ثمربخشی سفرهای استانی دولت در گرو سیاست‌های کلان اقتصادی است


ثمربخشی سفرهای استانی دولت در گرو سیاست‌های کلان اقتصادی است

اردبیل- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: سفرهای استانی دولتمردان از نظر آشنایی از نزدیک و بهتر با مسائل و مشکلات نقاط مختلف بسیار خوب است اما اگر سیاست‌های کلان اقتصادی پشت این سفرها نباشد منتج به نتیجه مطلوب نخواهد شد.

به گزارش ایرنا ، آیت‌الله سیدحسن عاملی جمعه‌ شب در نشست شورای اداری استان اردبیل اظهارکرد: وظیفه خطیری مبنی بر حمایت از دولت سیزدهم برعهده داریم و به عنوان خیرخواه با تمام وجود و توان در خدمت موفقیت این دولت هستیم اما باید نکاتی در زمینه مسائل کلان اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل آب در کشور افزود: مشکل آب باید در سطح کلان حل شود زیرا ما هنوز آب تصفیه شده را به سرویس‌های بهداشتی و فاضلاب می‌ریزیم، در حالی که هزینه بسیاری برای تصفیه آب می‌پردازیم، حتی در کنار دریا این آب هدر می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با تاکید بر الزام به آبیاری قطره‌ای یادآور شد: چند سال پیش در دوره دولت پیشین در این زمینه به رئیس‌جمهوری التماس شد که این امر را الزامی کند اما به جایی نرسید و اینک نتیجه‌اش را می‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۵ سال دیگر شهرستانی مانند نمین آب نخواهد داشت، اضافه کرد: موضوع سوم استفاده از آب دریا برای کل کشور است، زیرا ایران کشوری آب‌دار نیست؛ دولت قبل ۱۲۰ هزار میلیارد پول خرج کرد تا آب را به مرکز ایران ببرد و در این راستا چشم دوختیم به عنایت رئیس‌جمهوری که دستور بفرمایند آب خزر به اردبیل انتقال یابد.

آیت‌الله عاملی گفت: مصرف سوخت اعم از بنزین و گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، زیرا با مصرف روزانه ۲۰۰ میلیون لیتری دیگر انرژی برای صادرات نخواهیم داشت و این بار بسیار سنگینی بر دوش دولت است.

وی گفت: معنی این جمله این نیست که الان بگوییم این بار را بر روی دوش مردم بگذاریم اما باید دستوری صادر شود تا استفاده از خودروهای هیبریدی، برقی و سایر وسایط نقلیه مشابه مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه اردبیل مسائلی مانند استفاده از گاز در منازل را از اساس اشتباه دانست و اظهارکرد: این گاز باید دست‌کم در نیروگاه‌ها به برق تبدیل می‌شد، در حالی اکنون سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف گاز در کشور داریم که مدیریت آن از دست دولت خارج است.

وی افزود: مجموع این شرایط موجب شده تا دولت مجبور شود در فصل تابستان برق و در زمستان گاز را قطع کند ، در حالی که باید استفاده‌ از انرژی‌های جدید تجدیدپذیر و فاصله گرفتن از انرژی‌های فسیلی در دستور کار قرار گیرد.

آیت‌الله عاملی با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی، تاکید کرد: دولت باید از این یارانه‌های وحشتناکی که دست و پای دولت را گرفته بدون اینکه مشکلاتی بر سر مردم ریخته شود، فاصله پیدا کند.

وی ادامه داد: معضل بسیار بزرگ دیگر این است که وزارت جهاد کشاورزی نتوانست کشت و زرع در کشور را به سوی محصولات راهبردی سوق دهد، امروز کنجاله مورد نیاز از کشورهای خارجی تامین می‌شود و کسی پاسخگو نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی ارز کشور را می‌بلعد، گفت: کشور به این بزرگی به دلیل سوق زارعان به سوی کشت کالاهای با قیمت بالا اما غیرراهبردی استقلال خود را از دست داده و خشکسالی در حال نابود کردن دام‌های مولد است.

وی با اشاره به وجود راهکارهای خوبی برای سوق دادن کشاورزان به سمت محصولات راهبردی، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در صورت بی‌توجهی به موضوع در آینده باید پاسخگو باشد و استیضاح شود؛ زیرا زمان آزمون و خطا گذشته است.

آیت‌الله عاملی، گرانی ابزارآلات کشاورزی و علوفه دامی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: برخی دامداران در حال حاضر تنها به دنبال فروشی و خلاصی از دام هستند؛ در حالی که اگر پیش‌تر آینده‌نگری داشتیم، به این نقطه نمی‌رسیدیم.

وی اظهارکرد: بسیاری از فعالان این عرصه تاکید دارند که به جای آب و برق یارانه‌ای، دولت اجازه دهد که خودشان نسبت به واردات نهاده‌های دامی اقدام کنند تا در نهایت راه صادرات هم باز شود.

امام‌جمعه اردبیل ضمن اشاره به ضرورت اعمال مالیات بر کالاهای سرمایه‌ای، صندوق‌های بازنشستگی را معضل دیگر کشور دانست و بیان کرد: کل بودجه دولت در آینده برای صندوق‌های بازنشستگی مصرف خواهد شد؛ از این رو باید تدبیری صورت گیرد که عزت این قشر هم حفظ شود.

وی همچنین استقلال تامین اجتماعی و بانک مرکزی را رمز موفقیت دولت سیزدهم برشمرد.

آیت‌الله عاملی در ادامه به مسائل استان اردبیل و دستورات رئیس‌جمهوری در مورد رسیدگی به آنها اشاره کرد و گفت: راه‌آهن اردبیل به میانه مساله اول این استان و مساله دیگر اجرای راه‌آهن پارس‌آباد است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی بهره‌برداری از چاه‌های زمین‌گرمایی مشگین‌شهر، توجه به و تبلیغ بیشتر جاذبه‌های گردشگری کمربند سبلان، چهاربانده شدن محور اردبیل- مشگین‌شهر- پارس‌آباد، احیای حق‌آبه منطقه مغان، تامین آب آشامیدنی روستاهای استان و آب کشاورزی برای دشت اردبیل را از دیگر ضرورت‌ها برشمرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: آمار ابتلا به سرطان در این استان بسیار بالاست و از این رو انتظار می‌رود تاسیس انستیتو سرطان در منطقه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه توازن توسعه‌ای از جمله در جنوب استان اردبیل رعایت نشده است، ادامه داد: مناطق هشتجین، جعفرآباد و رضی آماده ارتقا به سطح شهرستان هستند.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه اردبیل در آخرین نقطه گازرسانی کشور قرار گرفته است، خواستار احداث خط لوله جدیدی از مسیری جایگزین شد.

وی همچنین طولانی شدن مطالعات معادن موجود در جنوب استان اردبیل از سوی ایمیدرو را مورد اشاره قرار داد و خواستار دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای اقدام عملی در این زمینه شد.

رئیس‌جمهوری در هشتمین سفر استانی خود روز جمعه با همراهی هشت نفر از وزیران دولت سیزدهم به استان اردبیل سفر کرد.

بازدید از چند پروژه، دیدار با نخبگان و حضور در نشست شورای اداری از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به استان اردبیل بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس