دوما ، تنها روش مجاز صید پرندگان مهاجر در مازندران است


دوما ، تنها روش مجاز صید پرندگان مهاجر در مازندران است

ساری - ایرنا - رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران شکار پرندگان مهاجر با اسلحه و صیدهای دسته جمعی را غیرمجاز اعلام کرد و گفت که تنها صید به روش سنتی « دوما » آن هم برای دوماداران دارای پروانه در حد محدود مجاز است.

به گزارش ایرنا ، دوما واژه محلی مازندرانی به معنای دامگاه است. در این روش شکارچیان با استفاده از پرنده دست آموز، پرندگان دیگر از جمله غازهای گردن سبز را در دام چال ها فرود می آوردند و شکارچیان هم آنها را زنده شکار می کنند. دوما سنتی ترین روش صید پرندگان در مازندران است که در آن علاوه بر رعایت اخلاق و آداب صید که آسیبی به پرندگان نمی رساند ، تعداد کمی پرنده شکار می شود و منفعت طلبی و سودجویی در آن وجود ندارد.

گذر ، کرس ، دام هوایی و شب دام از دیگر روش هایی است که طی یک دهه اخیر توسط افراد سودجو با هدف صید گروهی برای فروش لاشه و گوشت پرندگان باب شده است.

کوروس ربیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صید پرندگان مهاجر و زمستان‌گذران با روش سنتی دوما تنها برای دومادارانی مجاز است که نسبت به اخذ پروانه شکار اقدام کنند و دامگاه آنها هم در مناطق حفاظت شده فریدونکنار واقع باشد.

وی هشدار داد : شکار و صید پرندگان مهاجر به‌جزء روش دوما در تالاب فریدونکنار ممنوع است و شکار با دیگر روش‌های سنتی و استفاده از سلاح گرم پیگرد قانونی دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

ربیعی گفت : هدف حفاظت محیط زیست، حفظ سنت دوما و جلوگیری از کشتار بی رویه و بی‌رحمانه، به‌منظور استمرار و حفظ گونه‌های حیات وحش برای نسل‌های آینده و نسل حاضر است و انتظار می‌رود تا دامگاهداران نیز در این خصوص همکاری لازم را با محیط زیست داشته باشند.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا سال جاری صید پرندگان به روش دوما مجاز اعلام شده است ، توضیح داد : در سال‌های گذشته به علت تمکین نکردن دامگاه‌داران به حذف روش‌های صید غیر گزینشی مانند کرس، گذر، دام هوایی و شب دام، اجرای طرح شکار پرندگان مهاجر تنها با ابزار شکار دوما در تالاب فریدونکنار امکانپذیر نشد ، اما برای سال جاری با تشدید نظارت، با شکارچیانی که قانون را اجرا نکنند ، با آنان برخورد قضایی می شود.

وی اضافه کرد : محیط بانان در باره ممنوعیت شکار به روش های غیرمتعارف در حال نصب بنر و پارچه‌نوشته‌هایی در اطراف و مسیر تالاب فریدونکنار برای اطلاع رسانی هستند و از طریق رسانه ها هم این موضوع در حال اطلاع رسانی است در نتیجه هیچ بهانه ای از متخلفان پذیرفته نخواهد بود.

دوما ، تنها روش مجاز صید پرندگان مهاجر در مازندران است

ربیعی با اعلام این که تاکنون دستکم یکصد دومادار برای دریافت مجوز صید پرندگان در تالاب فریدونکنار اقدام کرده اند و مزیت اخذ پروانه این است که علاوه بر مشخص کردن روش صید ، گونه‌های قابل صید ، تعداد صید ، مکان و روز صید پرندگان هم برایشان مشخص و در پروانه درج می شود.

مازندران با برخورداری از سه تالاب میانکاله ، کیاسر و سرخرود و حدود ۸۰۰ آببندان و آبگیر و وجود ذخیرگاه های زیستی ، همه ساله میزبان یک میلیون بال پرنده از اقصی نقاط جهان به خصوص سیبری است.

تالاب بزرگ فریدونکنار به مساحت پنج هزار و ۷۰۰ هکتار با مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران نادر آبزی اکنون یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالابی شمال ایران است که نادرترین پرندگان و به طور کل موجودات زنده را می شود در این تالاب زمستانی مشاهده کرد.

طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی از اوایل مهر تا اواخر آذر در ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب میانکاله برای زمستان گذرانی فرود می آیند.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۱.۵ میلیون بال پرنده زمستان گذران با ۱۵۰ گونه برای زمستان گذرانی در مازندران فرود می آیند.

نخستین گروه از گونه های پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به عنوان پیشقراولان اوایل مهر سال جاری وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟