سنجش انتخاب درست همسر ایده آل


سنجش انتخاب درست همسر ایده آل

معیار‌های انتخاب همسر مناسب و ازدواج یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد است.

سنجش انتخاب درست همسر ایده آل
ازدواج کردن و تشکیل زندگی دادن یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین راه‌های زندگی هر دختر و پسری است. زیرا ازدواج کردن یک پیوند مشترک دو نفره با حفظ استقلال خود است که در تکامل رسیدن به یکدیگر کمک می‌کند.
برای داشتن یک ازدواج موفق باید ابتدا انگیزه‌های ازدواج خود را مشخص کنید. صمیمیت بین زوجین، احترام به همسر، شاد بودن در کنار همسر و... همگی از نشانه‌های ازدواج موفق هستند.

ازدواج و تشکیل زندگی از حساس‌ترین فصول زندگی انسان است. انتخاب همسر آینده، باید از روی آگاهی و با توجه به معیار‌های صحیح صورت گیرد. آمادگی برای ازدواج اولین شرط برای ورود به زندگی مشترک است.

همسر فقط در شادی و خوشی نباید همراه زوج قرار گیرد بلکه همسر ایده آل کسی است که طرف مقابل را در شرایط سخت تنها نمی‌گذارد.

معصومه حاتمی روانشناس و مشاور خانواده درباره سنجش انتخاب درست همسر گفت: زوجین حواسشان باشد که در انتخاب همسر تله‌هایی نیز وجود دارد؛ و درگیر آن تله‌ها نباید شوند. فردی که فقط برای رهایی از تنهایی تن به ازدواج می‌دهد یکی از تله‌ها است.

وی بیان کرد: یکی از تله‌های دیگر، نگاه تک بعدی به حوزه ازدواج است. فرد فقط به فیزیولوژی و ظاهر یا به موقعیت اجتماعی یا به شرایط اقتصادی و... طرف مقابل نگاه می‌کند.

این روانشناس ادامه داد: افراد باید یک سری از معیار‌ها را در کاغذ تقسیم بندی کرد. یکی از آن ها، تقسیم بندی ظاهری و فیریولوژی است. خیلی از افراد بر این عقیده هستند که ظاهر مهم نیست. در صورتی که ظاهر بسیار مهم است، چون سالیان سال قرار است با این فرد زندگی کرد. در همه‌ دسته بندی‌ها و تقسیم‌ها باید از خود پرسید من با چه آدمی به آرامش می‌رسم.

حاتمی تصریح کرد: در دسته‌ دوم تقسیم بندی، سنجیدن افراد از بعد عاطفی است. چه فردی حال من را خوب می‌کند. خیلی از افراد هستند که می‌گویند فردی که در جمع خیلی مشارکت داشته باشد و ستاره باشد برای من مهم است و گاهی اوقات افرادی هستند که از فرد آرام و ساکت لذت می‌برند. طرفین باید به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دوست دارند طرف مقابلشان داشته باشد را یادداشت کنند. هیچ زندگی زناشویی با حذف خانواده‌ها رابطه درست نمی‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات افراد از طرف مقابل خوششان می‌آید، ولی به خانواده او علاقه‌مند نیستند. طرفین نباید به این فکر باشند که بعد از ازدواج به خانواده‌های هم کاری نداریم و رابطه خودمان را جلو می‌بریم این اشتباه‌ترین کار ممکن است. زیرا طرفین در خلوت خود فکر می‌کنند این چه ازدواجی است که خواهر یا پدر و مادر به راحتی خانه ما نمی‌آیند.

این روانشناس گفت: دسته تقسیم بندی بعدی، وضعیت اجتماعی است. آیا طرف مقابل اجازه می‌دهد که شاغل باشم. باید پسران ببینندکه آیا با خانم‌های شاغل سازگاری بیشتری دارند یا خانم‌های خانه دار. در بعد اجتماعی باید درباره ادامه تحصیل با طرف مقابل صحبت کرد. یکی از تله‌های انتخاب درست، عوض کردن طرف مقابل است. اشتباه‌ترین کار ممکن است. مواردی که برای فرد مهم است حتما باید یادداشت شود. یکی دیگر از ابعاد مهم مسائل معنوی و مذهبی است.

گاهی اوقات زوجین در انتخاب به بلوغ عقلانی نرسیده اند و هیجانی انتخاب و به بعضی از موارد تک بعدی نگاه می‌کنند.

حاتمی نگاه فرد به علایق و سرگرمی‌ها را تقسیم بندی دیگر دانست و گفت: فرد طرف مقابل اهل سینما، سفر، رستوران، تئاتر، پارک و... است یا خیر. بسیاری از افراد این نکته را نادیده می‌گیرند. زمانی که تمام ایده آل‌ها روی کاغذ نوشته شده است باید نیمی به علاوه ۲ مورد را طرف مقابل داشته باشد. معیار سنجش خود فرد است. دنیای طرفین نباید با یکدیگر متفاوت باشد.

عشق به تنهایی تعیین کننده موفقیت در ازدواج نیست. بسیاری از افراد در شروع یک رابطه فقط به عشق و علاقه در آن رابطه توجه می‌کنند و نمی‌دانند زمانی که با چالش‌ها و مشکلات مواجه می‌شوند برای حل و رو به رو شدن با آن‌ها نیاز به آگاهی و مهارت‌هایی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا