بازدید رئیس‌جمهوری از مراحل احیای کشت و صنعت مغان


بازدید رئیس‌جمهوری از مراحل احیای کشت و صنعت مغان

اردبیل - ایرنا - آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ، رئیس‌جمهوری در سفر به استان اردبیل از مراحل احیای مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که یک سال از ابطال واگذاری آن به بخش خصوصی و بازگشت آن به بیت‌المال می گذرد، بازدید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رئیس‌جمهوری که برای هشتمین سفر استانی در سفری یک روزه از طریق فرودگاه پارس‌آباد مغان وارد استان اردبیل شده است، با حضور در بخش‌های مختلف مجتمع کشت و صنعت مغان به استماع گزارش فرایند احیای این شرکت پس از ابطال واگذاری آن به بخش خصوصی پرداخت.

سال گذشته در پی سفر آیت‌الله رئیسی در کسوت رئیس قوه قضاییه به استان اردبیل، با صدور دستور ۶ ماده‌ای، موضوع واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی پس از بررسی دقیق ابطال شده و این سرمایه ملی به دامن بیت‌المال برگشت.

به همین علت مردم استان اردبیل خاطره خوشی از سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به این خطه دارند چرا که در خلال سفر سوم مهرماه سال گذشته وی به این استان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه محقق شد.

با گذشت حدود یک سال از ابطال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و ارزیابی اقدامات انجام شده، به جرات می‌توان ابطال واگذاری پرحاشیه این شرکت را جزو یادگارهای ماندگار آیت‌الله رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس جمهوری فعلی در استان اردبیل اعلام کرد.

آیت‌الله رئیسی سال گذشته در پاسخ به درخواست عمومی و اجابت خواسته مردم استان به خصوص طومار امضا شده ۲۰ هزار نفر از اهالی منطقه مغان، به اردبیل سفر کرده و ضمن بررسی موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، دستور بررسی این واگذاری را صادر کرد.

پس از سفر وی، واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی بر اساس رای قطعی شعبه ۲۱ دادگاه عمومی و حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران در روز ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ابطال شده و پس از خلع ید تحویل دولت شد.

هیات مدیره جدید این شرکت نیز در تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال گذشته معرفی شده و از آن تاریخ فرایند احیای این شرکت آغاز و با وجود گذشت نیمی از سال زراعی گذشته، دستاوردهای چشمگیری حاصل شد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۶۴۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۷ هزار هکتار، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی هم اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.

پس از طی مراحل قانونی عاقبت در سال ۹۶ در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی فرایند واگذاری این شرکت عظیم نیز آغاز شد.

بعد از چهار فقره آگهی، در سال ۱۳۹۷ به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت اقساط ۹ ساله با ۲ سال تنفس و سود ۱۴ درصدی و آورده نقدی یک هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذار به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری از همان زمان به علت طی نشدن فرایند قانونی، تعیین قیمت پایین فروش و نیز نادیده گرفته شدن حقوق بیت المال و منافع ذیحقان و اهالی منطقه با اعتراض مردم مواجه شد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان در مهر ماه سال گذشته، با سفر آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه به استان اردبیل، بررسی واگذاری کشت و صنعت مغان و تصمیم‌گیری درباره آن به یکی از مهم‌ترین موضوعات این سفر تبدیل شد.

در نهایت آیت‌الله رئیسی با استماع نظرات مسئولان استانی و بررسی کارشناسی موضوع، دستور ۶ ماده‌ای در خصوص بررسی نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان را صادر کرد و همین مساله سرآغازی برای بازگرداندن این شرکت بزرگ به مردم منطقه و رفع برخی مشکلات آن شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان و دامپروری با تشریح وضعیت این شرکت پس از ابطال واگذاری گفت: سودآور کردن این شرکت در راس برنامه‌ها قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که در نخستین سال ابطال واگذاری به بخش خصوصی، علاوه بر احیا و اجرای برنامه‌های توسعه، ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال سود مازاد نیز کسب شود.

اسدالله محسن‌زاده با اشاره به آغاز واگذاری ۴۵۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به عشایر ساکن در محدوده این شرکت پس از پنج دهه گفت: تلاش مدیریت جدید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان پس از ابطال واگذاری در سال گذشته، بر تبدیل اراضی دیم به آبی از طریق جذب منابع مالی و تسهیلات متمرکز شده است.

وی اعلام کرد: بر این اساس عملیات تبدیل شیوه آبیاری غرق‌آبی فعلی به آبیاری تحت فشار در محدود ۷۰۰ هکتار از اراضی این شرکت شروع شده و تلاش برای جذب سه هزار میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی و تبدیل اراضی دیم و اصلاح شیوه آبیاری در کشت و صنعت مغان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان و دامپروری اضافه کرد: برای احیای کامل این شرکت، ۲۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه تعریف و تدوین شده است.

وی افزود: در سال جاری نیز بالغ بر هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بودجه جاری و یک هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال بودجه سرمایه‌ای از طریق دریافت وام و تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌ها در این شرکت در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، هنگام شکل گیری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان در قبل از انقلاب، تعدادی از مناطق روستایی و قشلاقات عشایر ساکن در منطقه، در محدوده اراضی این شرکت قرار گرفت و همه اراضی موجود توسط شرکت تملک شد.

از آن زمان موضوع واگذاری سهم زمین به عشایر ساکن در محدوده کشت و صنعت به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردمی مطرح شد ولی تاکنون به شکل جدی در این زمینه اقدامی نشد ولی پس از فروش و ابطال واگذاری این شرکت، مساله واگذاری زمین سهم عشایر ساکن در محدوده شرکت از سر گرفته شد.

این اقدام همچنان با کُندی جریان دارد و مهم‌ترین مطالبه مردمی مندرج در طومار امضا شده ۲۰ هزار نفری ابطال واگذاری این شرکت هم بوده است که همچنان اجرای ضعیف این مطالبه جای سوال دارد.

بر اساس برنامه کاری تهیه شده، روند واگذاری اراضی زراعی و مسکونی ۴۳ روستا و منطقه عشایرنشین محدوده کشت و صنعت مغان آغاز شده و انتقال قانونی زمین های داخل مناطق مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی خواهد شد.

سفر این هفته آیت‌الله رئیسی به استان اردبیل به عنوان دومین سفر وی در یک سال گذشته اگر منجر به حل قطعی و نهایی این مطالبه مردمی هم بشود، اقدام ماندگار دیگری در کارنامه آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم در استان اردبیل ثبت خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)