مسجد جامع امام صادق(ع)؛ یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران


 مسجد جامع امام صادق(ع)؛  یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران

مسجد جامع امام صادق(ع) یکی از شاهکارترین و زیباترین مساجد تهران است که به دلیل قرار گرفتن در میدان فلسطین در معماری آ‌ن از مسجد الاقصی نیز الگوبرداریی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع امام صادق (ع) یکی از شاهکارترین و زیباترین مساجد تهران در میدان فلسطین است.

تزیینات و گچ بری این مسجد شگفت انگیز منطبق بر آثار مذهبی قرون گذشته اصفهان است. شبستان این مسجد بسیار زیبا و باشکوه است و کاشی کاری آن بوسیله اساتید برجسته این هنر انجام شده است.

 مسجد جامع امام صادق(ع)؛  یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران

طرح معماری مسجد مبتنی بر معماری اصیل ایرانی- اسلامی بوده و سعی شده به آن نوآوری هایی افزوده شود. به دلیل قرارگیری این مسجد در کنار میدان فلسطین در سبک معماری آن نیم نگاهی به مسجد الاقصی شده است.در حال حاضر مسجد امام صادق(ع) دارای گنبدی به ارتفاع 46 متر بزرگترین گنبد مسجد در تهران می باشد.

فضای قدسی گنبدخانه با نقوش گل و گیاه و اسماء الله بر روی 14 ستون استوار است ، هر یک از این ستونها با نام مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) مزین گردیده است.

 مسجد جامع امام صادق(ع)؛  یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران

دیوارهای شبستان به تعداد 110 عدد تابلو سنگ مرمرین و منحصر به فرد پوشش داده شده است ،که هریک از آنها حاوی نقوش قرینه کاملا طبیعی ابر و باد است.

نورپردازی شبستان مسجد بصورت غیر مستقیم بوده و منابع نور از دید ناظر، مخفی می باشد.در چهار گوشه شبستان کتیبه های عمودی حاوی 99 عدد اسماء الحسنی و کتیبه های مسین با آیات قرآنی مزین می باشد . در تزئینات داخلی سعی شده از بیشتر هنرهای اصیل ایرانی مانند گچ بری ، سنگ تراشی ، آئینه کاری، کاشیکاری ، قلم زنی و... استفاده گردد.

 مسجد جامع امام صادق(ع)؛  یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران

پوش زیرین گنبد رسمی، مشبک با روکش برنزی بوده و با ترکیب 313 عدد چراغ سفید - به عدد اصحاب بدر و امام زمان(عج)- و یک عددچراغ سبز در مرکز آن ، به شکل هاله ای نورانی در مقابل فضای قدسی گنبد اصلی قرار گرفته است.

 مسجد جامع امام صادق(ع)؛  یکی از شاهکارها و زیباترین مساجد تهران

یکی از موضوعاتی که در مسجد جامع امام صادق (ع) مورد توجه است که شاید در کمتر مسجدی دیده می‌شود، این است که هرکس یک سال در برنامه‌های مسجد شرکت می کند، از حجم بالایی از تفسیر قرآن، نهج البلاغه، زیارت ها، دعاها، سیره ائمه (علیهما سلام)، تاریخ اسلام، حقایق و معارف اسلامی آشنا می‌شود.

همچنین در هر مناسبت سیاسی و بین‌المللی قضایای قدس، روز جهانی قدس، مسایل حزب الله لبنان، مظلومیت‌های یمن و انواع قضایاهای منطقه و جهان اسلام این مسجد فعال است، یعنی هیچ میدانی مانند میدان فلسطین و مسجد جامع امام صادق (ع) این طور در همه صحنه های سیاسی و بین المللی و مسایل مقاومت اسلامی فعال نیست.

در واقع مسجد جامع امام صادق (ع) یکی از عرصه‌های فعال افزایش بصیرت اسلامی و توجه به مسایل سیاسی، حکومتی و عبادی به شمار می‌آید و تمام فعالین این مسجد تلاش می کنند که این مسجد همیشه جزو مساجد فعال به شمار‌ رود و همواره سعی شده است که با تلاش بیشتر و برگزاری برنامه‌های گسترده، پاسخگویی به سوالات اقشار جامعه در این مسجد مورد توجه قرار گیرد.

مسجد جامع امام صادق (ع) در میدان فلسطین توسط آیت‌الله مهدوی کنی(ره) در یکی از نقاط حساس شهر تهران که کم برخوردار از مسجد است ساخته شد.
پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟