسبتا بلندی که دارد م توانید آن را در گلدان های بزرگ درون یا بیرون از منزل نگهداری کنید. توصیه می کنیم که این گیاه را در فصل زمستان در منزل نگهداری کنید زیرا طاقت سرما را ندارد.

پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا

دستورالعمل کاشت و تکثیر برگ ذرتی

باید توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر لذگ ذرتی از طریق دو روش کاشت بذر و پاجوش انجام می گیرد ولی بهترین روش برای ازدیاد آن کاشت پاجوش های اطراف گیاه است که باید با دقت از نزدیک گیاه مادر جدا شود و در گلدان جداگانه کشت شود. توصیه می شود جوانه ها پیش از انتقال به گلدان به مدت چندین روز در فضای آزاد قرار دهید. در ادامه مراحل و گام های کاشت گل برگ ذرتی و پرورش آن را توضیح می دهیم:

بهترین موقع برای کاشت و تکثیر این گیاه اواسط فصل بهار است تا بتوانید در فصل تابستان آن را به گلدان اصلی منتقل کنید.

برای تکثیر گل برگ ذرتی در ابتدا باید با استفاده از چاقوی تیز با دقت پاجوش ها را از اطراف گیاه مادر جدا کنید.

سپس جوانه ها را پیش از انتقال به گلدان برای مدتی در فضای آزاد بگذارید. می توانید انتهای پاجوش ها را برای رشد بهتر و سریع تر گیاه به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. حالا باید پاجوش ها را در خاکی دایا کمپوست بذر و ماه در گلدانی به قطر 9 سانتی متر کشت کنید.

توصیه می شود که رو بستر گیاه را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا دما و رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود. سپس گلدان دارای گیاه را در دمای 20 تا 22 درجه سانتی گراد و نور کافی قرار دهید. مراقب باشید که محیط کشت گیاه همیشه مرطوب باشد تا گیاه خوب رشد کند.

شرایط مورد نیاز برای پرورش برگ ذرتی

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای داشتن رشد عالی نیاز هب شرایطی خاص هستند که در ادامه بعضی از آنها را بیان می کنیم.

نور و دما:

به طور کلی از نظر نور بهترین مکان برای این گیاه در فضای داخلی خانه، نزدیک پنجره ای با نور خورشید فیلتر شده است و به این نکته دقت داشته باشید که نور کم باعث می شود تا برگ ها نوارهای رنگی خود را از دست بدهند و همچنین رشد گیاهتان متوقف شود. در مقابل نیز تابش مستقیم نور باعث سوختن و در نهایت پژمردگی گیاهتان خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گل برگ ذرتی نیز می توان گفت که بهترین بازه دمایی برای رشد گیاه بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. همیشه رطوبت بستر گیاه را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد حفظ کنید و چنانچه نیاز به بالا بردن رطوبت بود می توانید کف زیر گلدانی را پر از سنگریزه کرده، داخل زیر گلدانی آب بریزید و گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید.

خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که بهترین خاک برای بستر این گیاه خاک سبک همراه با زهکشی مناسب است زیرا ریشه های گیاه دوست ندارند مدام در آب باشند و به همین خاطر بایستی زهکشی گلدان را حتما مورد بررسی قرار دهید. در مورد تغذیه برگ ذرتی نیز می توان گفت که در فصول بهار و تابستان هر ماه از کوددهی تقویت کننده مانند سه بیست استفاده نمایید و از آنجایی که گیاه در زمستان نیاز به یک دوره استراحت دارد پس از کوددهی خودداری نمایید.

آبیاری:

در پرورش گل برگ ذرتی توصیه می شود که خاک را در طول فصل رشد یعنی فصول بهار تا پاییز مرطوب نگه دارید اما نباید پای گیاه خیس باشد و آبیاری لازم را در اواخر پاییز تا زمستان کاهش دهید. با این وجود هرگز نباید اجازه دهید خاک بستر کاملا خشک شود زیرا خاک خشک باعث قهوه ای شدن و در نهایت سوختن برگ ها خواهد شد. توجه داشته باشید که برگ ذرتی نیز مانند سایر گونه های خود نسبت به آبیاری حساس است و به همین خاطر بهتر است با آب تصفیه شده یا جوشیده آن را آبیاری نمایید تا از سوختگی نوک برگ، توقف رشد و حتی مرگ گیاهتان جلوگیری شود.

آفات و بیماری ها:

گاهی اوقات ممکن است بر روی برگ های گیاهتان اثراتی را مشاهده کنید که هر یک از آن ها علاوه بر اینکه زیبایی گیاهتان را خدشه دار می کنند دقیقا نشانگر یک عامل مخرب هستند برای مثال برگ های چروکیده و قهوه ای گیاه برگ ذرتی نشان می دهد که هوا گرم بوده و گیاه تشنه است. در این شرایط بایستی آبیاری را انجام دهید و سپس گیاهتان را به محیطی با هوای خنک تر انتقال دهید.

همچنین وجود لکه های قهوه ای که بر حاشیه برگ ها ایجاد می شود نشان از آن دارد که هوا خشک بوده و برای این منظور باید زیر گلدان سنگ ریزه قرار دهید و بر آن آب بریزید تا این آب تبخیر شده و به مصرف گیاهتان برسد.

بهتر است بدانید که گل برگ ذرتی در محیط های خیلی سرد دچار یخ زدگی می شود به گونه ای که شکل برگ ها قهوه ای، کم رنگ و آبکی خواهد شد. اگر گیاهتان دارای رشد برگ جدید است نشان از آن دارد که گلدان آن کوچک بوده و حجم ریشه ها به حدی زیاد شده که کمبود مواد غذایی حاصل گشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید