گزیده‌های نفتی هفته


گزیده‌های نفتی هفته

بازدید مدیران عامل شرکت ملی نفت و گاز ایران از طرح‌های عسلویه، ابلاغ خط‌مشی توسعه مدیریت در صنعت نفت و صرفه‌جویی در فصل زمستان، تداوم انتصاب‌ها، بررسی تأمین سوخت زمستانی در مجلس و قیمت تازه برای نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

عسلویه میزبان دو معاون وزیر: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت شامگاه چهارشنبه (۲۸ مهرماه) در نشست مشترک با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در عسلویه از نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری به خصوص در میدان‌های مشترک نفت و گاز گفت و ضمن تأکید بر بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به میزان پیش از تحریم‌ها بیان کرد: اگر سناریوهای جبرانی که برای تولید گاز طراحی شده است، اجرایی نشود تا چند سال آینده به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست با ابراز نگرانی از وضع تولید گاز پارس جنوبی و ضرورت اجرا برنامه نگهداشت و تولید عنوان کرد: از ۱۴۰۴ سالانه تولید یک فاز پارس جنوبی را از دست می‌دهیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: این کمیسیون و مجلس شورای اسلامی همیشه کمک‌های خوبی برای صنعت نفت انجام داده که این امر تداوم خواهد یافت. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۲۹ مهرماه از بخش فراساحل و خشکی پارس جنوبی دیدن کردند. حاجی‌بابایی در حاشیه این بازدید عنوان کرد: این سفر بی‌شک می‌تواند در کار مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه برای برنامه ریزی‌های آینده و تخصیص بودجه و حتی اصلاح ساختار بودجه به ما کمک کند.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم که ۲۷ مهرماه عازم عسلویه شده بوده در جمع کارکنان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با تأکید بر اینکه پارس‌ جنوبی گرانیگاه توسعه صنعت گاز کشور است، اظهار کرد: کارکنان پارس‌ جنوبی در خط مقدم جبهه اقصادی کشور هستند. چگنی همچنین پس از بازدید از پالایشگاه‌های اول و هشتم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در ۲۸ مهرماه عنوان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی باید در کلاس جهانی باشد. هادی هاشم‌زاده، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی هم در جریان بازدید معاون وزیر نفت در امور گاز بیان کرد: بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۹، ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش محصولات پارس جنوبی در این سال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که به این معناست ۵۴ درصد درآمدهای دولت از محصولات پارس جنوبی است.

دو ابلاغیه، دو دیدار: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته دو ابلاغیه صادر کرد. در ابلاغیه نخست، خط‌مشی توسعه مدیریت در صنعت نفت در ۱۰ بند به معاونان و مشاوران وزیر، مدیران عامل شرکت‌های اصلی و فرعی تابع وزارت نفت، رؤسای واحدهای مستقل ستادی، رؤسای دانشگاه، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ابلاغ شد و در ابلاغیه دوم صرفه‌جویی در فصل زمستان مورد تأکید قرار گرفت. وزیر نفت همچنین این هفته در ادامه دیدارهای خارجی خود با فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیرخارجه ونزوئلا و الکسیس برندریچ وگا، سفیر کوبا در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاداش بهره‌وری و بازگشت به کار: مهدی علی‌مددی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت این هفته در نامه‌ای نرخ حداقل و حداکثر پاداش بهره‌وری سال ۱۴۰۰ صنعت نفت را اعلام کرد؛ میزان حداقل و حداکثر حق‌الزحمه/ پاداش بهره‌وری کارکنان مشمول برای هر دوره شش‌ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب: بیست و شش میلیون و نهصد و هفتاد و چهار هزار (۲۶۹۷۴۰۰۰) ریال و یکصد و هفت میلیون و هشتصد و نود و شش هزار (۱۰۷۸۹۶۰۰۰). حالا که بحث منابع انسانی مطرح است این خبر را هم باید اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، کلیه کارکنانی که در مرخصی ارفاقی کرونا به سر می‌برند لازم است با لغو مرخصی، از شنبه (یکم آبان‌ماه) در محل کار حضور یابند.

انتصاب‌های هفته: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه این هفته (۲۸ مهرماه) در حکمی ابوذر شریفی را به‌عنوان مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت منصوب کرد. خجسته‌مهر همچنین دراحکامی علیرضا دانشی و علیرضا مهدی‌زاده را بعنوان مدیران عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره منصوب کرد. از دیگر احکام این هفته باید به انتصاب رضا کاظم‌نژاد به‌عنوان سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و محمدرضا نراقی به‌عنوان معاون تشریفات و امور کارکنان خارجی دفتر وزارتی از سوی مدیرکل دفتر وزارتی اشاره کرد.

نفت در مسیر صعودی: قیمت نفت این هفته با گذشتن از ۸۵ دلار به بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ رسید. همزمان با این افزایش قیمت، کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان به فشار بر اوپک درباره عرضه نفت ادامه می‌دهد، زیرا آمریکایی‌ها با مشکل افزایش قیمت سوخت دست‌وپنجه نرم می کنند. کوئیچی هاگیودا، وزیر صنعت ژاپن هم از اوپک‌پلاس خواسته است عرضه نفت را افزایش دهند زیرا بالا رفتن قیمت‌ها سبب افزایش نگرانی از بهبود تقاضا پس از همه‌گیری ویروس کرونا شده است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا هم این هفته در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت‌های گاز طبیعی در زمستان امسال همچنان بالا بماند. افزایش قیمت گاز در ماه‌های اخیر سبب شد اروپا با چالش همراه شود. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در جدیدترین اظهارنظر اعلام کرد که این کشور، با وجود افزایش مصرف داخلی، آماده افزایش عرضه گاز طبیعی به کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

سایر اخبار: برگزاری نخستین نشست کمیته سوخت شرکت ملی گاز ایران، افزایش ۸ درصدی تولیدمحصولات پتروشیمی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در فروش نفت، بررسی چگونگی تأمین سوخت زمستانی در کمیسیون انرژی مجلس از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «توسعه صنایع پالایشی با تمرکز بر پتروپالایشی‌ها و ساخت شهرک‌های صنعتی» عنوان گفت‌وگویی است که به تشریح برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم پرداخته است، پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403